Språngavgift

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Trolltyg
  • Startdatum Startdatum
T

Trolltyg

Ringde en vännina i dag och undrade om man betalar en ny språngavgift "år 2" om stoet inte blev dräktig året innan? Har ingen koll på detta alls så vad är brukligt om man vill prova samma hingst igen?

Sv: Språngavgift

Det är olika från hingstägare till hingstägare. Vi får ett mycket billigare språng i år eftersom vårt föl var döfött... nåt som är ett litet plåster på såren i alla fall.

Ringde en vännina i dag och undrade om man betalar en ny språngavgift "år 2" om stoet inte blev dräktig året innan? Har ingen koll på detta alls så vad är brukligt om man vill prova samma hingst igen?

nä i mitt kontrakt står det om betäckning vid resorbering, kastning, dödfött så jag betalar inte nått mer annat än uppstallning och sh:s avifter

Prata med hingstägaren, det är olika som gäller för var hingst/ägare. Vet att det är mer förmånligt på ponny, vet inte vilken ras det handlade om med just det stoet.

Islandshäst, språngavgiften 5000 kr.... Levande fölavgifft 5000 kr och så en bokningsavgift på 500 kr... Smarta kan nu lista ut vilken hingst det är:devil: Inget ont om hästen i fråga, har en ängel efter honom:love:
Har haft sto hos samma hingst som inte heller ledde till att det blev ett föl. Hade dock ett "kompiskontrakt" som visade sig vara värt nada:devil:

Jo det finns ju alltid undantag, men generellt sätt så brukar ponnyer/andra raser vara billigare. Halvblod/fullblod och travare är väl de som ligger bland de högre i kostnad. Särskillt travare som jag förstått.

Det finns inget direkt svar vet dock några som fått kommit tillbaka med sina ston då det har hänt .

Den ena kom väldigt sent på säsongen och jag själv var bara hos hingsten 1 gång och skulle fått komma tillbaka eftersom jag pågrund av olika omständigheter inte kunde åka tillbaka det året så skulle jag vara välkommen nästa år istället :)

Sen om stoet gått med hingsten en hel säsong kanske man ska fundera på varför stoet inte tagit sig och låat undersöka denna ?
Det enda man kan göra är att prata med hingstägaren . Dock så funderar jag själv på vad hingstar med dom priserna på språng har i feriliratet (stavning:o);)

Lycka till Mia

Det var sent på året även för detta sto så det blev "bara" två försök. Kollades av vet regelbundet.

Då skulle jag höra med hingstägaren ,dock skulle jag själv tagit upp det redan förra året pga av att jag kom så sent *så att säga *

Man kan inte få annat än ett nej .

Mvh Mia

Tycker att ALLA som åker till hingst för att betäcka sitt sto, SKA fråga vad som gäller om stoet inte blir dräktigt, kastar, eller får dödfött föl. Kan faktiskt inte förstå de som inte gör det!
Det finns hur många olika hingsthållare som helst som alla har olika åsikter om hur det ska vara. Så fråga på bara...

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 086
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
623
Senast: Shaggy
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 678
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023