Spricka i höften?

MoQ

Trådstartare
Gjorde en vådlig luftfärd i lördags och har fått alltmer ont i min vänstra höft.

Gör fa ont i vissa lägen,känns som om det brinner till på ett ställe.
Jag kan gå och har tom ridit (dock mkt försiktigt),men det gör väldigt ont i vissa lägen främst i vänster galopp,höger känns ganska ok.

Vad tror ni,kan jag ha fått en spricka?

Sv: Spricka i höften?

Jag tror inte att du fått en spricka, jag har haft det i bäckenet och då rider man inte.

Skulle tippa på mjukdelsskador men för att vara säker bör du ju gå och röntga dig snarast.

Jag fick en spricka i höften efter en avkastning som tonåring.
Jag red, det gjorde ont som fan, men jag red ett par dar mitt pucko.
Man ska INTE vara så envis, gör det ont ska man ge sjutton i att rida och GÅ TILL LÄKAREN!

Du kan faktiskt få men för livet, om en spricka/skada inte får läka ifred, tex bli sned.

Gå till läkaren och begär att få det röntgat för säkerhets skull.

Jag fick en spricka i höften efter en avkastning som tonåring.
Jag red, det gjorde ont som fan, men jag red ett par dar mitt pucko.
Man ska INTE vara så envis, gör det ont ska man ge sjutton i att rida och GÅ TILL LÄKAREN!

Du kan faktiskt få men för livet, om en spricka/skada inte får läka ifred, tex bli sned.

Gå till läkaren och begär att få det röntgat för säkerhets skull.

Nej, man får inte men för livet. En "spricka" är en liten fin fraktur som ligger stabilt på plats och alltså läker utan felställning.
Hade TS haft en fraktur om hamnat ut läge hade hon inte kunnat rida.
Röntgen gör alltså varken från eller till eftersom det inte ändrar behandlingen, men om TS behöver hjälp med smärtlindring kan en läkare hjälpa till.

Ah okej!
Nu när du säger det blev jag nog inte röntgad heller... men läkaren skällde ordentligt på mig iaf, man SKA inte vänta med att gå till läkare som skadad ryttare och inte hålla på och rida hur man än mår, vi är nog lite för smärttåliga ibland vi envisa ryttare... :angel:

Men du, om en spricka sitter "dumt till" och man inte vilar, påfrestar området och kroppen hela tiden, kan det verkligen inte ge några problem/men då?

Måste bara säga att jag tycker alltid att det är bättre att gå till läkaren en gång för mycket än en gång för lite efter en avtrillning, det kan ju vara värre än man tror, eller något som blir värre av att man inte vilar eller låter bli ridningen.

Förmodligen tycker jag väl att det är så viktigt eftersom jag själv alltid avskytt att gå till läkaren och tyvärr inte gjorde det den dag jag vid en ridolycka skadade min nacke, vilket resulterade i en nackskada för livet som jag tyvärr inte får ersättning från försäkring för, och haft mycket problem med försäkringskassa när jag var sjukskriven eftersom det inte finns i papper, jag vägrade nämnligen gå till läkaren när olyckan skedde :( Ja nackskadan hade ju inte försvunnit för att jag gick till läkaren, men jag hade varit medveten på ett annat sätt, haft det på pappret så att säga och med dokumentation underlättar många steg i "systemet", och varit betydligt mer aktsam om min kropp om jag vetat....

Många läkare, kiropraktorer etc och även ryttare säger ju att vi är enormt dåliga på att vila, uppsöka läkare och faktiskt ta hand om våra kroppar efter avtrillningar, vi ryttare. Tänk så mkt mer noga vi är med hästarna! :eek::D

Tack så mycket för svaret!
Då fortsätter jag försiktigt att rida!
Har redan smärtstillande (Panodil,Voltaren och Tradolan)för min skadade rygg(dock arbetsskada).
Är inte mycket för att gå till doktorn om det inte är av nödden tvunget! Och ja,jag jobbar som sjuksköterska.Kanske därför man inte söker om man absolut inte måste!

Ja,nog är vi mycket mer noggranna med hästarna än oss själva!
Men,jag går åtminstone till min toppensjukgymnast en gång i veckan med den onda ryggen!
Sedan är hästarna bästa sjukgymnasten jag kan ha och därför uthärdar jag gärna lite längre.Dessutom är jag van vid att ha ständig ärk och går på en hel del smärtstillande.
Tyvärr kan jag inte sluta helt med hoppningen-det är en del av mitt liv och själen mår så väl!

Det kan ju vara annat än just spricka eller muskler. Du kan ju ha sabbat någon form av senor eller så kan ju benet ha "halkat snett", dvs du har fått en låsning. Och det kan ju bli snedbelastning och förslitningsskador i längden.

Jag gjorde en lufttur för 2,5 år sedan med fraktur på korsbenet och en sabbad fog i bäckenet som följd. Trots detta så gick jag hem med hästen, skötte om den och släppte ut i hagen och körde sedan bil hem.
Klart det gjorde ont, men smärta är ju vekhet som lämnar kroppen :angel:
På kvällen så blev det dock ilfart till akuten med smärstillande (16 tabletter om dan i sex veckor!) som följd. Satt dock på hästen efter 4 veckor trots "lite smärtor".
Förmodligen dumt gjort, för jag känner av mitt bäcken än idag när jag överanstränger mig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 362
Kropp & Själ Jag har fått ont bakom höger öra, ungefär vid örsnibben. Det gör sjukt ont att vidröra en punkt där. Det känns inte mycket alls om jag...
Svar
12
· Visningar
631
Senast: Daff
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 228
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar