Blir sparkad i hagen

Sv: Blir sparkad i hagen

Hästar är ju inte dumma och elaka för att de sparkar. Din häst kanske inte reagerar på de mindre signalerna stona skickar ut och då tar de till kraftigare signaler. Ser hårt ut för människor, men är fullt naturligt. Rangordningen kan ju ta ett tag att göra helt klart för hästarna och det kan vara lite oroligt en tid, men det går oftast över.

Jag e inte så säker att de går över, dom e lika starka båda två. Ute i naturen hade han varit död av blodförgiftning och infektion för lääänge sedan. Jag håller med en del att han e lite korkad, han läser inte av signalerna rätt o de blir bara dimt för honom själv
 
Sv: Blir sparkad i hagen

Han har gått med alla olika sorters hästar o han e mycket ranghög, men sparkar aldrig, kan bitas lite. De va ett tag sedan han gick med ston, de va de. Stona vet jag inte men tror att dom har gått i flock innan ja, och de ena stoet är känd för att var väldigt hård

Men jag undrar fortfarande om han kanske inte försöker betäcka dom. Eftersom han som du skriver är på och om han inte gått med ston på ett tag. Han kommer förmodligen aldrig riktigt till skott men är så envis och tjatig att stona tröttnar och kickar rejält.
 
Sv: Blir sparkad i hagen

[
QUOTE=mackan;13484264]Fast har man skada på skada med långvariga behandlingar och konvalecens som föjd förstår jag inte varför man ska uthärda problemet och hoppas att det löser sig naturligt såsmåningom. varför liksom? alla hästar trivs inte ihop, varför ska man då tvinga dom?
Nej nej. Jag menar inte att man ska ha hästar ihop till varje pris. Bara att det kan ta några veckor innan det är helt lugnt i flocken och ranordningen är klar mellan individerna. Blir det stora problem i en flock så skulle jag också dela på hästarna. Oftast kan men ju se vilken "typ av oro" det är i flocken och fatta beslut efter det.

Jag förstår som sagt inte varför det skulle vara värt hästarnas hälsa att försöka insistera. Bättre att sära på dem och låta det vara lugn i flocken.
Håller med om det. :)
 
Sv: Blir sparkad i hagen

Till TS
När det är så illa mår säkert hästen bättre av att gå i en annan hage. Antingen själv eller med en häst som han trivs med. Är de inte flockvana och kan läsa av varandra så kan det vara jobbigt för dem och det sätter dem i svåra situationer. Man ska förstås inte ha dem tillsammans till varje pris.
Om det är en enda häst som bråkar med din kanske det funkar bättre om den hästen går i annan hage eller att man helt enkelt delar flocken i två istället?
(om din häst har svårt att tyda de andra hästarnas signaler borde han ha svårt med flera och inte bara en häst)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 656
Senast: jemeni
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 243
Senast: EZMK
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 557
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp