Spricka i hoven

Bilden är ju inte tagen för att man ska kunna bedöma skoningen, men om man tittar på hornrörens vinkel längst bak mot balkarna och jämför dem med vinkeln närmare tån så tycker jag att det syns tydligt att hästen iaf inte är skodd i balans på ett tag.
Alla hästars hovar följer inte mallen. Något av det första man lär sig i hovslagaryrket är ödmjukhet. Många gånger kommer man ut till en ny kund och häpnar över vilket dåligt jobb föregående hovslagare utfört. För att efter några skoningar inse att det inte går att förbättra resultatet. En del hovar vill inte förändras, då får man anpassa skoning och skointervall trots att det inte följer skolboken.

Alla hästars hovar följer inte mallen. Något av det första man lär sig i hovslagaryrket är ödmjukhet. Många gånger kommer man ut till en ny kund och häpnar över vilket dåligt jobb föregående hovslagare utfört. För att efter några skoningar inse att det inte går att förbättra resultatet. En del hovar vill inte förändras, då får man anpassa skoning och skointervall trots att det inte följer skolboken.

Tänk om alla tänkte som du :)

Denna hästen har varit skodd av en klinikhovslagare under 1 och 1/2 år, så jag är inte ett dugg orolig över själva skoningen utan det var bara sprickan som skrämde mig just för att han blev halt och för att det såg ut att vara djup inunder.
När jag var inne med hästen nu sista gången så kollade klinikhovslagare nr 2 på hoven och sa också att hovarna inte är perfekta, men det är såhär hästen vill ha sina hovar och huvudsaken är att den är i balans och inte har för långa intervaller mellan skoningarna. Ena väggen är brantare än den andra och han är innåttåad. Just därför är skon utlagd på insidan för att det är där väggen "egentligen" ska vara, dvs skon ger mer stöd där det behövs.
Hoppas jag inte har skrivit för luddigt nu ;)

Utsidan

20150922164103-79.138.134.77.JPG

20150922164313-79.138.134.77.JPG

Insidan

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 086
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 710
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 485
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama