springer ifrån jobbet.

T

tjohej

nu behöver jag lite tips från er bukare!

jag rider en ponny ett par gånger i veckan. hon är egentligen inte så jättepigg, i början kan hon nästan vara lite seg. jaja, när hon väl kommit igång så kan hon lätt bli väldigt springig på kortsidorna. hon drar upp huvet och rejsar på istället för att gå kvar i formen o jobba. jag försöker göra halvhalter o så, men jag tycker inte att det fungerar.

är det någon som har nåt tips på hur jag ska göra när hon springer iväg såhär blir jag jätteglad :bump: jag är ganska övertygad av att det mesta beror på mig :p

Sv: springer ifrån jobbet.

på kortsidorna?

jag skulle lägga volter ca 10-15m i varje hörn (så hästen inte får en chans att trigga upp sig) variera voltarbetet med ex tagen bakdel, tänka lite öppna, stanna två varv, ställa lite extra, lite mindre och nästan utåtställd.

lägga in halter i mitten av kortsidorna (som nu problemet var) om ni har utbildning för rygga 3 steg och sedan fram i trav på en gång alt galopp väldigt lösgörande..

när en häst ökar på ett "okontrollerat sätt" brukar det bero på:
-slippa undan arbete
- kan vara ojämntmusklad och vill spara på den sämre sidan/delen
- är pigg
- lyssnar inte på sin ryttare och kräver att det varieras arbete så den måste lyssna och bli mer uppmärksam.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: springer ifrån jobbet.

hoppsan, jag menade långsidorna :p men det spelar ju ingen roll, tipsen du gav mig funkar ju precis lika bra på långsidorna! tack så jättemkt :bow: jag tror att anledningen till att hon ökar nog mest är att hon vill springa ifrån jobbet, plus att hon tycker det är lite roligt o springa också :p och min sits är så usel så så fort hon springer iväg blir min sits ostadig o då blir det ju bara ännu värre. men sitsen jobbar jag på som bara den o ja ska tänka på dina tips nästa gång o se om de funkar! :D

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 836
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 153
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar