Spränger hagen! Hjälp!

Pinkilly

Trådstartare
Nu börjar jag bli desperat... behöver ideer om vad jag kan göra! Har en unghäst på 3 år som kommit på att man kan spränga hagar. Har varit lugnt ett tag nu så jag trodde det var säkert nu för de har ensilagebal och allt i hagen. Men så ikväll ringde en i stallet och sa att hon hade varit ute... var utanför hagen och spang när några kom dit ikväll. Jag är ju så rädd att ngt ska hända när hon springer lös, kan ju komma bilar!!:cry:

Vad kan jag göra?? Imorgon måste jag åka dit och fixa hagen provisoriskt för stallägaren kunde inte fixa det imorgon oxå släpper jag ut de andra som aldrig spränger hagar oxå får min häst stå inne:crazy:

Har ingen möjlighet att gräva ner extra "jordningar" eftersom allt är helt fryset nu, skulle verkligen behöva ha sommar så hon kan få sig några rejäla doser stötar som av skräcker henne...

Nån som har samma problem?? Ideer???
Jätte tacksam för alla tankar!!
 
Sv: Spränger hagen! Hjälp!

I en kompis stall har man klippt långa remsor i olika färger från plastpåsar och knutit om eltråden, och när dessa fladdrar och rör sig går inte gärna hästarna nära.

Men det kanske är något de tillslut inte bryr sig om och rusar igenom ändå. Annars är väl ett rejält trästaket och eltråd att föredra.

Hoppas du hittar en bra lösning! /Linda
 
Sv: Spränger hagen! Hjälp!

Hur ser era stängsel ut? är det gamla trådar? det kan ha gått sönder en ledare i tråden och det försämrar strömmen.
Har nu gått runt hagen och kontrollerat så att tråden är ok överallt?
Ingen gren eller annat som ligger på?

Har själv en busponny som känner av om det inte är bra tråd och tillräcklig ström och går emellan då ;)
 
Sv: Spränger hagen! Hjälp!

Ett sätt är att sätta slanor (trä) mellan stolparna och inte bara ha eltråd.
Ett annat är att fästa en jordtråd mellan elstrådarna.

Lite enkelt beskrivet så kan göra det så här, kan ju variera en del beroende på hur staketet ser ut:
Om vi säger att staket har två eltrådar som sitter på isolatorer, så kan man fästa jordledningen (en vanlig eltråd) direkt på stolparna, utan några isolatorer mellan de isolerade trådarna. Har man möjligthet kan man sedan leda jordtråden till den vanliga jorden eller på något annat sätt ner i marken det fungerar även utan att man gör det om det inte skulle gå.
Detta gör att hästen får en mycket kraftigare stöt när den rör vid en isolerad och en jordad tråd samtidigt.

Själv har jag det systemet på den av våra sommarhagar som ligger längst bort och det håller förutom hästarna även både får och kalvar inne under torrperioder på sommaren.
 
Sv: Spränger hagen! Hjälp!

Vinter tid kan man ha dubbla trådar ca 1 dm från varandra där man tar en från + och den andra från - på agregatat det funkade bra åt oss..:banana:
Nu börjar jag bli desperat... behöver ideer om vad jag kan göra! Har en unghäst på 3 år som kommit på att man kan spränga hagar. Har varit lugnt ett tag nu så jag trodde det var säkert nu för de har ensilagebal och allt i hagen. Men så ikväll ringde en i stallet och sa att hon hade varit ute... var utanför hagen och spang när några kom dit ikväll. Jag är ju så rädd att ngt ska hända när hon springer lös, kan ju komma bilar!!:cry:

Vad kan jag göra?? Imorgon måste jag åka dit och fixa hagen provisoriskt för stallägaren kunde inte fixa det imorgon oxå släpper jag ut de andra som aldrig spränger hagar oxå får min häst stå inne:crazy:

Har ingen möjlighet att gräva ner extra "jordningar" eftersom allt är helt fryset nu, skulle verkligen behöva ha sommar så hon kan få sig några rejäla doser stötar som av skräcker henne...

Nån som har samma problem?? Ideer???
Jätte tacksam för alla tankar!!
 
Sv: Spränger hagen! Hjälp!

har en unghäst på 2,5 år som gjorde precis likadant tills vi kom på att aggregatet inte räckte. så det blev att skaffa ett nytt med riktigt kräm i:banana: är han/hon utan täcke? du kan sätta på "antenner" på grimman så får han/hon sig en ordentlig stöt om hästen går i närheten av tråden... :bump:
 
Sv: Spränger hagen! Hjälp!

Har också hört att "antenner" är effektivt för att ge dom respekt för tråden... Sätt några ståltrådar i grimman eller i pannluggen... Låter kanske hemskt, men det är ju bättre än att hon ska springa lös och kanske komma till skada... Värt att prova kanske verris?
 
Sv: Spränger hagen! Hjälp!

Tack för alla tankar och ideer! Imorgon ska vi prova ett "tjur-aggregat" som ska vara mycket starkare så jag hoppas att hon tycker att det är läskigt då. Jag har provat det där med att ha en liten ståltråd runt halsen hennes för att hon skulle känna elen mer men hon brydde sig inte endå. Hon bara står och tar det, helt otroligt hård är hon. Men då hade hon inte skor på sig heller så jag hoppas att skor plus bättre styrka ska funka nu! Hon brukar ha vintertäcke men ska ta av henne det nu så hon känner det mer. Som tur är så har det precis blivit milt ute så det går bra att ta av henne.

Vaknade 8.00 imorse av att stallägaren ringde och sa att hon redan! (trots att de äter frukost ute)gått igenom hagen igen... så jag hoppas verkligen att det här kan funka nu!!!
 
Sv: Spränger hagen! Hjälp!

Det ända jag har testat är att strömma min häst och efter det har hon inte tagit sig ut från hagen (var 7år sedan) med detta gjorde jag efter första gången hon tog sig ut.

Killen har oxå tagit sig ut när han var yngre men där hjälpte inte det att strömma utan han håller sig inne i hagen med hjälp av att se till att alltid ha bra med el i staketet och se till att innget är på tråden.
Han kollar i mellen åt om elen är på genom att ha mulen några cm i från tråden.

Om detta inte skulle hjälpa så hade min andra återergärd varit att ha två trådar eller fler på rad men nån halvmeter i mellan.

Är lättare att hjälpa dej om du skrivar vad du har haft för återgjärder innan.

Kram och lycka till.
 
Sv: Spränger hagen! Hjälp!

Har också hört att "antenner" är effektivt för att ge dom respekt för tråden... Sätt några ståltrådar i grimman eller i pannluggen... Låter kanske hemskt, men det är ju bättre än att hon ska springa lös och kanske komma till skada... Värt att prova kanske verris?
Eller krocka med en bil med 2-3 barn i..
 
Sv: Spränger hagen! Hjälp!

Eller krocka med en bil med 2-3 barn i..

Jag tror nog alla här inklusive mig då.. vet om att det är jätte farligt med lösa hästar och att det kan hända jätte hemska olyckor. Det är ju inte direkt så att jag skapade den här tråden för att jag inte bryr mig så mycket och inte försöker göra nått åt det.
 
Sv: Spränger hagen! Hjälp!

Nä det va det väl ingen som trodde hoppas jag! Håller tummarna för att det ska ordna sig nu :D
 
Sv: Spränger hagen! Hjälp!

hade en shettis som alltid gick ut, satte antener och blötte ner honom regeält på bogen + stark ström, han gick aldrig ut igen!!

blötter man ner hästen släper ut ihagen om den brukar gå igenom snabbt efter man släppt ut, så är det ju ingen fara fast det är kallt ute!! bättre kall en stund en skadad länge!

går hästen ut var som helst eller är det samma ställe alltid? är det samma ställe kan man pröva med järnrör med ström i istället för tråd!

lycka till!!:bump:
 
Sv: Spränger hagen! Hjälp!

Hej en 3åring har mkt spring i benen å kan bli väldigt lätt utråkad,om den går i en tråkig hage lr nåt, så om hon inte går i en skogshage kan du ju testa det så hon hela tiden har nåt att göra, å du kan gå ut och gå med henne så hon har massa annat att tänka på när hon kmr tillbaka till hagen att hon inte orkar bry sig om staketet:smirk:
lycka till
 
Sv: Spränger hagen! Hjälp!

Det gick inte så bra för oss med tjur-aggregatet, vi fick inte till nån bra ström i tråden, något var fel men i kunde inte hitta det. Men eftersom det vanliga aggregatet fungerar men inte är så starkt så måste det ha blivit något fel mellan det starkare aggregatet och hagen... min kompis skulle höra om hennes pappa kunde hjälpa henne och kika vad som var fel.

Jo hon har minsann mycket spring i benen. I fredags så hade hon gått igenom hagen till en kompis hage som är i direkt anslutning till deras hage, men det är ingen häst som hon gillar, han blev skitarg på henne så jag fattar inte varför, samt att det var klockan åtta på morgonen, de hade bara varit ute 1,5h och har ensilage bal ute.

Nu går jag och är spänd hela dagarna och släpper in henne på em vid fyra tiden, de går annars ute till på kvällen för att jag inte vågar ha henne ute så länge längre för det har oftast varit på kvällarna hon bryter sig ut.

Saga går i samma hage alltid på vintern. Lite kupperad men ganska stor. Tyvärr så är det ju inte mitt eget stall, då hade jag lättare kunnat gjort vad jag ville. Ska ha eget sen med stort, fint träsktaket!! Finns inte fler hagar att välja på nu.

Fortsätter fundera...
 

Liknande trådar

Hästhantering Min häst, valack, är ganska dominant i hagen men sparkas aldrig eller är dum så någon annan häst blir skadad. Nu har det flyttat dit två...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 649
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp