Sprätta bort aachenfästet?

B

BancoB

JNGPIMMQEQGSD8.jpg

Det här tränset köpte jag på Lyckås för någon månad sedan för att ha som dressyrträns.. billigt och bra.
Tycker dock nosgrimman är på tok för smal och så stör jag mig på aachenremmen.. dessutom ser Lyckås märket på pannbandet otroligt billigt ut.

Men jag kanske skulle ta och sprätta bort aachenfästet och byta ut pannbandet till ett med lite bling bling, lite "guld"färgade stenar?
Hittar ett sånt pannband jag vill ha, men OS tror jag hade ungefär ett sådant jag letade efter..
För att piffa till det lite fram tills jag har råd till ett helt nytt träns..

Är det svårt att få det snyggt när man tar bort aachenfästet?
Kanske ska låta det vara kvar? :p

/B

Sv: Sprätta bort aachenfästet?

eftersom nosgrimman är såpass smal så skulle jag haft kvar den.

OS har dösnygga pannband, själv drömmer jag om det som kostar över 1000 kr och har små kristaller över hela pannbandet. :love:

Jagtycker absolut inte du ska ta bort achenfästet. Just för att nosgrimman inte är direkt bred så kommer den se ännu smalare ut utan. Tycker ditt träns är jättefint! Passar så bra till din häst enligt mig.

Det pannbandet från OS med guldfärgade swarowskistenar har jag :love:
Frsommar07105.jpg

Jag hade definitivt sprättat bort "plutten"!! :)

Och eftersom du faktiskt funderar på att göra det antar jag att du inte har någon anledning att ha den kvar?;)

Jag brukar ta ett rakblad och skära så långt in mellan fodret och det övre lädret som det bara går utan att riskera sömmen. Det blir visserligen ett "sår" om man tittar framifrån, men hyfsat diskret ändå.

Det allra snyggaste är såklart att gå till en sko- eller sadelmakare som sprättar upp sömmen, tar bort fästet och sedan syr ihop mosgrimman igen. Men det kostar ju...:angel:

Victovie: Det är preeecis det pannbandet jag vill ha :love: Yum yum. Var på internet kan man hitta det?

Hm, jag har ingen användning av aachenremmen men löst spänd så stör den ju inte heller. Svårt det där. Kanske bäst att strunta i att ta bort den och hellre köpa ett träns med bredare nosgrimma utan aachen senare när man har råd. Skulle gissa på att jag stör mig på att det syns att man tagit bort den och ångra mig ;)

Men ge mig ett exakt sånt träns jag har, fast med OS pannband och dubbelt så bred nosgrimma (utan aachen då) :love: :d :d :D

/B

Men ge mig ett exakt sånt träns jag har, fast med OS pannband och dubbelt så bred nosgrimma (utan aachen då) :love: :d :d :D

/B

Ett sånt har Stübben :love: . Jag var så sjukt nära att köpa ett för 2'800 (fast med achen), men fick hoppa då vi skulle ha ett svart träns till hästen för att matcha nya sadeln :(

Vart kan jag hitta OS pannbanden på Internet? :)

/B

Jag har sprättat bort alla mina acchenfästen! Visst syns det på vissa att det suttit ett fäste där, men tittar man inte så ser man det inte. Och det är ingen som behöver titta heller.....

Se till att få bort hela fästet, ofta sitter det fast ganska högt upp i själva nosgrimman, jag har fått gröpa ganska bra ibland, men annars blir det en bulle där...def inget snyggt!

Kan man få en beskrivning på hur du gör detta?:D

Jag skär med rakblad så långt in jag kommer, men det blir ju fortfarande lite kvar längst inne. Vågar inte kapa sömmen, gör du det?

En liten tång av nåt slag som verkligen får tag i resterna är alltid bäst. Så man inte gröpar för mycket.
Har inte kapat sömmen längst upp sas, har inte behövats än. Allt har följt med ändå.
Oftast är det ju två sömmar på nosgrimman, en högst upp, en längst ner. Den nedersta har jag alltid kapat av. I början kan det bli ett litet 'hål' där, men om det brukar lägga sej, annars kan man alltid limma ihop lite försiktigt.

Aha! Jag har aldrig vågat kapa någon av sömmarna, men om man limmar kanske det blir bra ändå!:idea:

Det är ju inte direkt någon belastning eller slitage mitt fram på nosryggen...

Liknande trådar

Utrustning Vad i hela friden är det för märke med exemplariskt bra träns? Aldrig hört talas om - vad har jag missat?! :eek: Okej, om jag ska ta...
Svar
12
· Visningar
1 702
Senast: Alexandra_W
·
Islandshäst Jag hoppas jag lägger den här tråden rätt... Visste inte om jag skulle lägga den här eller under "Hästutrustning", men eftersom det...
Svar
8
· Visningar
2 498
Senast: Minett
·
Dressyr Haha ja som rubriken lyder så har jag väldig pannbandsångest just nu! :arghh: har ett brunt dressyrträns (aurora) som har bred...
Svar
1
· Visningar
983
Senast: Sirap
·
Utrustning Visste inte om denna tråd skulle vara här eller under hund men annars får ni bara flytta den! Jag fick för ett tag sedan ett träns av...
Svar
12
· Visningar
1 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar