Springer ut ur volten..

T

Tjalfe

När jag galoperar på en volt med min fjording kille så försöker han efter ca 2 varv att springa ut ur volten. (Alltså springer åt andra hållet, ut på fyrkantspåret) :crazy:
Har detta med å göra att han är dåligt tränad eller är det bara ett litet hyss för att slippa arbeta?:crazy:

Mvh/ Tjalfe
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Springer ut ur volten..

Detta känner jag igen:angel: Min isis gör samma grej, fast bara i höger varv då hon har det jobbigare i detta. Jag har länge tyckt lite synd om henne och tänkt att det är ju mitt fel att hon är oliksidig och hon kan nog inte bättre osv.
Men häromdan så tog jag faktiskt spöet i ytterhanden och petade till på yttre bogen, den hon skjuter ut och se på f*n! Inga fasoner sen dess!
 
Sv: Springer ut ur volten..

ok då måste jag prova det:) Är så jobbigt när han gör så här, har vart nära att åka av flera gånger när han kastar sej utåt..:mad:
 
Sv: Springer ut ur volten..

Glöm bara inte att han förmodligen sitter fast nånstans eftersom han tycker det är så jobbigt att gå på böjt spår. Kan va bra att låta nån kolla honom oxå.
 
Sv: Springer ut ur volten..

Kan hända så har fröken för lite ytterhjälper. Ganska rak häst o vänd för ytterskänkeln o led inåt.
 
Sv: Springer ut ur volten..

hehe, min medryttarhäst gjorde också så nåra gånger med mig förut :p men jag lärde mig ju ganska snabbt när hon brukade göra det, så då var jag beredd och drev ordentligt med ytterskänkeln samtidigt som jag ledde med innertygeln. det tog bara ett par gånger så slutade hon helt med det :D
 
Sv: Springer ut ur volten..

Tyvärr så lyssnar inte pållen min vidare bra på sånt. Han är extremt stark.
å kalla mej inte fröken, låter så nervärderande.:mad: :cool:
 
Sv: Springer ut ur volten..

Rid noggranna vägar. Fösta delen av volten får inte bli för lik en snett igenom. Vi X måste hästen vara parallell med kortsidan och naturligtvis lagom ställd och böjd inåt. Om den vi X fortfarande har riktningen mot andra hörnet (som i snett igenom) blir det väldigt svårt.

Vikthjälperna är superviktiga. Då måste sitta i den riktning som hästen ska gå i (alltså t ex vänster i vänster varv). Om hästen är dåligt skolad så måste man vara hättetydligt och lära den hjälperna. Passa också så att dina vikthjälper inte blir bakvända, vilket tex händer om man viker sig i höften. Yttertygel och ytterskänkel begränsar. Inner tygel ställer och visar vägen, men väldigt försiktigt! Det går inte att dra runt hästen i inner tygel. Ta parader på yttertygeln och gå ofta fram en aning med innerhanden. Ett spö i ytterhanden (läggs mot bogen) kan förstärka och förtydliga de yttre begränsande hjälperna.

Lycka till!
 
Sv: Springer ut ur volten..

fröken är då inte ett nedvärderande ord. Däremot är det gammalmodigt.

Jag kände det som nedvärderande. Men då är jag kanske super känslig. Alla är vi olika. Men nu glömmer vi det. Är ju inte det den här tråden handlar om.
 
Sv: Springer ut ur volten..

Han kan det. Men i galoppen sticker han iväg och blir jätte stark och lyssnar inte ett skit på det:mad:
Om det hade funkat så hade jag ju inte haft problem med det här.

Du kanske kan testa att rida på en större volt? ex. på ett fält, eller i hagen?

Han kanske helt enkelt inte orkar hålla sig på volten i den storleken du rider den?!

Varför står det citat axel i den gröna delen? Är ju tjalfe jag citerar...
 
Senast ändrad:
Sv: Springer ut ur volten..

Du kanske kan testa att rida på en större volt? ex. på ett fält, eller i hagen?

Han kanske helt enkelt inte orkar hålla sig på volten i den storleken du rider den?!

Varför står det citat axel i den gröna delen? Är ju tjalfe jag citerar...

blir svårt att träna på att rida i galopp på en volt ute på ett fält med honom. för det första är han super klumpig och vi har inga jämna fält och för det andra så skulle han tycka att det var så kul att galoppera på ett fält att han skulle springa iväg och inte alls koncentrera sej;)

är ju det jag funderar på om han bara inte orkar ligga på en sån volt som jag vill ha eller om det bara är dumheter för att han känner att han inte behöver för att han kan göra som han vill.
Ska tävla ett LC program snart och där ska man galopera två varv på en volt. Så vill att han ska klara det här för tävlingen är snart och jag vill inte missa den för klubben har bara en dressyrtävling per termin..:crazy:

Så ville ha lite tips ifrån er smarta bukare:bow:

det blev nått fel. skulle svara axel på nått men hans/hennes text försvann:crazy:
 
Sv: Springer ut ur volten..

Öva först i skritt. sen i trav o sakta av-vänd o sätt igång igen.
Till slut kan du vända i högre farter.

Du kan oxå ha yttersk. långt fram vid vändningen.
 
Sv: Springer ut ur volten..

Tänk er ett "C", och hästen går i höger varv.

Hur ska hästen forma sig runt inner och ytterskänkeln då?

Jag har ytter något bakom (för att styra baken) och inner vid sadelgjorden.
Jag har stöd på yttertygeln och inner något innåt så att jag kan ana hästens öga.

Är vi ute och cyklar då? Jag kan det bara i praktiken, men att skriva ner det är jag helkass på. Men Prins böjer sig som en banan runt mig och är väldigt mjuk och följsam.
 
Sv: Springer ut ur volten..

Var det till mig?
Det primära i det här fallet var - att kunna vända hästen.
Det behövs ingen formning i det här läget o heller inte mkt på en 20--m volt.

Man behöver inte alltid ha skänklarna enligt praxis, utan kan använda dem olika vb.
På outbildade hästar kan det vara fördelaktigt att vända hästen med en ngt framförd ytterskänkel.- vända / flytta bogen som leder resten av hästen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 319
Senast: Castellini
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 854
Senast: inverterad
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp