Spricka i underlivet

Nea86

Trådstartare
Idag när jag tog in min häst upptäckte jag att hon var sårig bak i underlivet.
Eller ja, hon hade som ett jack i ena sidan som var lite sårigt. Såg inte att det var skadat längre in utan bara på utsidan om man säger så. Såg inte att det hade blött heller utan det var bara lite rött precis vid sprickan. Hon var också ganska svullen runt omkring.

När hon kom i våras upptäckte vi en likadan spricka fast på andra sidan precis. Den var påväg att läka så den hade nog funnits där några dagar. Vi antog att en utav valackerna hade varit på henne och försökt med något...
Veterinären tog en titt på det och sa att vi bara skulle tvätta med koksalt då. Det läkte fint men det är fortfarande ett litet litet ärr där.

Det har precis kommit in en ny valack i flocken och han har varit uppe på ett av de andra stona en gång vet vi, men efter det har han varit lugn. Går även en 5 årig valack som också är lite förtjust i stona, men vet inte om han försökt något.

Tror ni det kan vara en sådan skada? I hagen finns inga träd att klia mot eller något. Bara två höhäckar och de betvivlar jag att hon kliat sig mot. Känns konstigt att hon skulle kliat sig så illa oavsett dock.
Blir ju jätterädd så det inte är någon galning lös med kniv eller nåt ju!! :confused: usch!!

Ska ringa veterinären och rådfråga imorgon när de öppnar.
Men brukar de göra något åt sådana skador mer än att hålla rent om det inte verkar infekterat eller så?
Någon som vet?

Sv: Spricka i underlivet

Ja går stona i blandflock så tror jag att du kan räkna med att skadan är från en klättrande valack, det är tyvärr vanligt med sår på stona då och förutom det så kan de få problem i ryggen också.

Den värsta skadan jag har sett på ett sto från en blandflock var nog perforerad anal.

Å andra sidan är det inte alltid att valackerna klarar sig bättre, en bekant vars valack var av den mer envisa sorten och klättrade oavsett. Han fick en kotkomprission och man tvingades avliva hästen pga av det då han inte kunde stå alls.

Ja, jag antar att det måste vara en av dom. Antagligen den nyinkommna i flocken. Får väl sära stona från valackerna om det fortsätter.
som du säger så är det ju risk för skador på valackerna också.

Veterinären tyckte att jag skulle hålla det rent så gott jag kunde och tvätta, så ska det nog läka. Och hålla kolla så det inte blir infekterat då.
Lätt att hålla rent då hästarna går och pillar i sig av det frusna gräset i hagen också och blir lite lösa i magen emellanåt... suck.
Åker till Dubai på söndag med så nu blir det mamma som får ta aver tvättandet...
Det ordnar sig nog hoppas jag.

Skador är ju inte den enda risken. Stona kan få infektioner som gör att de inte kan bli dräktiga om de betäcks av vallacker.

jag hade ett sto med en liknande skada en gång och bleb förstås livrädd, men det läkte finfint på bara några dagar med koksaltstvätt. Jag tror att i hennes fall var det en broddspark som träffat precis i de känsloga delarna och dragit upp ett jack, så det behöver inte vara det värsta du befarar heller.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 122
Senast: Freazer
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 035
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
850
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka