springig på volt

L

Linker

islandshästen blir springig i traven när han jobbas på volt, hur ska man få honom att slappna av ordentligt? han är hur fin som helst i galopp och skritt på volt, men i traven blir han springig och höjer huvudet... nåra tips på hur man kan få honom att slappna av? tacksam för svar!

Sv: springig på volt

Eftersom det fungerar i skritt och trav så kan jag tänka mig att den helt enkelt saknar styrka för att gå på bra volter i traven. Är det jobbigt blir de gärna springiga eftersom de vill smita ifrån det. Kanske har han svårt att hålla den bärighet som krävs på volten i trav. Jag hade satsat på att stärka hästen genom övergångar mellan skritt och trav, kanske också trav och galopp. Rid bara en kort bit på volten i trav och byt sedan till en gångart som fungerar bättre. Var noga med att övergångarna blir bra så ni inte "trillar" från en gångart till en annan. Kräv alltså bärighet och balans i traven, men bara korta sträckor innan ni går till en annan gångart. Efterhand som det fungerar så öka sträckorna i trav.

En sak till som kan hjälpa till är att vara "tung" när du sitter ner i traven när du rider lätt, det kan hjälpa honom att hålla takten.=)

Eftersom det fungerar i skritt och trav så kan jag tänka mig att den helt enkelt saknar styrka för att gå på bra volter i traven. Är det jobbigt blir de gärna springiga eftersom de vill smita ifrån det. Kanske har han svårt att hålla den bärighet som krävs på volten i trav. Jag hade satsat på att stärka hästen genom övergångar mellan skritt och trav, kanske också trav och galopp. Rid bara en kort bit på volten i trav och byt sedan till en gångart som fungerar bättre. Var noga med att övergångarna blir bra så ni inte "trillar" från en gångart till en annan. Kräv alltså bärighet och balans i traven, men bara korta sträckor innan ni går till en annan gångart. Efterhand som det fungerar så öka sträckorna i trav.

tack för tipsen!!! :):)

islandshästen blir springig i traven när han jobbas på volt, hur ska man få honom att slappna av ordentligt? han är hur fin som helst i galopp och skritt på volt, men i traven blir han springig och höjer huvudet... nåra tips på hur man kan få honom att slappna av? tacksam för svar!

Rider du lätt eller sitter du ner i traven? På Gauti brukar det hjälpa att sitta ner när man rider på volt i trav, han verkar gilla det bättre och han travar även runt bättre då.

Sen tror jag som någon annan sa att det kan bero på styrkan och bärigheten. Så träna upp dom två bitarna så kommer det nog bli bra :)

Ha en stadig yttertygel och lirka (läs ej såga)
Jobba med sätet och skjut emot med underlivet.

Jorunn kan bli väldigt springig i traven i början och då gäller de att ha en stadig yttre släpper man den så tappar hon balansen..
Detta tränar jag bort genom att då och då släppa helt och hållet på ytter så hon tränas på att fortsättas att arbeta i bra form fasten jag släpper stödet.
Men så här i början av utbilndningen kan stöd behövas.

Sedan tränar jag oerhört mkt fattningar.. jag travar eller galopperar ytterst sällan länge utan jag tränar på fattningarna tar en fattning galopperar 3-5 steg saktar av bibehåller samling och sen ny fattning..

Detta har gett resultat:D
Nu kan hon fatta kort galopp från skritt bibehålla galoppen och då kommer traven av sig själv för man tränar bra styrka genom galoppfattningar!

Sedan klättrar jag lite både uppför och så backar jag uppför för att komma åt rygg och lårmuskelaturen!

Dessa muskler som måste sitta för att samling ska funka bra

Finns massa braiga tips och många bra har du fått här och ettt ill fick du nu av mig=)

Ut å testa å se vilket som funkar bäst för er=)

Rider du lätt eller sitter du ner i traven? På Gauti brukar det hjälpa att sitta ner när man rider på volt i trav, han verkar gilla det bättre och han travar även runt bättre då.

Sen tror jag som någon annan sa att det kan bero på styrkan och bärigheten. Så träna upp dom två bitarna så kommer det nog bli bra :)

jag brukar rida lätt x)

Liknande trådar

Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
888
Övr. Barn Dottern vill vara tomtenisse i förskolans luciatåg och vi behöver en dräkt. Vill helst köpa i butik så jag är säker på att vi hinner få...
Svar
5
· Visningar
436
Senast: Mirre
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 945
Senast: MML
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp