Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det används allt möjligt - och är förbjudet...
(Så nej Galathea, det har inte ändrats)
Det har "råkat spillas" läsk runt ringarna som hundarna har "råkat" trampa i. Det har sprayats på allt möjligt och allt som ändrar hundens "orginalförutsättningar" räknas som fusk. Egentligen bör även balsam i pälsen räknas dit (förutom på de raser där det krävs för att man ska kunna trassla ut tovorna kanske...)
Å andra sidan är det sjukt halt på vissa ställen och hunden kan omöjligt röra sig korrekt. Men det borde ju åtgärdas av arrangörerna, inte så att vissa utställare fuskar för att klara sig.![]()
Egentligen bör även balsam i pälsen räknas dit (förutom på de raser där det krävs för att man ska kunna trassla ut tovorna kanske...)
Alltså... jag har nästan aldrig varit på en inomhusutställning där man inte sprungit på mattor, eller ja, det har iaf funnits mattor utlagda som man ska springa på (sedan springer ju vissa utanför mattorna men då får de skylla sig själva). Utställningarna inne på Älvsjömässan är väl de enda? eller, de har väl mattor där med..?
Alltså... jag har nästan aldrig varit på en inomhusutställning där man inte sprungit på mattor, eller ja, det har iaf funnits mattor utlagda som man ska springa på (sedan springer ju vissa utanför mattorna men då får de skylla sig själva). Utställningarna inne på Älvsjömässan är väl de enda? eller, de har väl mattor där med..?
Det med spray på tassarna är ju kasst det med. Å andra sidan är det sjukt halt på vissa ställen och hunden kan omöjligt röra sig korrekt. Men det borde ju åtgärdas av arrangörerna, inte så att vissa utställare fuskar för att klara sig.![]()
håller med. såg en dåre som pudrade sin vita hund för att få den vitare o sen spraya massa pälsglans på...
Om man gör det, borde det inte gå att säga till ringsekreterare eller annan som jobbar på utställningen och berätta vad som sker/skett?
såg det då jag passerade en ring i all hast...gjordes mitt framför näsan på alla...
Sedan kan man ju även ställa sig frågan hur mycket ett ev dåligt resultat betyder. Människor verkar ju tro på fullaste allvar att en hund som får en 2a är "helt förjävligt ful" trots att en 2a betyder att det är en helt okay hund. Sedan när har det varit dåligt att ha en helt okay hund? Det finns ju (vad jag vet) inte en enda ras där det krävs att hunden får 1a på utställning för att man ska använda den i avel eller få möjlighet att ta ett visst pris i bruks-/jaktgren.
ja även hundar som senare i livet får championat kan ju få en 2a. det beror ju på vad domaren tycker... brukar väl vara lägst 2 man ska ha för att få avla...iaf dom raser jag intresserar mig av?
Bättre att se till så de finns så slipper vissa fuska
ja även hundar som senare i livet får championat kan ju få en 2a. det beror ju på vad domaren tycker... brukar väl vara lägst 2 man ska ha för att få avla...iaf dom raser jag intresserar mig av?