Sprut tips?

Sv: Sprut tips?

Glöm inte att skriva efter sticket så att vi vet vilken metod som fungerade!!

//Tilda (som hellre mutar än bremsar, om det är möjligt)

Nått som du kan prova så här några dagar/timmar innan vetten kommer är att du går och nyper och nyper på stället där din häst får sprutan och snackar med henne lite så att hon rent av skiter i dej hehe.. det har funkat, kanske de är nått för din häst?
Ang. klippningen så vet jag en häst som är LIVRÄDD att bli klippt men måste bli klippt, honom petar de bomull i öronen.. först torr sedan blöt (dämpar ljuder enormt mycket!) och så en liten huva på...
ett till tips är att du även tar en maskin som låter mindre, typ hundtrimmer el nått likn..
den från h**ks är väldigt tyst (den superbilliga för runt 400:- (förra året)

Lycka till nu!

Bringan har jag också sprutat i om hästen varit rädd. Halsmuskeln blir ju så himla hård när de spänner sig, men i bringan är muskelbullen mjuk som smör och mycket lätt att sätta kanylen i. Jag brukar förbereda sprutan innan och inte visa den för hästen, klappa med ena handen först där jag skall sätta sprutan och istället för nästa klapp sätta kanylen. Ibland rycker de till lite men avreagerar fort och när hästen är avslappnad igen sätter jag på sprutan och trycker in det långsamt. Eftersom muskeln i bringan är så mjuk så spänner det inte heller lika mycket i den när du injicerar.
Men en fråga: skall ni spruta intramuskulärt när ni skall sedera? Sprutas det inte direkt i blodet? Beror väl på vad det är för preparat i och för sig...?

Min ena är också fruktansvärt spruträdd, så nu är han rädd för veterinären också, dom får inte ens komma när honom.... :crazy: Ska försöka med en kvinnlig veterinär men tror inte det kommer hjälpa.

Men jag har funderat på om man inte skulle kunne ge vetranquil innan veterinären kommer?? Så hästen är lite lugnare från början?

Måste du nu promt klippa (och därav spruta hästen) så kan du ju prova med bomull i öronen så hon inte hör vet så mkt och sedan se till att hon inte har någon möjlighet att kunna SE densamma? Visserligen en väldigt elak metod och det funkar kanske bara en gång. Men du tycks ju ha bestämt dej..

Nu är pållen klippt :)

Sprutningen var inga större problem.
Med hjälp av en lugn Vetrenär så gick det super :bow:

Själv klippningen gick också bra men hon piggnade till för fort så hoon fick en dos till.

Klippningen kanske inte blev perfekt men bra med tanke på hur jobbigt Missy tycker det är.
Jag klarade mig undan med "bara" en bruten tå
Aj Aj säger jag och det är liltån också :cry:

Ska ta bilder på lördag :banana:

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 808
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
431
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka