Spricka/risk för hålvägg?

Riley

Trådstartare
Min häst har lyckats trampa upp det här, vilket kommer extremt olägligt med fyra dagar kvar till betessläpp. Hon är inte halt och hoven är inte varm.

Jag får inte tag på min hovslagare och har en svår häst som inte tål att vem som helst rör hennes hovar, så frågan är om jag kan göra något åt det här på egen hand? Skrapa ur smuts, dränka en bomullstuss med tjära och täppa till, eller behöver det absolut verkas av en hovslagare först?

IMG_1928.jpg

Min häst har lyckats trampa upp det här, vilket kommer extremt olägligt med fyra dagar kvar till betessläpp. Hon är inte halt och hoven är inte varm.

Jag får inte tag på min hovslagare och har en svår häst som inte tål att vem som helst rör hennes hovar, så frågan är om jag kan göra något åt det här på egen hand? Skrapa ur smuts, dränka en bomullstuss med tjära och täppa till, eller behöver det absolut verkas av en hovslagare först?

IMG_1928.jpg

Jag hade raspat upp kanten så den inte går i marken och riskerar att vidgas mer bara för det.
Samt rensat ordentligt rent och tryckt in Sugardine (1 del jod + 1-2 del vitt socker som mixas ihop till en pasta) och så försökt få ut hovis så fort som möjligt.

Och nu kanske all bukes hovslagare vill slå mig i huvudet med en slägga, vad vet jag.
Säger bara att så hade jag gjort ;)

Svårt att se på bild, men jag hade också raspat bort sånt som "hänger löst" och riskerar att brytas upp ännu mer. Om hästen inte verkar besvärad skulle jag väl inte springa brallorna av mig för en hovis utan låta ord ta det så snart denne har möjlighet.

Tack båda för svar! @wrangler, du menar att raspa bara den inre kanten då, gissar jag?

Jag ska förstås försöka få tag på hovslagare så snart som möjligt, men jag har svårt att tro att det går innan helgen, så jag vill gärna göra vad jag kan till dess.

Tack båda för svar! @wrangler, du menar att raspa bara den inre kanten då, gissar jag?

Jag ska förstås försöka få tag på hovslagare så snart som möjligt, men jag har svårt att tro att det går innan helgen, så jag vill gärna göra vad jag kan till dess.

Mja, snarare den yttre kanten. Men vi kanske menar samma sak? Alltså raspa bort den delen av hovväggen som kommer i kontakt med marken. där din tumme syns på bilden typ.
Då trycks inte den ut mer vid varje steg och förvärras.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 429
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 690
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 331
Senast: Messy
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen
Tillbaka