Språngavgift

superstar

Trådstartare
Nu får ni hjälpa lilla okunniga mig igen. Ibland ploppar det fram frågor som jag av någon anledning inte tänkt på tidigare... :angel:

Jag är helt grön i avelssammanhang men pluggar just nu för fullt för min och stoets första betäckning.

Om jag inte är helt ute och snurrar så har Flyinge så att man betalar språngavgiften först när stoet är konstaterat dräktigt på 16 dygn? Fungerar det alltid så med språngavgiften eller brukar det vara så att man betalar (t.ex) 1500 :- per språng/inseminering?:eek: Låter ju som det på namnet men det måste kunna bli enorma summor i så fall...

Långt inlägg för kort fråga, men ett kort svar duger bra :cool: ;)

Ullis

Sv: Språngavgift

Flyinge har en dräktighetsavgift som man bara betalar om stoet är dräkrigt vid 16 dygn.
De hingstar som har språngavgift där fungerar det så att man betalar avgiften så att säga för att få använda hingsten. Sedan kan det vara både semi och naturlig betäckning flera gånger samma år tills stoet blir dräktigt. Skulle stoet inte bli dräktig så får man ändå betala den avgiften.

Då är jag med! Blev lite förvirrad där :angel: Nu när jag tittade ordentligt på Flyinges hemsida ser jag ju att det står avgift vid 16 dygns dräktighet och inte just SPRÅNGavgift... Känns ju som en rätt så stark anledning att välja en av Flyinges hingstar...

Att jag får betala språngavgiften även om stoet inte blir dräktigt är jag helt på det köara med, men ingår det alltså flera språng (insemineringar i de flesta fall) i en språngavgift? Kanske seminerar tre gånger på en brunst, till exempel, och det blir fortfarande bara en språngavgift?

*svammel... skyller på att jag gick upp tiiidigt i morse...*

Ullis

Du får "köra på" hela säsongen på 1 språngavgift. Inga begränsningar på antal språng/semineringar.

Tack! Misstänkte det, men man ska alltid fråga :angel: Annars skulle det ju bli svindyrt att använda allt annat än Flyinge. Men 1500-2000 kr kan man väl riskera. Plus allt annat som tillkommer... Men det är det värt :idea: :D

Ullis

Tack! Misstänkte det, men man ska alltid fråga :angel: Annars skulle det ju bli svindyrt att använda allt annat än Flyinge. Men 1500-2000 kr kan man väl riskera. Plus allt annat som tillkommer... Men det är det värt :idea: :D

Ullis

Det finns fler hingstar än just Flyinges där man inte betalar språngavgift, utan istället dräktighetsavgift vid 16-dygn. DVS du betalar bara om stoet blir dräktigt. Bl.a Tornesch och Elmshorn är det så på.

Jag skulle vilja tillägga att vad jag tycker du verkligen skall vara uppmärksam på är siffrorna för antal betäckta ston / därav födda föl.Kolla noga upp att hingsten du har valt har bra semin.

Aha, trodde faktiskt detta var "unikt" för Flyinge. Har så gott som bestämt hingst när jag kom att tänka på det här så det var skönt att det inte behövde ändra mitt hingstval.

Var hittar jag siffrorna för dräktighetsprocenten?

Ullis

Hingstarna som står på semin får man ju betala semin- och stationsavgift på även om stoet ej blir dräktigt så det blir ju inte helt gratis

Har kikat lite på dom bägge, eller främst på Feliciano, men hittar inga priser någonstans... Vet du vad dom/han kostar?

Tror iofs att jag har bestämt mig för Looping... kanske... ;) :angel:

Ullis

Jag känner en som förra året la ut närmare 20 000:- på stations- och seminavgifter + avgifter för spermatransport och veterinär och ändå inte fick dräktigt.

Fast jag slipper nog stalla upp på station. Jag har en station tio minuters skrittväg från stallet och en (där den tilltänkta hingsten finns himself) tio minuters transportväg, så det blir nog till att köra henne fram och tillbaka ist...

Ullis

Förra året kostade Feliciano 2 500:- vid dräktighet 18 dygn och 9 500:- vid levande fött föl + moms.

Misstänkte det. Lite saftigare än vad jag tänkt mig. Fast å andra sidan är det småpotatis i sammanhanget.

Men årets faktablad har inte kommit ännu, har vi tur har han kanske sjunkit i pris:)

Så sant, så sant... Önskar att jag bara kunde vara lite mer beslutsam. Säga "Jag väljer den!" och sen är det färdigt... Men jag kommer ångra mig tills det är dags :angel:

Ullis

Aha, trodde faktiskt detta var "unikt" för Flyinge. Har så gott som bestämt hingst när jag kom att tänka på det här så det var skönt att det inte behövde ändra mitt hingstval.

Var hittar jag siffrorna för dräktighetsprocenten?

Ullis

Förra året fanns det en artikel i Ridsport om betäckta ston / födda föl.Där fanns tabeller för färsk-transport-fryst osv. Intressant läsning, hoppas det återkommer i år. Tyvärr kunde man inte utläsa om stona varit dräktiga o hade resorberat eller dödfött föl. Det kan ju ändra statestiken en del speciellt om det är få betäckta ston.I Hingstkatalogen kan man också längst ner på sidan se antal betäckta/födda föl vid varje hingst.

Självklart :D Men det här allra första fölet känns ju så speciellt. Vill att det blir helt rätt :p

Ullis

Liknande trådar

Övr. Barn Jag och min partner väntar vårt första barn inom några dagar, och tankar på hur vi lägger upp ekonomin framöver snurrar men leder oss... 4 5 6
Svar
114
· Visningar
8 206
Senast: voltis
·
Avel Jag har många års erfarenhet av hingstar och avel. Vi betäcker alla ston för hand och har aldrig haft några skador på stona fram tills... 2
Svar
23
· Visningar
6 644
Senast: Kolbeinn
·
Avel Eftersom mitt sto nu ska byta bana och gå och bli avelsmärr behöver jag verkligen alla tips och råd jag kan få då jag är så grön man kan...
Svar
15
· Visningar
1 739
Senast: Masse
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 728

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka