Spricka i hoven

Nalasmatte

Trådstartare
Hej
Min häst är halt och har varit det till och från i två månader. I tisdags var jag på klinik och hältan släppte när kotan och neråt bedövades. Jag har tid för återbesök och då ska dom punkt bedöv
20150917182334-109.58.144.3.jpeg
a för att hitta var det gör ont. Syns ingenting på röntgen, aldrig varit varm eller svullen.

Men han har en spricka i hoven som jag har märkt nu efter att jag var på kliniken att det är hål liksom innanför sprickan :o

Vad tror ni?
Jag har redan målat fan på väggen och tror att jag snart inte har någon häst längre, att något är så fel så han inte kommer bli bra.. Tog bort min unghäst sista maj och köpte denna, så blir den halt nu efter så kort tid.. *lipar*

Alltså jag menar om det kan vara "bara" sprickan som gör ont?
Har aldrig haft en häst med sprickor i hovarna

Det första jag skulle göra i ditt ställe, redan i morgon, vore att ta ut en duktig hovslagare, för den skoningen ser riktig förjävlig ut, för stor sko som slitits ner rejält på innre halvan av hoven och söm som sticker ut två-tre mm, samt trasiga hovväggar ...

Kan mycket väl vara en hålvägg där bakom, det gör ont och gör dom halta. Inget farligt om man tar tag i det i tid. Ring ut en duktig hovslagare.

Jag håller med de andra som har svarat. Det ser ut som om det är en stor bit under sprickan som sitter löst (med en hålvägg inuti?). Jag brukar inte kommentera hovbilder men denna ser konstig ut. När blev hästen skodd? Har du en bra hovslagare som du kan vänd dig till?

Tack snälla för era svar!
Hovis är bra och har lagt ut skon så med mening och det är i slutet av skoperioden därav lite fula sömmar ;)

Jag har en tid bokad på klinik imorgon och deras hovis ska ta en titt först och är det inget med själva hoven ska dom punkt bedöva och se var det släcker.. Jag är så nervös :(

Jag skulle leta ny hovslagare, det ser ut som att hen har lämnat hälarna nästan orörda ett bra tag och kapat tån för att få till formen på hoven. Min gissning är att sprickan eventuellt kan ha uppstått från felaktig och obalanserad verkning, vilket kan leda till större belastning på vissa områden, och därav sprickor/hälta/övriga problem (baserat på det lilla man kan se av hoven). Hoppas verkligen att besöket på kliniken går bra, lycka till :)

Hej
Min häst är halt och har varit det till och från i två månader. I tisdags var jag på klinik och hältan släppte när kotan och neråt bedövades. Jag har tid för återbesök och då ska dom punkt bedöv
20150917182334-109.58.144.3.jpeg
a för att hitta var det gör ont. Syns ingenting på röntgen, aldrig varit varm eller svullen.

Men han har en spricka i hoven som jag har märkt nu efter att jag var på kliniken att det är hål liksom innanför sprickan :o

Vad tror ni?
Jag har redan målat fan på väggen och tror att jag snart inte har någon häst längre, att något är så fel så han inte kommer bli bra.. Tog bort min unghäst sista maj och köpte denna, så blir den halt nu efter så kort tid.. *lipar*
Först - sprickan är en hornklyfta. Den har uppstått för ganska länge sen, men det är inte alltid man ser dem tydligt så tidigt. En klyfta, som alltså är en spricka som går parallellt med kronranden, uppstår t.ex om hästen slår i kronranden hårt så att tillväxten rubbas tillfälligt. Eftersom den vuxit ner såpass långt så skulle jag nog anse att det bara är att blunda... Den är borta om två skoningar.

Sen, det finns lika många sätt att sko som det finns hovslagare, typ.
Din häst har understuckna trakter. Risken om man lägger på en sko som bara täcker trakthörnen är att det blir en överbelastning på hovens bakre delar som inte har något understöd från nån sko. I min värld hade man velat lägga på en större sko, som ger stöd längre bak. Man kan även verka ner trakterna för att ge ett bättre understöd och ev lägga på en kilsula om det behövs för vinkelns skull. Lite svårt att förklara, utan att rita o berätta. Men prata med din hovslagare om alternativ...

Har nu varit på kliniken. Hästen är plötsligt inte halt längre.. Dom tog av skon och kollade så allt var ok där också, inga konstigheter och klinikhovslagaren hade inget att anmärka på ang skoningen.

Måste säga att jag tycker det är lite konstigt hur man kan "dömma ut" en hovslagare efter att ha sett en bild där man inte ens ser hela hoven...

Måste säga att jag tycker det är lite konstigt hur man kan "dömma ut" en hovslagare efter att ha sett en bild där man inte ens ser hela hoven...
Roligt att din häst verkar bättre. Hopas den blir bra igen!

Men jag undrar lite, varför la du ut en bild på hoven om du inte ville ha kommentarer? Varför inte en bild på hela hoven i så fall?

Jag är nog envis men jag tycker fortfarande att det verkar konstigt.

Alltså, jag är hovslagare och jag blir förundrad hur ni kan bedöma skoningen utifrån den bilden? Man ser inte hela hoven och det man ser är från en knepig vinkel. Hästägaren lade ut bilden på hornklyftan, därav att hon förmodligen inte lade ut en bild tagen lateralt på plant underlag. Det enda jag kan utläsa av den bilden utan att börja anta saker, är att hästen är gammelskodd.

Har nu varit på kliniken. Hästen är plötsligt inte halt längre.. Dom tog av skon och kollade så allt var ok där också, inga konstigheter och klinikhovslagaren hade inget att anmärka på ang skoningen.

Välkommen till buke, där vissa är lite snabbare att dömma än andra. Det bästa är att inte ta åt sig personligt utan läsa det som om dom ändå menar väl, vilket jag tror att många av dom också gör.

Skönt ändå att det inte verkar vara något allvarligt med hoven, tror som någon annan skrev att den kommer växa bort. Får hoppas den är boven i dramat, tycker det låter som du har koll på läget. :up:

Alltså, jag är hovslagare och jag blir förundrad hur ni kan bedöma skoningen utifrån den bilden? Man ser inte hela hoven och det man ser är från en knepig vinkel. Hästägaren lade ut bilden på hornklyftan, därav att hon förmodligen inte lade ut en bild tagen lateralt på plant underlag. Det enda jag kan utläsa av den bilden utan att börja anta saker, är att hästen är gammelskodd.

Om du är hovslagare och inte kan se att det är åt helsikes fel i den skoningen utifrån den bilden, så tycker jag synd om dina kunder.

Ingen vettig hovslagare lägger en sko så att halva skon ligger utanför hoven som på den här bilden ...

Senast ändrad:

Men lägg gärna ut fler bilder på hoven. Hade varit intressant att se :) !

Pegasus63, hur skulle du lägga skon om hästen var exempelvis varus i kotleden, och därmed ballförskjuten lateralt? Du vet inte av vilken anledning hästen är skodd som den är och då kan du inte säga att skoningen är fel för den hästen. När vi inte vet något om hästens exteriör, hur den belastar eller växer i hovarna så kan åtminstone inte jag säga att hästen är felskodd.

Och jag har fullt upp med jobb, så något rätt måste jag ju göra (vad nu det har med diskussionen att göra).

Ingen vettig hovslagare lägger en sko så att halva skon ligger utanför hoven som på den här bilden ...
Eh jo!
En vettig hovslagare lägger ut skon just så mycket som det behövs för att dels ge hoven en chans att utvidgas skon, när hovmekanismen funkar som den ska. Och dels för att ge hoven så mycket understöd som behövs, beroende på hur benställningen ser ut i övrigt.

Bilden är ju inte tagen för att man ska kunna bedöma skoningen, men om man tittar på hornrörens vinkel längst bak mot balkarna och jämför dem med vinkeln närmare tån så tycker jag att det syns tydligt att hästen iaf inte är skodd i balans på ett tag.

Bilden är ju inte tagen för att man ska kunna bedöma skoningen, men om man tittar på hornrörens vinkel längst bak mot balkarna och jämför dem med vinkeln närmare tån så tycker jag att det syns tydligt att hästen iaf inte är skodd i balans på ett tag.
Det är inte skoningen som är problemet, utan att den har understuckna trakter - vilket jag nog snarare skulle anse är en genetiskt orsakad hovform.

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 086
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 710
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 485
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama