Sprey på tassarna

Ainon

Trådstartare
Jag har varit med Uno på utställning då och såg att flera stycken sprayade på hundens trampdynor.

Antar att det är något som gör att hunden inte halkar på golvet, men vad är det man använder?

Sv: Sprey på tassarna

Vet att det varit diskussion om det förut, att folk till har använt coca cola och hårspray på tassarna för att det ska ge grepp. Då ansågs det vara doping, eller fusk. Det kanske har ändrats? Eller så är det jag som är förvirrad. Jag har faktiskt aldrig sett det själv men jag läste om det i Hundsport inför världsutställningen i Stockholm, och har för mig att det stod något i SKKs regler att man inte får förändra hundens färg eller struktur på päls och hud. Alltså inte spraya på tassarna. Törs inte gå helt i god för det dock, och orkar inte leta på SKKS hemsida just nu.

Edit:
Hittade detta lite snabbt dock:
http://www.hundsport.se/ring_rapport/utst_tavl_aktuellt.html

8e artikeln uppifrån och ned på sidan. Det tycks vara något svar på insändaren som var i Hundsport som jag läste.

Det används allt möjligt - och är förbjudet...
(Så nej Galathea, det har inte ändrats)

Det har "råkat spillas" läsk runt ringarna som hundarna har "råkat" trampa i. Det har sprayats på allt möjligt och allt som ändrar hundens "orginalförutsättningar" räknas som fusk. Egentligen bör även balsam i pälsen räknas dit (förutom på de raser där det krävs för att man ska kunna trassla ut tovorna kanske...)

Ah, jag har som sagt aldrig sett det men jag kanske har så stor fokus på vad jag själv håller på med. :crazy: Jag har funderat på det där med päls just. Eftersom jag onekligen har en pälsras. Jag kan känna att jag ju alltid har balsam och antistat/balsamspray i pälsen, (för att kunna reda ut den och för att det inte ska trassla ihop med en gång igen) så det är ingen skillnad på utställning och till vardags. Och man känner skillnad på pälsar och pälsar trots balsamprodukter. Cerberus har tex väldigt fin, mjuk pälskvalitet. Men det är svårt det där, jag är splittrad. Att ha hårspray och sånt i tycker jag är kasst iallafall.

Det med spray på tassarna är ju kasst det med. Å andra sidan är det sjukt halt på vissa ställen och hunden kan omöjligt röra sig korrekt. Men det borde ju åtgärdas av arrangörerna, inte så att vissa utställare fuskar för att klara sig. :crazy:

Det används allt möjligt - och är förbjudet...
(Så nej Galathea, det har inte ändrats)

Det har "råkat spillas" läsk runt ringarna som hundarna har "råkat" trampa i. Det har sprayats på allt möjligt och allt som ändrar hundens "orginalförutsättningar" räknas som fusk. Egentligen bör även balsam i pälsen räknas dit (förutom på de raser där det krävs för att man ska kunna trassla ut tovorna kanske...)

får man använda tassalva om den inte sätts på på utställningsområdet?, ex om man smörjer kvällen före för att hunden rastats på grusväg i regn?

*newbie*

Å andra sidan är det sjukt halt på vissa ställen och hunden kan omöjligt röra sig korrekt. Men det borde ju åtgärdas av arrangörerna, inte så att vissa utställare fuskar för att klara sig. :crazy:

Alltså... jag har nästan aldrig varit på en inomhusutställning där man inte sprungit på mattor, eller ja, det har iaf funnits mattor utlagda som man ska springa på (sedan springer ju vissa utanför mattorna men då får de skylla sig själva). Utställningarna inne på Älvsjömässan är väl de enda? eller, de har väl mattor där med..?

Faktiskt ingen aning... Men salvan borde ju försvinna om man rastar hunden..?

Jag har dålig koll på hur olika produkter hit och dit fungerar. Jag badar inte ens hundarna innan utställning varje gång så tja, mina visas i "orginalskick".

Egentligen bör även balsam i pälsen räknas dit (förutom på de raser där det krävs för att man ska kunna trassla ut tovorna kanske...)

håller med. såg en dåre som pudrade sin vita hund för att få den vitare o sen spraya massa pälsglans på...

Om man gör det, borde det inte gå att säga till ringsekreterare eller annan som jobbar på utställningen och berätta vad som sker/skett?

Jag har verkligen svårt att förstå det där med fusk hit och dit... Om man har en "ful" hund, varför inte bara acceptera det, sätta sig in i hur aveln fungerar ordentligt och kämpa för att avla fram bra hundar, istället för att fuska sig till bra hundar som egentligen är "fula". Använder man dessa "fula" hundar i avel blir det ju ändå inte bra...

Sedan kan man ju även ställa sig frågan hur mycket ett ev dåligt resultat betyder. Människor verkar ju tro på fullaste allvar att en hund som får en 2a är "helt förjävligt ful" trots att en 2a betyder att det är en helt okay hund. Sedan när har det varit dåligt att ha en helt okay hund? Det finns ju (vad jag vet) inte en enda ras där det krävs att hunden får 1a på utställning för att man ska använda den i avel eller få möjlighet att ta ett visst pris i bruks-/jaktgren.

Alltså... jag har nästan aldrig varit på en inomhusutställning där man inte sprungit på mattor, eller ja, det har iaf funnits mattor utlagda som man ska springa på (sedan springer ju vissa utanför mattorna men då får de skylla sig själva). Utställningarna inne på Älvsjömässan är väl de enda? eller, de har väl mattor där med..?

första och sista gången för mig och min hund på en inomhus utst utan mattor va i växjö för ett par år sedan där det inte fanns mattor i min ring i allafall och hon kunde knappt gå på detta underlag, hon vågade knappt för halkrisken :crazy:

då fick jag "insidertipset" om att spruta cola på tassarna efter någon som sett min hund i ringen. Vi åkte ut på en tvåa pga av hennes stappliga gång så hon testade det på min hund och ja visst fungerade det! min hund blev en helt annan-sitt vanliga jag!

Sen den gången ställer jag aldrig min hund på utst utan mattor. Och det betyder ju oxå att jag inte använder cola på min hunds tassar.. cola e mkt surt och kan inte vara hälsosamt varken att dricka el på tassar egentligen.

Jag har varit på en en gång, men det var på en inofficiell. Kanske finns det hundar med extra hala tassar? ;)

Det med spray på tassarna är ju kasst det med. Å andra sidan är det sjukt halt på vissa ställen och hunden kan omöjligt röra sig korrekt. Men det borde ju åtgärdas av arrangörerna, inte så att vissa utställare fuskar för att klara sig. :crazy:

Jå håller jag helt med på! Hunderna spänner sig för att inte halka.
När jag va i skogås var det totalt världelös hundarna kunna ju inte springa riktigt efter som dom inte hade nå matter utlagda heller.

Bättre att se till så de finns så slipper vissa fuska

håller med. såg en dåre som pudrade sin vita hund för att få den vitare o sen spraya massa pälsglans på...

Det har jag också sett en hel del ggr och dessutom står dom alldeles vid ringen o spayar o fönar o har sig så det verkar ju knappst de ansvariga bry sig om spec mycket. där jag sett det har varit på en stor internationell utställning

Om man gör det, borde det inte gå att säga till ringsekreterare eller annan som jobbar på utställningen och berätta vad som sker/skett?

såg det då jag passerade en ring i all hast...gjordes mitt framför näsan på alla...

Sedan kan man ju även ställa sig frågan hur mycket ett ev dåligt resultat betyder. Människor verkar ju tro på fullaste allvar att en hund som får en 2a är "helt förjävligt ful" trots att en 2a betyder att det är en helt okay hund. Sedan när har det varit dåligt att ha en helt okay hund? Det finns ju (vad jag vet) inte en enda ras där det krävs att hunden får 1a på utställning för att man ska använda den i avel eller få möjlighet att ta ett visst pris i bruks-/jaktgren.

ja även hundar som senare i livet får championat kan ju få en 2a. det beror ju på vad domaren tycker... brukar väl vara lägst 2 man ska ha för att få avla...iaf dom raser jag intresserar mig av?

Bättre att se till så de finns så slipper vissa fuska

Jag är helt rabiat när det gäller otillåtna medel i pälsarna. I min ras kan sådant nämligen dölja inkorrekt päls och få den att se korrekt ut. Inkorrekt i detta fall = för mycket och lockig ryggpäls = mer svårskött päls generellt = problem även för "vanliga" hundägare om dessa pälsar blir vanligare. Så där kör jag helt utan någon form av preparering utöver balsam (som sköljs ur). Jag är tämligen säker på att jag ibland blivit slagen av hundar med "stylade" pälsar, men vad annat kan man göra än att själv spela med schyssta kort?

Men - när det gäller att preparera tassarna för att få hunden att gå säkert på hala golv... jag fattar inte ens vari fusket ligger, så där skall jag glatt erkänna: jag har gjort det många gånger!

För några år sedan ställde vi borzoi på Stora Stockholm. Rasen gick i B-hallen tror jag. Golvet var såphalt och man såg inte en matta så långt ögat nådde. Efter att två hundar gått omkull (40 kg hund faller ganska tungt på cement) inhandlade jag Cola!:devil:

Jag skulle inte rida på en våt gräsbana utan brodd liksom... Visst är det arrangörernas ansvar att se till så att underlaget är bra. Men jag anser att ansvarar för att mina hundar inte skall bli skadade eller skrämda. Jag tycker som sagt inte ens att det är fusk utan sunt förnuft!:eek:

Men ser jag någon använda stylingmedel i pälsen blir jag rabiat.:cool:

ja även hundar som senare i livet får championat kan ju få en 2a. det beror ju på vad domaren tycker... brukar väl vara lägst 2 man ska ha för att få avla...iaf dom raser jag intresserar mig av?

Det finns ju just nu någon Faraohund som vinner "allt". (WDS, en hel del på Crufs och andra stora tävlingar) Den hunden är svensk och enligt min vän, som gillar att kolla på faraohundar och sådant, så hade den hunden tydligen fått en 3a en gång(!), så en 2a hit eller dit spelar ju inte så stor roll egentligen...

Finns det verkligen raser där man måste ha ställt ut hunden för att få använda den i avel? Är det inte bara för att få vissa bruksmeriter det behövs?

finns väl inget tvång det är väl mer att ska man vara med i mina rasklubbar måste man ställa ut med minst 2:a ananrs blir man utesluten...
utställningar är väl inte det viktigaste, men jag tycker det är roligt. men jag tycker alla aktiviteter med mina hudnar är kul :)

Ser inget problem med att preparera tassarna om golvet är halt.
Man vill ju visa upp hundens bästa sidor och halkar hunden runt pga golvet, är osäker osv så är inte situationen rättvis!
Man betalar trots allt många hundralappar för få minuter och har arrangörerna varit så snåla och inte har ett rättvist underlag, sure go for it.
Sockervatten under tassarna för att hundarna ska ha chansen att röra sig korrekt tycker jag personligen är helt okay i en sådan situation.
Dock har jag aldrig själv använt mig av det då jag inte ännu *peppar peppar* råkat ut för en sådan situation men vet om flera som har behövt göra det, för att just få en rättvis bedömning på rörelsemönstret.

Man betalar ju trots allthutlösa summorför att få hundarna bedömda då ska bannimej man få ha möjlighet att visa upp hundens bästa sidor.
Tycker inte att preparering på annat vis är okej,(päls, raka, måla osv) för det ändrar hundens utseende inte rörelsemönster!
Men för guds skull, hundn måste ju få möjlighet att få en rättvis bedömning av domaren och samtidigt kunna röra sig normalt.

Man kan även vända på det på ett knepigt vis.
Folk som "tappar" godis i gräset på utomhus utställningar för att distrahera övriga hundar som kanske inte är lika vältränade att inte lukta på backen är fusk. De icke jätte vältränade hundar till att springa i vänstervarv rör sig inte naturligt pga okoncetrationen av godiset som luktar jätte gott...
(tänk unghundar.. ) Det tycker inte jag heller blir en rättvis bedömning..

Åhhh sen finns det tusen saker till jag kan kommentera om just utställningar. :D

Räknas som fusk!
Ser jag sådant på en utställning så säger jag till domaren direkt.
När väl domaren ser det så får inte ens ekipaget komma in i ringen! Dom blir diskade direkt!

Varför ska deras hund kunna gå fint, medans alla andra får halka?
Helt solklart fall av FUSK!

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 163
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
474
Senast: Redfox
·
Hundhälsa Efter min hunds lilla äventyr har hon slitit ner trampdynorna så de är såriga på ett par tassar. Smörjer med manukkahonung och har tratt...
Svar
8
· Visningar
881
Senast: Sonic76
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 051
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka