springmask!

C

cardior

Hejsan!

Jag har springmask:o

Har sökt på springmask o då kommer de upp lite på förälder så ni här på förälder verkar ha lite koll:p

Men jag har inte hittat vad jag vill ha svar på:(

Har iaf fått springmask o jag vet inte vartifrån blä jag e såå äcklad av tanken att de kryper maskar i mig :crazy:

Idag tog jag iaf första dosen med några röda tabletter som jag inte komemr ihåg vad dom heter och jag började med vitlök redan iförrgår kväll. pressade den och drack i äppeljuice böää:eek: men iaf det hjälpte inte, så idag tog jag de röda tebletterna vid 10 i morse, men nu när de e kväll har de börjat klia igen:crazy:

Hur lång tid tar det innan klådan går över egentligen?

Eller är det kanske något annat? Min pappas tjej hade springmask så förmodligen har vi blivit smittade nånstans ifrån så det borde ju vara det jag har.

Känns precis som springmask iaf de kliar o de känns som om dom små:devil:liven rör på sig.

usch nu måste jag nog nästan spy:crazy:

men men jag vill iaf ha svar på min fråga hur lång tid efter att man tagit tabletterna försvinner klådan?

Blir jätte glad om jag får svar hatar dom :devil: larna
 
Sv: springmask!

Tabletterna ska ju först ta kål på maskarna innan det kan sluta klia.

Jag vill bara påminna om möjligheten att klådan kan bero på annat också. Ibland blir det inte alldeles helt rent när man torkar sig med torrt papper, prova gärna att torka en extra gång med ett lite fuktat papper också :idea:. För det kan vara så enkelt att bli av med klådan om du har tur...

(jag har också trott att jag haft mask)
 
Sv: springmask!

hmm de e ju de att det varit på kvällarna i 3 dgr o jag har torkat extra noga o jag har duchat o tvättat rumpan, men de fortsätter ändå o de känns likosm som om de rör sig lite där:crazy:

De jag undrar e ju hur länge de tar innan de tar kål på de där små:devil: liven.
 
Sv: springmask!

Har inte haft själv ,men sonen fick vid ett tillfälle. Han blev av med symtomen redan efter nån halv dag. Har du gjort som det står, tvätta alla kläder och sängkläder varje dag osv osv....

Antingen har du nåt annat eller så kanske du bara inbillar dig att symptomen är kvar? Jag menar, det kliar lätt i huvudet om din arbetskompis berättar att hon har löss..... :confused:
 
Sv: springmask!

jag tog tabletterna i morse och byte sängkläder i morse oxå :confused:
 
Sv: springmask!

just det har inte kännt nåt på hela dan o så nu i kväll ko de tebax :devil: skit maskar
 
Sv: springmask!

just det har inte kännt nåt på hela dan o så nu i kväll ko de tebax :devil: skit maskar

jag tror du inbillar dig... :) Det är säkert inga där, de kan väl inte sova hela dan för att vakna till nu? :angel:
 
Sv: springmask!

jag tog tabletterna i morse och byte sängkläder i morse oxå :confused:

Alltså, du VET att du har mask? Har du sett maskar, eller tror du bara? Tog du tillräckligt stor dos?

Sprickor och småsår kan ge klåda som är snarlik springmask (japp, har haft både och).
 
Sv: springmask!

Läser man på tex Vårdguiden står det att:

Maskarna är som mest aktiva sent på kvällen och nattetid.

Springmask sprdis genom att man får i sig äggena, och dom kan man andas in eftersom dom finns i damm och i luften. De sprids även genom, underkläder, sängkläder, fingrar.

Man ska heller inte börja en behandling förräns man SETT maskarna. Har du det ?

Ang tabletterna. dom tar död på maskarna men INTE äggena. Därför bör man uppprepa behandlingen efter x-antal veckor.


Tänk på att

tvätta händerna efter toalettbesök och före maten

använda flytande tvål och egen handduk

hålla naglarna kortklippta

duscha stjärten varje dag och använda flytande tvål

sova i pyjamas eller åtsittande byxor

byta underkläder och pyjamas varje dag

byta sängkläder ofta

tvätta smutsiga underkläder och sängkläder så fort som möjligt, helst samma dag som de byts

rengöra badrum och sovrum varje dag.


Fast som andra sagt, klåda kan beror på andra saker med.
 
Sv: springmask!

Ska bara tillägga att man även ska tvätta sina husdjur om man har några.

Detta fick jag veta nu sist när sonen fick mask.
 
Sv: springmask!

Det stämmer absolut inte ang husdjurena. Att barn får springmask genom katt och hund är gammal och förlegad osanning. Springmask finns bara hos människor och trivs inte hos någon annan art.
 
Sv: springmask!

Det stämmer absolut inte ang husdjurena. Att barn får springmask genom katt och hund är gammal och förlegad osanning. Springmask finns bara hos människor och trivs inte hos någon annan art.

Du tänker baklänges. Äggen finns i damm och finns i husdjurens PÄLS så man kan få i sig äggen från djuren.

Springmask finns hos fler arter (bl.a. häst) men då är det en annan sort än människan har förstås.
 
Sv: springmask!

Nej jag svarade enbart om springmasken, alltså den utvecklade masken.

Men du svarade Anneli som sa att hon blivit rådd att tvätta sina husdjur, och sa att "det stämmer inte om husdjur".

Missuppfattningar?

Man byter sängkläder, tvättar och städar, men det gör ju ingen nytta om man låter hunden eller katten gå kvar med eventuella ägg i pälsen man kan återsmittas av.
 
Sv: springmask!

Det stämmer absolut inte ang husdjurena. Att barn får springmask genom katt och hund är gammal och förlegad osanning. Springmask finns bara hos människor och trivs inte hos någon annan art.

Äggen kan som Madick säger finnas hos husdjuren i deras päls så man ska även tvätta sina husdjur om man vill bli av med masken helt :angel:
 

Liknande trådar

Avel Mitt 12åriga sto som jag köpte i våras hade i onsdags jämntjocka svullna bakben, jag blev genast lite misstänksam och tog temp, 39,9...
Svar
14
· Visningar
2 332
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp