Sprenger bett inom western?

Sv: Sprenger bett inom western?

Nej, Kenneth svarade inte på min fråga utan startade en annan debatt:) Utan att ens riktigt veta vilket bett jag syftade på.

Ett 3-delat bett kan man vika. Ett 3-ledat bett kan man inte vika. Vilket gör att det blir bekvämare för hästen. Sedan kan man kalla det vad man vill, det är lätt att förvirra begreppen. Vikbara tredelade bett brukar man inte använda i western, däremot så använder många islandshästryttare sådana om jag inte är helt felinformerad.

Bettet som jag visade bilden på senast är ett 3-delat bett som är mycket populärt. Det går inte att vika.

Ett 3-delat bett kan man vika. Ett 3-ledat bett kan man inte vika. Vilket gör att det blir bekvämare för hästen. Sedan kan man kalla det vad man vill, det är lätt att förvirra begreppen. Vikbara tredelade bett brukar man inte använda i western, däremot så använder många islandshästryttare sådana om jag inte är helt felinformerad.

Kan du visa en bild på hur bettet som du menar är tre-ledat ser ut?

Upplys mig!

Bettet som jag visade bilden på senast är ett 3-delat bett som är mycket populärt. Det går inte att vika.

Jag tror att det är det som är skillnaden mellan 3 delat och 3 ledat, 3 delat går att vika, medans 3 ledat inte går att vika.:)

Men jag är långt ifrån säker..:angel:

Senast ändrad:

Tumbleweed säljer t.ex detta bett som de beskriver så här:
3 delat O-rings bett. 5 tum bred.
7525.jpg

Men detta bett brukar man inte kunna vika?

3 delat, sk Dogbone är väldigt vanligt inom västern i den del av Usa där vi bor. Och jag har två sprenger 3 delade, traditionellt och det nya, som lånats för att användas på hästar tävlandes i olika western grenar och det har varit mycket populärt. Man det är väl som vanligt oavsett gren att huvudsaken är att hästen gillar bettet. Folk här bryr sig mer om att det passar hästen än att det inte är ett traditionellt western märke (Sprenger). Nu är ju 3 delade ganska vanliga att starta sina hästar med och att även variera med stång när dom är mer välskolade så det ses mera som ytterligare en variant av dom befinliga sk Dogbone betten.

Mvh, Montana bo

Ja, det blir bara mer och mer förvirrat. Har aldrig hört att man brukar prata om antalet leder på betten. Men vad vet jag? Jag är ju ingen bettexpert.

Inte jag heller! Jag bara spånade lite :p

Åter till din tråd.. Hade jag haft pengar till det hade jag gärna haft ett sådant Sprenger med D-ringar och tredelat, verkar liksom som det ultimata bettet.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
412
Senast: Lavinia
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 620
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 961
Hästmänniskan Vad använder ni för hörlurar när ni rider? Spanat länge nu på en lösning. Vill komma från att fippla med mobilen om det ringer, sen så...
Svar
5
· Visningar
416
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka