Sprucket blodkärl?

M

Mr_right

Har ni varit med om detta? En av hästarna jag rider har fått ett sprucket blodkärl längs med senan vänster fram... Hur lång tid tog det att läka ut? Hur länge är svullnaden kvar? Det går väldigt upp och ned, ibland ser hon fin ut, och ibland är det jättesvullet...

Jag har verkligen otur med mina hästar, samt de jag rider, suck :(

Sv: Sprucket blodkärl?

En av mina pållar hade tidigare i sommar. Hon var svullen i benet och svullnaden kom och gick, precis som du beskriver. Svullnaden varade ca tre veckor ungefär. Min häst fick vila eftersom jag inte visste vad det var för något förrän jag åkte till klinik och fick ultraljudat, men annars ska väl ett brustet blodkärl inte vara något farligt.

Nej, inte samma häst... De har lyckats skada sig på nästan exakt samma ställe dock :smirk:

Nej, lillkillen som jag misstänkte eventuell inflammation på gaffelbandsinfästningen är friskförklarad :) utav hemmaveterinären (igen...) och ska sättas igång igen, så jag håller tummarna till tusen :bump: för att han ska hålla nu!!!

Detta är ett sto jag rider lite till och från då ägaren ibland är borta hela veckor i streck på jobb. Hon var lite svullen en dag jag tog in henne från betet, och efterssom hon har haft mycket problem tidigare med just senor och gaffelband i detta ben åkte ägaren in och gjorde UL-undersökning ganska omgående... Visade sig vara ett sprucket blodkärl "bara"... Så nu ska hon bara ta det lugnt några veckor och sedan sättas igång...

Tanken slog mig faktiskt att det skulle kunna varit något liknande med lillkillen (symptomen stämmer ju, en liten svullnad som går upp och ned, inte större än ett stort blodkärl i storlek, ingen synbar hälta, ömmar inte för tryck...) och han är ju nu friskförklarad igen efter vila typ hela sommaren... Nåja, nu håller vi tummarna för att han håller!

Så det räckte med tre veckors vila, och sedan lugn igångsättning? Var svullnaden helt borta efter 3 veckor?

Ja, det var lite drygt tre veckor, kanske tre och en halv. Sedan var svullnaden helt borta. När vi var inne för UL så var det bara lite svullnad kvar och då tyckte vet att jag skulle skritta henne i en vecka och sedan fick jag sätta igång henne.

Vet du vad de sa om sprucket blodkärl? Är det större risk att det kommer tillbaka när de en gång haft det? Kan det på något sätt försämras av motion om de väl fått det (jag menar har det sprucket så har det ju :crazy: )? Det här borde jag givetvis frågat veterinären om, men jag var så nöjd och glad att det inte var något med senan så jag glömde helt bort det. :o

Min häst är åtminstone helt igång igen och går ganska hårt utan att benet påverkas.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 744
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 837
Senast: Sel
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama