Sprut tips?

Miss Sixty

Trådstartare
Då min häst ska få lugnade av Vet på Torsdag för klippning.
Hon kan vara lite jobbig att spruta ibland.
Så jag skulle vilja ha lite tips som gör det lättare..

Sv: Sprut tips?

Knepet med brems är att börja i god tid innan hästen fattat att nåt är på G. Den ska vara lugn när man börjar och jag föredrar en annan typ av brems än den man vrider om mulen med.

"Holländsk brems"
Ta ett smalt grimskaft och fäst på höger sidas övre ring i grimman, trä det gärna genom den nedre ringen innan så blir det stadigare. Sedan ska grimskaftet löpa under hästens överläpp, ända uppe vid tandköttet. Man tar sedan grimskaftet upp till nästa övre ring så att man kan hålla ett jämnt tryck under läppen på hästen. Sedan får man stå där och hålla en bra stund, hästen somnar såsmåningom till.
Sedan kan man sticka snabbt ;)

Vi ryckte manen på en häst som blev formligen tokig annars, han somnade helt, kissade 2 ggr på gången och stod lugn som en filbunke hela tiden. Märkte inte att vi drog i manen, brydde sig iaf inte. Många hästar slåss ju mot en "vanlig brems" men denna är mildare att lägga.

Mitrolle skrev:
Knepet med brems är att börja i god tid innan hästen fattat att nåt är på G. Den ska vara lugn när man börjar och jag föredrar en annan typ av brems än den man vrider om mulen med.

"Holländsk brems"
Ta ett smalt grimskaft och fäst på höger sidas övre ring i grimman, trä det gärna genom den nedre ringen innan så blir det stadigare. Sedan ska grimskaftet löpa under hästens överläpp, ända uppe vid tandköttet. Man tar sedan grimskaftet upp till nästa övre ring så att man kan hålla ett jämnt tryck under läppen på hästen. Sedan får man stå där och hålla en bra stund, hästen somnar såsmåningom till.
Sedan kan man sticka snabbt ;)

Vi ryckte manen på en häst som blev formligen tokig annars, han somnade helt, kissade 2 ggr på gången och stod lugn som en filbunke hela tiden. Märkte inte att vi drog i manen, brydde sig iaf inte. Många hästar slåss ju mot en "vanlig brems" men denna är mildare att lägga.

Det lätt intressant kan ju alltid testa :idea:

Du tror inte att det skulle fungera att ni t ex står och matar henne med en godis och att vet kliar henne lite på halsen och sedan i smyg sticker henne??
Det var vi tvugna att göra första gångerna på kallblodis tjejen, hon hoppade rakt upp i taket när hon fick sitt första stick... Så efter det distraherade vi henne... Fast kallblod är ju ganska matfixerade :angel:

prova att spruta henne i bringan istället, då slipper man höja handen i huvudhöjd. har fungerat bra på de rädda hästar jag träffat.

Be någon stå och hålla henne med huvudet lite från dig...

Ställ dig bredvid bogen på henne(ha sprutan"laddad" o klar") klappa henne lugnande på halsen,ta ett stadigt tag om huden där du tänker sticka henne, nyp ordentligt ca 1 minut(för att bedöva stället)..klappa hela tiden med din andra hand.

Sätt i sprutan lugnt men bestämt och spruta sakta in det lugnande medlet. Dra ut snabbt...

Brukar fungera på de mest hysteriska pållar oxå

Miss Sixty skrev:
Nej då hon eventuellt ska vara igång i vinter så går inte det.
Hon har varit klippt innan men då har dom åkt in till klinik för att göra det..

Men om det är i vinter hon eventuellt ska vara igång så VÄNTA med klippningen!!! Hon lär hinna bli lurvig igen annnars....

Det är ju inte säkert att det nu funkar på din häst, men senast igår klippte jag ner en häst som klassats som problemhäst och inte gått att klippa annat än sederad. Ägaren frågade om vi inte kunde göra ett försök då veterinären hade dåligt med tid att komma.
Idag är hästen klippt i en enklare klippning, då jag inte ville pressa henne mer än nödvändigt, för efter en viss övertalning(inget våld)så gick det alldeles utmärkt! Tog ca 30 min och på slutet var hon tom avslappnad.
Har oxå funkat på 2 andra hästar(mkt besvärliga) jag klippt och den ena brukade dom bremsa tidigare. Sista gången jag klippte den vart det helklippning och det tog ca 30 min, utan brems och medhjälpare.
Det kan vara värt att träna, men då ska man veta vad man ger sig in på.

Miss Sixty skrev:
Nej då hon eventuellt ska vara igång i vinter så går inte det.
Hon har varit klippt innan men då har dom åkt in till klinik för att göra det..

Var inte din häst skadad och har varit det ganska länge??? Risken är alltså stor att hon INTE kommer vara igång i viner och då är det ju inte särskilt schysst att klippa henne! Och dessutom.. det är inte många hästar som verkligen behöver klippas.. Du tränar väl knappast på elitnivå?? Skit i klippningen!! Du vet väl att inget täcke i världenkan ersätta en hästs päls!!!

Min häst kan inte ha vinterpäls då svettas hon ihjäl. Funkar inte!

Så jag måste helklippa henne annars får hon exem. Världen är inte svart eller vit.

jojo54 skrev:
Var inte din häst skadad och har varit det ganska länge??? Risken är alltså stor att hon INTE kommer vara igång i viner och då är det ju inte särskilt schysst att klippa henne! Och dessutom.. det är inte många hästar som verkligen behöver klippas.. Du tränar väl knappast på elitnivå?? Skit i klippningen!! Du vet väl att inget täcke i världenkan ersätta en hästs päls!!!

Jovisst hon är skadad och vi ska väl snart in på ny hältutredning.
Men hon ska ju vacineras också så allt handlar inte bara om just denna klippningen.

Men jag kommer klippa henne nu..

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 808
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
431
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka