Spritbandage på svullet ben med sår?

Sv: Spritbandage på svullet ben med sår?

Uppdatering:

Hon är fortfarande inte helt bra. Men svullnaden har gått ner rejält, nu är hon mest svullen runt såret.
Hon går med bandage till och från för att "suga ut" var, och för att hålla smuts borta.

Hom har fått förlängd pencilinkur i några dagar till.
Igår reds hon för första gången på snart 2 veckor. Hon är inte ett dugg halt längre. :)

Dags för en liten uppdatering.

Hon är ju bättre men inte alls bra.
Benet är fortfarande svullet, och det rinner var hela tiden.
Veterinärerna säger att man behöver åka in till klinik för att spola rent i benet, och att det då behövs narkos,
vilket kommer kosta väldigt mycket eftersom hon är oförsäkrad.
Båda veterinärerna som jag har haft kontakt med "föreslår" avlivning.
Det finns ju inga garantier för att hon kommer bli bra även fast man åker till klinik, hon kan mycket väl få tillbaka lymfangiten, om svullnaden nu nånsin skulle gå ner.
Så det lutar åt avlivnings hållet, men vi vill vänta tills förra ägarna kommer hem från en utlandsresa, så att dom får en chans att säga hejdå.

Men nu för någon dag sen var det en som sa:
"har ni provat gett antibiotikan direkt i såret då?"

nä det ha vi inte svara vi då, eftersom veterinären har ordinerat att hon ska sprutas med antibiotika i halsmuskeln så skulle jag ju aldrig ens komma på tanken att sticka en kanyl i ett sår på ett ben där hästen redan har ont.

Är det någon här som hört talas om att spruta direkt i såret?
Verkar konstig tkr jag..

Har i alla fall slutat med medicinen nu.

Hästen måste ju in till klinik även om inte ägaren har hästen försäkrad. Är ju sånna risker man bör vara medveten om att man tar när man väljer att inte ha hästen försäkrad.

Sen så sprutar man inte direkt i såren utan den menar nog penecilinsalva antar jag? Men det är väldigt meningslöst att ha på hästar sån salva har min vet. sagt eftersom inte hästen tar åt sig den tydligen i den formen. Därför man alltid sprutar hästar. Jag har nämligen försökt få salva pga att jag är rädd för att spruta.

Sen att avliva pga ett sår ägaren inte vill åka till klinik med känns otroligt..vet inte..men känns som att slänga bort ett liv för ingenting. Har man inga pengar till vet. räkningar så ska man ha en försäkring.

Senast ändrad av en moderator:

Jodå nog funkar penicillinsalva bra bra på hästar, vad är det för vet du har ? Inte fasiken skall hästen ta upp penicillinet den vägen för att det skall hjälpa det är bakterierna i såret som skall göra det och kola vippa. (Dock tar även hästen upp det den vägen annars hade det ju varit smidigt när man har tävlingshästar att man ändå kunde behandla sår med penicillin utan att bry sig om karens)

Till TS är det alltså en sårficka iom att det soppar, har vet rotat i den så att det inte sitter något kvar i såret ? Är hon öm och bökig borde väl vet kunna droga henne och se till att undersöka såret ordentligt kan ju sitta någon liten träbit eller annat skit som gör att det fortsätter att soppa. Behövs inte mkt för att det skall bråka. Om det är en sårficka har ni provat att spola ur det ordentligt med väteperoxid ? Om inte så fyll en tom ren plastspruta (alltså utan kanyl) med väteperoxid (den vanliga som finns på apoteket för sårtvätt) kör in sprutspetsen i såret och tryck i vad som går i, låt det bubbla ut och gör om det igen kommer ofta med en del mysig vargegga ut är det en sårficka/ sticksår så tryck försiktigt runt om såret för att hjälpa till att pressa ut ev skit som sitter där i.

Sticksår/ sårfickor spolar jag alltid ur minst två gånger om dagen med väteperoxid så länge man får gegga med ut eller så länge benet är tydligt svullet, när man bara får rött blod med ut så provar man att låta det sluta sig. Ibland använder jag även streptocillinsalva mellan spolningarna.

Är det ett _sår_ på hästen skall inte jodopax omslag läggas på ........

Jodå om det är infekterat sår så är jodbandage att rekommendera för att dra ut skiten. Däremot på ett "friskt" rent sår lägger man inte jodbandage. Men det är sällan det handlar om sådana när hästen är så svullen/har lymfangit utan då är det just den typ av sår man använder jod på.

Är tacksam för alla svar!

Veterinären har sagt åt oss att tvätta benet med hexocil eller hipposcrub eller liknande. Och att hon ska röra på sig.
Det gör vi men svullnaden har inte gått ner något alls.
Om det inte är bättre tills imorrn så ringer vi igen.
Tänkte bara höra mig för lite här först för att se om det fanns något annat man kan göra.

Hibiscrub ;)

Gylle Jag antog att såret var ganska färskt när jag skrev ?

Delvis Knapplån :

Skulle endast spola ur såret med Väteperoxid ( 3%?? sår ?) 1-2 gånger sen späda med 4 koksalt och 1 väteperoxid och spola 2 gånger per dag .

Men det kanske finns någon mer färdigspedd idag än för 10 år sedan när jag använde det till spolning av sår ?

Många gånger kan det bli dyrare att hålla på med en distiktare´som inte törs ge sig in i såret än att åka till kliink så de kan kolla om det verkligen inte sitter kvar något som Gylle säger .

Mia

Hej!

I sårskador funkar det alldeles utmärkt med penicillinsalva, så länge inte bakterierna är resistenta- men så är det ju även med sprutvarianten.

Till TS: Om såret fortfarande vätska, varför åker ni inte in med hästen till klinik och får den ordentligt kollad. Min förra häst hade ett sår som vägrade läka och det visade sej beror på en "gång" in till en avslagen hasbensspets. Är det inte bättre att åka in och få veta om det går att åtgärda än att bara ta bort hästen??

Har ni kollat så ni inte har resistenta bakterier och behandlar med fel antibiotika?

Jag tycker det låter trist att ta bort hästen pga ett varande sår, när det kan vara enkelt att åtgärda. Hade det varit min häst hade jag kört in den till klinik och sett till att få veta vad som fanns däri. (Det är desutom inte alls säkert att narkos krävs, min förra åtgärdades alltid med bara lugnande- men det beror ju på hästen lite också).

/Lavinia

Hej!

I sårskador funkar det alldeles utmärkt med penicillinsalva, så länge inte bakterierna är resistenta- men så är det ju även med sprutvarianten.

Jag vet bara vad dom vet. jag pratat med om det säger, just på hästar och sånt är det meningslöst med salva. Anledningen har jag hört många gånger nu men just nu har jag glömt bort den.

Min häst har haft många sårskador, eller en del iallafall och jag har aldrig fått salva utskrivet av den anledningen. Men vet att en del vet. skriver ut det iallafall.

Jodå nog funkar penicillinsalva bra bra på hästar, vad är det för vet du har ? Inte fasiken skall hästen ta upp penicillinet den vägen för att det skall hjälpa det är bakterierna i såret som skall göra det och kola vippa. (Dock tar även hästen upp det den vägen annars hade det ju varit smidigt när man har tävlingshästar att man ändå kunde behandla sår med penicillin utan att bry sig om karens)

Som sagt så är det fler än en vet. som sagt det till mig eftersom jag frågat runt pga min spruta häst fobi. Men dom har sagt detsamma. Vad menar du med vad det är för vet? Det är en hästvet. om det är det du undrar över eller vill du ha namnet för det har jag också.

Veterinären har fel, oavsett vilken veterinär du har. Och var nog det gylle menade med 'vad är det för veterinär' - som inte har koll på så basala saker. Detta oavsett om du hört det från en eller flera veterinärer, så är det fel. Så endera har du missförstått, eller så har veteriärerna alldeles varit ute och cyklat.

Innan avlivning, ta ett baktprov gör en odling och resistensbestämning på det hela. Kanske kan spolning (vaken) och lokalbehandling hjälpa.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 533
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 541
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·
Hästvård Kollade hästarna igår och idag. Ser då att hagkompisen har ett väldigt svullet ben, inte svullet som i senskada utan bara allmänt tjockt...
Svar
5
· Visningar
822
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka