Spritbandage på svullet ben med sår?

elarn

Trådstartare
Nu är detta första gången jag startar en tråd, så ni får väl flytta eller ta bort den om den är fel.. :P

Min kompis häst har lymfangit och har gått med "elefantben" i 4 dagar nu.
Hon går på pencillin och antibiotika. Ingen feber och inte speciellt halt, bara väldigt svullen.

När min häst hade lymfangit så sa veterinären åt mig att lägga ett spritbandage för att få ner svullnaden, men när han hade lymfangit så hade han feber och var halt samtidigt.

Den veterinären som var ute hos min kompis häst sa inget om nåt bandage, hon har ett sår på baksidan av bakbenet och ett litet sår fram på skenbenet,

man kanske inte ska lägga spritbandage på ett ben med sår?
För det kanske svider då? :confused:

Sv: Spritbandage på svullet ben med sår?

Nu är detta första gången jag startar en tråd, så ni får väl flytta eller ta bort den om den är fel.. :P

Min kompis häst har lymfangit och har gått med "elefantben" i 4 dagar nu.
Hon går på pencillin och antibiotika. Ingen feber och inte speciellt halt, bara väldigt svullen.

När min häst hade lymfangit så sa veterinären åt mig att lägga ett spritbandage för att få ner svullnaden, men när han hade lymfangit så hade han feber och var halt samtidigt.

Den veterinären som var ute hos min kompis häst sa inget om nåt bandage, hon har ett sår på baksidan av bakbenet och ett litet sår fram på skenbenet,

man kanske inte ska lägga spritbandage på ett ben med sår?
För det kanske svider då? :confused:

Varför inte koksaltlösning?

Jag rekommenderar INTE sprit på ett sånt sår. Sprit irriterar vävnaden! Använd koksaltlösning och lösa bomullsförband om det ska förbindas..

Varför inte koksaltlösning?

Därför att koksalt inte är bakteriedödande.

TS. Fast om hästen nu får pencillin borde svullnaden gå ner! Har ni inte fått rekommendation att röra på hästen (skritta) så cirkulationen i benen kommer igång?

Är ni osäkra, kontakta vetten igen och ställ frågor!

Därför att koksalt inte är bakteriedödande.

Fel, det gynnar de bakterier som ska vara i såret och som "hör dit" medan de "dåliga" bakterierna dör. Jag fick ha koksaltförband på min donna i tre månader, bytas konstant, just för att gynna läkning. Samma på sjukhus, sällan man har sprit i ett sår.

TS. Fast om hästen nu får pencillin borde svullnaden gå ner! Har ni inte fått rekommendation att röra på hästen (skritta) så cirkulationen i benen kommer igång?

Är ni osäkra, kontakta vetten igen och ställ frågor! :bow:Ja, det borde vara enklast.

Men ett elefantben vill man inte ha i tre månader.

Ofta handlar det om snabbare insatser än så. Själv brukar jag använda jodopaxomslag och gärna över natten om jag misstänker sticksår tex.

Ett spritomslag behöver inte sitta så länge utan avsikten är att "suga ut" såret om det är svåråtkomligt/sticksår.

I just detta fall står ju hästen på pencillin vilket borde hjälpa. Å andra sidan finns det ju elaka bakterier...

Nej, sticksår är en annan sak än en ren såryta eller hur man ska säga. Där har även jag sprit en stund för att "suga ut", däremot aldrig någon längre period.
Men jag tycker det är konstigt att vet. inte sagt nåt alls?

Jag är försiktigt med att bandagera lymfangit, det kan spänna och skapa obehag för hästen. Ofta går det ju ner när hästen får röra på sig, och om det inte finns andra orsaker till att hålla den inne så går våra ute som vanligt när de får lymfangit.

Fullblodet får återkommande lymfangit och jag brukar tvätta benet med jodopax inledningsvis och sedan se till att hålla rent hela benet. Eventuellt följa upp med tvätt av hela benet fast med mild tvål (om det blir skitigt). Linda har vi fått göra någon höst för att skydda från smuts.

Är tacksam för alla svar!

Veterinären har sagt åt oss att tvätta benet med hexocil eller hipposcrub eller liknande. Och att hon ska röra på sig.
Det gör vi men svullnaden har inte gått ner något alls.
Om det inte är bättre tills imorrn så ringer vi igen.
Tänkte bara höra mig för lite här först för att se om det fanns något annat man kan göra.

Fullblodet får återkommande lymfangit och jag brukar tvätta benet med jodopax inledningsvis och sedan se till att hålla rent hela benet. Eventuellt följa upp med tvätt av hela benet fast med mild tvål (om det blir skitigt). Linda har vi fått göra någon höst för att skydda från smuts.

Hur ofta återkommer fullblodets lymfangit?

!

det kan ta betydligt längre tid för ett lymfangit ben att gå ner i svullnad, trots penicillin kur. Vanligt är ju även att det faktiskt aldrig riktigt blir sig likt.

Nu på sommaren är det mindre frekvent, men höst/vinter/vår har vi nog i alla fall tre omgångar.

Okej.

Nu är hon mera halt än tidigare, har även högre temp.
Kl.20.00 hade hon 38.6 i temp och då ringde jag veterinären för att sen vad vi skulle göra.
Han föreslog att vi ska ge Hippotrim i stället för Ethacilin. Och att det var väldigt viktigt att hon fick i sig Finadyn som vi blandar ner i maten.

Vi tvättade benet, sen skrittade vi henne för hand en liten stund. Då var hon bara lite halt, men när vi vände tillbaka så var det som om hon klivit på en sten eller nåt för hon fick jätteont och haltade kraftigt en bit. Vi kollade hoven men ingen sten där. Hon blev bättre efter en stund.
Sen när vi var tillbaka i stallet så var det dags för maten med finadyn. Men hon ville inte äta mer än några tuggor sen stog hon bara och glodde i boxen. Vi fick i henne lite mera mat men sen la hon sig ner i boxen, sen upp igen sen ville hon lägga sig ner igen. (hon har legat ner i hagen vi några tillfällen..)
Då tempade jag igen och när klockan var 21.30 hade hon 39.6 i temp och då ringde jag jourhavande veterinär eftersom jag inte fick tag i den som jag pratade med innan.
Jour veterinären sa att man kan testa köra både Ethacilin och Hippotrim och att man även fortsätter med Finadynet ett tag till.
Sen sa han att hon ska stå i box över natten, sen ska vi höras på telefon imorrn bitti för att se hur det står till då.
Han sa att när det blir sår på det stället som hon har så kan det gå in i kotsenskidan och att man då måste in till strömsholm för att spola rent. Men sen frågade han hur gammal hon är.

Och det är där kruxet kommer.
Krux nr1 - Hon är 20 år, varmblodig travare som ej har gått på trav, enligt förra ägarna har hon haft lite problem med det benet innan, men vi trodde inte att det skulle bli såhär alvarligt. Nya ägaren(min kompis), fick hästen gratis eftersom dom gamla ägarna ska flytta till stan och gör sig av med alla sina hästar, så då skulle dom ha slaktat henne om inte jag hade kommit och frågat om dom hade nån häst över.
Krux nr2 - Min kompis fick hem hästen för 2 veckor sen, hon har inte "hunnit" teckna någon försäkring. Så alla dessa veterinärbesök och resor till strömsholm känns som det kan bli väldigt dyrt.
Krux nr3 - Det finns väl inga garantier på att hästen kommer bli helt bra, hon kanske kommer kunna gå som sällskapshäst, men hon kommer kanske gå och ha ont med jämna mellanrum, och det känns inge kul.
Nuvarande ägaren vill ha en häst som hon kan rida på, och inte en som kanske bara kommer gå i en hage och ha ont ibland och kosta massa pengar.

Vi ska be veterinärerna vara helt ärliga imorgon, vi vill veta hur stor chans det finns att hon kommer kunna ridas och må bra.
Finns det ingen större chans så är det kanske ingen större idé att göra nåt..

Suck, vad det känns svårt det här. Inte min häst, men jag har känslor för henne ändå.
Stackars ägaren som kanske bara hinner ha henne en väldigt kort tid.

Ge medicinen med ingivare i stället..Blanda medicinen i lite vatten och ta en lämplig tub/flaska/spruta och ge direkt i munnen så ni verkligen vet att hästen får i sig allt. Som man gör med maskmedel typ.

på den tiden jag hadde lymfangit på häst använde man alltid spritomslag. ofta jodsprit .Jodsprit bör inte användas på nya sår eftersom de även tar dö på bra bakterier som behövs för läkning vilket redan nämts här.Men jag ser inget hinder i att använda det på ett äldre sår då det redan är försent att främja de goda så att säga efter som vid lymfangit kan man ju uteslutande säga att de onda bakterierna vunnit. .Då är det viktigare att få död på de elaka för att vända trenden så hästen blir frisk.
Vi körde med regeln att bandaget max fick sitta i 8 tim. och då lämpligast över natten.Eftersom hästen då ändå står på box och rörelsen är begränsad.
När man lägger sådanna här typer av bandage är det viktigt att man inte snålar med bomullen.och använder rätt spritblandning. Vi körde med ett lager bomull runt hela benet drängt i sprit. sedan gaslinda.Ett till två lager till med bomull sedan plast om det skulle vara ett slutet bandage och slutligen en oelastisk linda över det.

har inte haft några som helst problem med någon av hästarnas ben efteråt.De har tillfrisknat fullt ut.
Viktig är oxå att stödlinda motsatta sidans ben.

Senast ändrad:

Usch vilket tråkigt läga din kompis sitter i, sjuk häst och ingen försäkring.

Min kuse hade lymfangit för ca 1 vecka sedan. Hon hade fått ett litet sår på frambenet som först läkte jätte fint med efter ett par dagar svullnade benet upp rejält.
Det bidde att ringa veterinären och pencillin och metacam sattes in. Hon går på bete och min vet. rekommenderade att hon skulle forsätta med detta då det är mycket bra om de rör på sig och inte står still i box.
Tyvärr reagerade min häst på andra sprutan av pencillin (nässelutslag, som tur ingen allvarligare reaktion) så hon fick bara två doser. Sen har hon fått metacam i 5 dagar. Svullnaden gick ned redan efter dag 1, och nu en vecka senare så är hon ren i hela benet förutom lite lite svullnad runt såret. Den svullnaden kommer att försvinna när såret läker ihop.

Jag har haft hästar där lymfangiten inte gett med sig så lätt, och i de fallen har jag lagt på jodopaxomslag. Blöt ned bomull med utspädd jodopax, lägg om sår och där hästen är svullen, banadagera löst (inte hårt då detta kan orsaka mer problem). Jag brukar låta det sitta över natten och ev. byta på morgonen. Har hjälpt mig många gånger. Sen kan man göra som några skrivit och tvätta benet men ex. jodopax eller hexocil....

Men jag tycker som ni skrivit att ni ska prata med vet igen eftersom det inte verkar vilja ge sig utan blir sämre. Hur stora sår har hästen? Är det sticksår?

/Mian

Är det ett _sår_ på hästen skall inte jodopax omslag läggas på ........

Hon har ett ca. 3 cm långt sår och 0.5 cm brett, på baksidan av ena bakbenet.
Det är inte speciellt djupt, hon verkar ha fått det när hon gick i hagen.

I morse var hon mycket piggare, ingen temp, inte lika halt men ändå svullen.
Så vi ringde veterinären imorse igen och han tyckte det lät som det håller på att bli bättre. och att det inte borde ha med kotsenskidan att göra för då skulle hon inte ha gått ner i temp.
Han rekomenderade spritbandage med jodopax.
Så nu går hon med det i hagen, vi får hoppas på att det blir bättre.
Hon går nu på två sorters antibiotika, hippotrim och ethacilin. Och äter finadyne.
Så vi får väl hoppas att svullnaden försvinner snart. Det rann en del var från såret i morse när vi kom till stallet.
Just nu känns det inte lika "hopplöst" som det gjorde igår kväll.

Ja det känns skönt:)

uppdatering.

Ikväll tog vi bort spritbandaget, gick på promenad, sen la vi nytt och släppte ut henne med dom andra i stora hagen.
Hon verkar pigg och glad. Ingen feber. Fortfarande är hon rejält svullen men det verkar ändå gått ner något :)

Skönt att det verkar vara på väg att gå tillbaka!:laugh:
Jobbigt när det inte läker. Tänk att tvätta bort ev. sårvätska som runnit på benet...går bra med ljummet vatten och mild tvållösning, innan ni lägger på nytt bandage. Sårvätskan "fräter" lite, kan ge sår annars...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 533
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 541
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·
Hästvård Kollade hästarna igår och idag. Ser då att hagkompisen har ett väldigt svullet ben, inte svullet som i senskada utan bara allmänt tjockt...
Svar
5
· Visningar
822
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka