• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare moonlightgarden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 3 108
M

moonlightgarden

satt ute å rotade på internett å fick upp en utav travarnas persedlar som är till salu, men har aldrig hört talas om vad detta är.

så vad är en springrem egentligen å vart någonstans sitter den på hästen?

finns det någon som har en bild på en sådan som sitter på hästen så man får se lite gran av hur det ser ut?

Sv: springrem

en något elastisk rem som fästs i maggjorden och sedan i spärrgrimman (nosgrimman). Den håller nere hästens huvud.

varför ligger den då på travutrustning?
först ska don ha en sådan där nosgruimma som håller huvudet kvar uppe när dom blir trötta, å nu så ska dom hålla huvudet kvar nere oxå, låter konstigt tycker jag

moonlightgarden skrev:
varför ligger den då på travutrustning?
först ska don ha en sådan där nosgruimma som håller huvudet kvar uppe när dom blir trötta, å nu så ska dom hålla huvudet kvar nere oxå, låter konstigt tycker jag

Du får aldrig "spänna" fast huvudet neråt...springrem har man om hästen springer och checker med huvudet(rycker uppåt) när hästen har huvudet normalt så har springremmen ingen effekt....då hänger den slak...dessutom är en del i gummi så det blir inte stumt.

Nej, slaggjorden ligger över hästens bakdel och hindrar hästen från att lätta baktill..

_Runaway_ skrev:
Är springrem samma sak som slaggjord?

Nej, springremmen fäster du i bukgjorden och sen går den upp till spärrgrimman som sitter under huvudlaget.....alltså om hästen kör upp huvudet så tar den emot rycket....

_Runaway_ skrev:
Är springrem samma sak som slaggjord?
Nej, springremen förhindrar att hästen höjer sitt huvud högt, t. ex. kastar upp det. Slaggjorden gör så att hästen inte kommer upp med bakbenen om den slår...

Från den ena skalmen, över baken och till den andra skalmen.

Alltså som ett "lock" som hindrar bakdelen att komma upp.

ok, jag och en kompis funderade pp det i italien, de hästar vi såg där hade det, men det är kanske olika?

var väll inte riktigt så jag menade när jag skrev håller kvar nere med det så menade jag ju att dom inte skulle få ta å slänga upp huvudet.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 235
Senast: Iamia
·
Kläder & Bli fin Jag har ju sen förra våren börjat använda egenhändigt specialsydda leggings av kompressionsmaterial som arbetskläder eftersom jag... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 339
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka