Blir sparkad i hagen

Sv: Blir sparkad i hagen

KL

Jag tycker det är ett faktum att inte alla hästindivider faktiskt funkar tillsammans. Om det sker skador hela tiden så kommer man ju till en punkt som du gjort att man självklart inte vill utsätta hästen för mer trassel och att ha konvalecent hela tiden är ju knappast anledningen till att man vill ha häst.

Jag skulle personligen aldrig släppa min häst i en hage med individer som jag känner att det finns belägg för att de faktiskt inte funkar särskilt bra tillsammans. Om jag var tvungen att välja på de regler som gäller på anläggningen eller att flytta skulle jag hellre flytta. Ingenting är värt en skadad häst.
 
Sv: Blir sparkad i hagen

Jag håller med dig i princip. Men här förstår jag det inte som att hästarna jagar varandra och hetsar, utan som att TS häst går fram och "muckar" det vill säga inte riktigt har språket för att kommunicera. Såklart måste man skilja på mobboffer och mobbare.
 
Sv: Blir sparkad i hagen

nä, han e bara väldigt social och lite på

Min erfarenhet säger mig att när Islandsston slår så har den andre hästen verkligen gjort något fel.

Jag tror inte din häst begriper något om hur en flockhierarki fungerar, därför får den stryk. Jag har aldrig sett ett Islandssto gå till attack, utan de bara sätter hästar på plats när de anser att de har fått nog för att den andre inte klarar av att läsa alla signaler som finns innan hästen slår.

Troligt så är din häst så "på" så den tolkas som hingst, då är det normalt att stona slår ifrån sig.

Detta var ingen lösning för dig, utan du får själv ta ett beslut på vad du vågar göra. Ville bara nämna vilken häst det var som reagerade rätt.
Och av den anledningen tror jag inte du har så stor chans att ställa krav på stallägaren om var din häst skall gå. Det är inte en plikt för att du varit där längst.
 
Sv: Blir sparkad i hagen

Jo fast anledningen är väl egentligen rätt orelevant, om det leder till skador konstant oavsett? ska man forcera ihop hästarna då för att den som "gör fel" banne mig ska lära sig? Jag tycker det är dyrt att ha häst om man ska resonera på det sättet : )
 
Sv: Blir sparkad i hagen

Jag tycker att du skall släppa på annat bete, med andra individer och låta beslutet om hur du skall göra med hagar och hästkompisar i vinter få växa fram.

/Hon som tycker en massa ;)
 
Sv: Blir sparkad i hagen

Det låter som att ni har för små hagar tycker jag.

Hur många hästar går det i hagen och hur stor är den? Är den kuperad och har träd/terräng i sig.

Hur släppte ni ihop hästarna och hur står hästarna i stallet?

ja, på vintern går dom i paddocken och är uttåkade. När stallet är full är de sju hästar i den lilla paddocken. nu är dom fem.
Min står en bit bort från stoet, och vi släppte ihop dom under bevakning, men det tog en stund innan hon slog och då hade vi gått. Andra gången så vet jag inte vad som hände, men dom är väldigt dominanta båda två så ingen ger sig direkt
 
Sv: Blir sparkad i hagen

Jo fast anledningen är väl egentligen rätt orelevant, om det leder till skador konstant oavsett? ska man forcera ihop hästarna då för att den som "gör fel" banne mig ska lära sig? Jag tycker det är dyrt att ha häst om man ska resonera på det sättet : )


Precis
de e mycket möjligt att han inte förstår signalerna, men då får ju vi människor ta ett beslut
Jag har verkligen inte lust o se honom skadad var o varranan dag
 
Sv: Blir sparkad i hagen

Du får väl helt sonika flytta till ett stall som har möjlighet att ha honom ensam i hage då?
 
Sv: Blir sparkad i hagen

Hästar är ju inte dumma och elaka för att de sparkar. Din häst kanske inte reagerar på de mindre signalerna stona skickar ut och då tar de till kraftigare signaler. Ser hårt ut för människor, men är fullt naturligt. Rangordningen kan ju ta ett tag att göra helt klart för hästarna och det kan vara lite oroligt en tid, men det går oftast över.
 
Sv: Blir sparkad i hagen

KL
Har din valack gått i blandflock tidigare - eller bara med andra valacker. Samma fråga gäller stona (om de gått i blandflock).
 
Sv: Blir sparkad i hagen

Fast går dom i en paddock är det kanske svaret där? För 5 hästar är det en alldeles för liten yta! Jag hade bytt stall om jag var du! Mina hästar hade varit helt rabiata om dom gick i en paddock. Nu har jag en bra flock med individer som trivs okej tillsammans, men ibland blir det bråk och då krävs det en större yta än en paddock för att det ska fungera.
 
Sv: Blir sparkad i hagen

Fast har man skada på skada med långvariga behandlingar och konvalecens som föjd förstår jag inte varför man ska uthärda problemet och hoppas att det löser sig naturligt såsmåningom. varför liksom? alla hästar trivs inte ihop, varför ska man då tvinga dom?

som Ponnytant så klokt frågar om, så spelar det även jättestor roll om hästen gått i blandflock tidigare eller ej. Jag har erfarenhet av valacker som inte har gjort det, och vissa av dem , särskilt om de är ranghöga, kan helt enkelt inte läsa stona, de behandlar dem som en annan valack, dvs när stoet säger ifrån blir de förbannade och tror att de kan gå på stoet som de skulle gjort med en valack, när stoet svarar emot blir det sen mer eller mindre slagsmål.

Jag förstår som sagt inte varför det skulle vara värt hästarnas hälsa att försöka insistera. Bättre att sära på dem och låta det vara lugn i flocken.
 
Sv: Blir sparkad i hagen

Min fråga är om stallägaren inte har någonform av plikt att allt ska gå rätt till

Vi har inget kontrakt..

För att bara svara rakt på frågan så har du, utan kontrakt, ganska små chanser att på juridisk väg påverka stallägaren. Sen kan man/jag tycka att stallägaren ren moraliskt borde ha ett intresse i att undvika skadade hästar. Men så som jag tolkar ordet "plikt" så nej, så länge det inte går in under vanvård så är det upp till stallägaren hur h*n vill ha det.
 
Sv: Blir sparkad i hagen

Fast har man skada på skada med långvariga behandlingar och konvalecens som föjd förstår jag inte varför man ska uthärda problemet och hoppas att det löser sig naturligt såsmåningom. varför liksom? alla hästar trivs inte ihop, varför ska man då tvinga dom?

som Ponnytant så klokt frågar om, så spelar det även jättestor roll om hästen gått i blandflock tidigare eller ej. Jag har erfarenhet av valacker som inte har gjort det, och vissa av dem , särskilt om de är ranghöga, kan helt enkelt inte läsa stona, de behandlar dem som en annan valack, dvs när stoet säger ifrån blir de förbannade och tror att de kan gå på stoet som de skulle gjort med en valack, när stoet svarar emot blir det sen mer eller mindre slagsmål.

Jag förstår som sagt inte varför det skulle vara värt hästarnas hälsa att försöka insistera. Bättre att sära på dem och låta det vara lugn i flocken.

ja, o vad e då stallägarens problem!! Hon har ju egen häst o lite vett i huvudet, men inte i den här frågan..
 
Sv: Blir sparkad i hagen

Men VARFÖR ska jag ge upp när jag ALDRIG har haft ett sånt här liknande problem på sju år???
De e ju inte MIN häst som skadar andra

Läste du mitt svar?
Antingen så låter du han få stryk tills han fattar hur man umgås med ston, (inget jag hade valt) eller så får du rätta dig efter vad stallägaren anser om dens marker och hagar.
 
Sv: Blir sparkad i hagen

För att bara svara rakt på frågan så har du, utan kontrakt, ganska små chanser att på juridisk väg påverka stallägaren. Sen kan man/jag tycka att stallägaren ren moraliskt borde ha ett intresse i att undvika skadade hästar. Men så som jag tolkar ordet "plikt" så nej, så länge det inte går in under vanvård så är det upp till stallägaren hur h*n vill ha det.

Nä så trist e de nog med icke kontrakt, men man kan ju ha lite sunt förnuft och känsla för de..
 
Sv: Blir sparkad i hagen

Det spelar väl ingen roll om det är din häst som är oskyldig om alla andra är skyldiga. Den hästen som blir mobbad är den som får flytta på sig, om det inte är en specifikt häst som är jätte elak.
Hos oss är det min häst som är ett ** ibland, men jag kan ju inte säga upp min egna häst liksom och då får inakoderingen flytta på sig istället.

Hoppas det löser sig. I värsta fall får väl du ta och bygga en ny hage om marken finns så får din häst gå själv?
 
Sv: Blir sparkad i hagen

KL
Har din valack gått i blandflock tidigare - eller bara med andra valacker. Samma fråga gäller stona (om de gått i blandflock).

Han har gått med alla olika sorters hästar o han e mycket ranghög, men sparkar aldrig, kan bitas lite. De va ett tag sedan han gick med ston, de va de. Stona vet jag inte men tror att dom har gått i flock innan ja, och de ena stoet är känd för att var väldigt hård
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 656
Senast: jemeni
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 243
Senast: EZMK
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 557
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp