spruckna hovar

melvin

Trådstartare
hur kan man göra för att hjälpa torra och spruckna hovar att bli fina igen, det är inte på utsidan, utan under själva sulan det är torrt å sprucket, har hört att man kan ha på olivolja, funkar det, eller finns det nånting annat som fungerar bättre.. :confused:

Sv: spruckna hovar

Jag brukar smörja med hovolja och sen använder jag vanlig hudcreme (för människor alltså) för att bevara fukten i hovarna, det är min hovslagare som gett mig det tipset....

en motfråga
Är det länge sen hästen verkades/skoddes?

Jag har nämligen aldrig sett hovar som spruckit sönder på undersidan, utan det brukar oftast handla om "dött horn" som ser ut som om det spricker sönder. Detta död-horn brukar oftast nötas bort mot underlaget, men ibland blir det kvar.

Min hovslagare gav mig tipset om olivolja.Tycker att det funkat bra på mitt fullblodssto som har hovar som spricker lätt :bump:

en motfråga
Är det länge sen hästen verkades/skoddes?

Jag har nämligen aldrig sett hovar som spruckit sönder på undersidan, utan det brukar oftast handla om "dött horn" som ser ut som om det spricker sönder. Detta död-horn brukar oftast nötas bort mot underlaget, men ibland blir det kvar.

näää, det är det inte. menar du dött horn som blir om hästen går overkad för länge, eller kan det bli så ändå?

dött sulhorn kan det bli om det går länge mellan verkningarna eller om hovslagaren inte karvar bort det vid verkningen.

fick tips av min hovis om enzion, ett tillskott man ger hästen för bättre hovkvalitet... har bara gett det i en vecka så jag vet ej om det funkar än

Större delen av fukten i hästens hovar kommer ju faktiskt innifrån. Se till att dom få i sig ordentligt med vätska!

Det ser ut som ett "ökenlandskap" tycker jag.
Jag brukar underhålla sulan mellan skoningarna och ta bort det överflödiga hornet som inte nöts bort med hovkniven. Men BARA det ytliga så det blir slätt och fint igen.

Enzion har jag provat på mina och det har funkat kanon!

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 663
Senast: super
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
2 001
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
762
Senast: cassiopeja
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 131
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka