Språngavgift, bokningsavgift och betäckningsavgift?

jennyjenny

Trådstartare
Kan ni hjälpa mig reda ut begreppen?

Jag trodde att språngavgift var per betäcknings/tappningstillfälle, men när jag läser på hingsthållares hemsida verkar det vara en engångsavgift. Men vad är det för skillnad mot de andra begreppen då? :confused:

Och det finns väl en avgift som man betalar per gång? För mig gäller det halvblod, men det är intressant om det gäller olika begrepp inom olika raser bla där man har naturlig betäckning.

Sv: Språngavgift, bokningsavgift och betäckningsavgift?

Språngavgift är en avgift som du betalar till hingsthållaren för betäckning eller inseminering, oavsett om stoet blir dräktigt eller inte.
Dräktighetsavgift har en del hingsthållare som alternativ till språngavgift, du betalar bara om stoet konstateras dräktig på dygn 17.
45- eller 90-dygnavgift har en del hingsthållare, då betalar man det sista till dem om stoet fortfarande är dräktigt ett visst antal dygn efter sista betäckning/seminering.
Levande föl-avgift betalar du när stoet fött ett levande föl som överlevt ett visst antal dygn. Har för mig att det brukar vara 9?

Bokningsavgift är något man kan få betala till vissa hingstar, är mer vanligt inom travet än ridhästaveln.

Jag känner inte till någon hingst där man tagit betalt per språng eller per brunst.

Tack Görel! Jag är med på det mesta här, men jag tycker att det är märkligt att man har tex på länk borttagen av moderator där Florencio har en bokningsavgift och Johnson har en språngavgift bara som två exempel. Borde det inte vara samma sak då liksom?

Sedan finns det samlingsavgift verkar det som länk borttagen av moderator. Det måste vara en avgift per gång så att säga? Men är det något som alla hingstar har isåfall?

Jag försöker bara få koll på den totala kostnaden för tillverkningen av ett föl på transportsemin helt enkelt, därav alla lustiga frågor :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Florencio betalar du bokningsavgift på när du bestämt dig för honom (vilket typ kan ske 3 månader innan ) Det beror på att man bara kan lova att leverera sperma till ett visst antal ston.

Det som kostar varje gång är skicken/hämtningen av sperman till seminstationen . Detta kan bli dyrt beroende om man väljer en utlandshingst och det blir många skick på hingsten.

Mia

Tyvärr får du inte länka sådär för det anses som reklam.

Betalar du en bokningsavgift kan du inte räkna med att få tillbaka den även om du sen ändrar dig och väljer en annan hingst.

Hingsten mitt sto är dräktig med nu hade bara avgift för levande föl, jag har inte betalat någon avgift för skicken. Ett normalt pris brukar vara 250:- plus moms för varje skick.

Tack Görel och Miaa. då har jag lite mer koll på det hela. Det verkar som jag bara krånglat till det hela lite.
Mitt ena val är mycket riktigt en utlandshingst (De Noir) så jag får ta med det i beräkningen när jag väljer mellan hingstarna. Utlandsskicket ligger på 1000:- så det var bra att jag fick extra ögonen på det!

Görel: Får jag vara nyfiken och fråga om vilken hingst du betäckt med?

Jag märker att jag kanske måste läsa på forumreglerna här. Det har nog blivit lite striktare sen jag var aktiv här sist ;) och dessutom är jag van vid att man på andra forum alltid är ombedd att visa källan till sin påstående. Men jag ska göra mitt bästa för att följa reglerna här naturligtvis.

Mitt sto är dräktig med Lambourgini 1028.

Seminstationer har också olika avgifter, den jag använt mig av har en stationsavgift för ston som använder hingstar som står där och en annan för de som går till andra hingstar. Seminavgiften jag betalat gäller för tre brunster, men jag har haft tur och aldrig behövt så många för att mitt sto ska bli dräktigt. Förra året var första gången hon inte tog sig på första brunsten utan på andra. Hon brunstar i en vecka så det blev 3 skick på första brunsten och 4 på andra.

Mitt sto är dräktig med Lambourgini 1028.

Seminstationer har också olika avgifter, den jag använt mig av har en stationsavgift för ston som använder hingstar som står där och en annan för de som går till andra hingstar. Seminavgiften jag betalat gäller för tre brunster, men jag har haft tur och aldrig behövt så många för att mitt sto ska bli dräktigt. Förra året var första gången hon inte tog sig på första brunsten utan på andra. Hon brunstar i en vecka så det blev 3 skick på första brunsten och 4 på andra.

Lambourgini är mycket trevlig :)

Men det hade alltså blivit 12 000:- i kostnader för bara skicket om det varit De Noir?! :eek:

Så kan det bli :crazy:

Angående seminstationer och 3 försök så är detta väldigt olika , inbillar mig att man gör mer på en seminstation för att få stoet dräktigt om de inte har en gräns på 3 försök ?

Detta måste man fråga om om de kör till pålle är dräktig eller vad som gäller .
Konstigt att de inte är tvugna att uppge detta på språngrulla eller nåt .

Mia

På den station jag använt står det på hemsidan att avgiften gäller för tre brunster AI/TAI. Har ju aldrig behövt bekymra mig eftersom hon tre gånger tagit sig på första brunsten, både vid semin och vid naturlig betäcking.

Har man ett sto som brunstar länge och inte tar sig kan det bli jättedyrt bara med skicken, så det måste man ta med i beräkningen. Jag har också valt att låta mitt sto vara kvar på stationen tills hon är konstaterad dräktig och då kostar ju också uppstallning/bete.

Det är ju en väldigt intressant uppgift att ha med på språngrulla hur det ligger till med försöken. Om det är för 3 st eller om det är tills uppnådd dräktighet. Synd att de inte tänkt på det.

Hingststationen jag hade tänkt att använda har inte heller informationen på sin hemsida, inte några prisuppgifter alls tyvärr. Men det går ju lätt att maila och fråga.

Jättetack för att ni hjälpt mig att få upp ögonen för priserna för skick. Tyvärr känns De Noir inte aktuell längre nu eftersom mitt sto är ett äldre maidensto och jag vet inte hur lätt hon tar sig.
Är man uppe i som Görels exempel, 7 skick (som blir 7000 :- och inte 12 000 :- som jag skrev förut), så känns det inte så kul.

Nåja, vad är en bal på slottet? :grin: Här finns ju en del fina hingstar i landet och har jag riktig tur så hamnar det en stjärna på min hingststation och det skulle ju underlätta en del :)

Fast det finns stationer som är vet som är duktig på semin som bara seminerar en gång per brunst .
Men jag skulle nog inte själv börjat med en utländsk hingst på ett maidensto som jag inte vet hur hon fungerar .

Mia

Fast det finns stationer som är vet som är duktig på semin som bara seminerar en gång per brunst .
Men jag skulle nog inte själv börjat med en utländsk hingst på ett maidensto som jag inte vet hur hon fungerar .

Mia

Det är väl ändå det vanligaste eller är det inte så överallt ? Alltså att bara seminera 1 gång per brunst. Inte mkt nytta med att seminera innan ägget växt till bara en massa extra slitage på hingsten. Har aldrig haft något sto som blivit seminerat mer än en gång i en brunst, försöker även hålla de naturliga betäckningarna till ett språng genom att hålla koll på ägget och fått dräktigt varje gång på första försöket, sparar på hingsten och framförallt minskar det drastiskt risken för infektioner på stoet, skulle faktiskt ifrågasätta kunskapen hos seminören om den börjar seminera första dagarna i brunsten när det bara finns ett litet ofärdigt ägg.

Nej det är väll nte alls ovanligt att man seminerar 2-3 gånger på en brunst .

Du kan ju aldrig helt säga hur fort ägget växer och när det släpper och jag har varit med om både och när det gäller hur många gånger vet seminerar .

Även en av de främsta seminvettarna har iallafall seminerat mitt fler gånger på samma brunst .

Däremot om man åker till en vette som driver en seminstation kollar nog stona på ett annat sätt och seminerar oftast en gång , dock är det vad jag förstått mer till ovanligheterna än åt det andra hållet med fler semineringar .

Men jag har ju mina aningar om vem som är din semin vet ;)

Mia

Bland de jag känner, vilka varit på olika stationer, är det ovanligt att det bara blir en seminering per brunst. Två brukar vara vanligast.

Det optimala är ju att man seminerar så nära ägglossning som möjligt, så det endast blir en seminering per brunst. Sen beter sig ju inte alltid stona som man har tänkt. Kanske inte släpper ägget i tid, osv.
Välj en seminstation som är van vid att hantera och seminera med utlandsskick, så ska det inte behöva bli så många skick om transporten och hingsten fungerar som de ska.

Det är ju inte heller så kul att vänta med semin, och sen stå där med en gulkropp.
Hellre ett skick för mycket i brunsten, än ingen seminering alls, kan man tycka.
En del ston behagar ju stå med mjuka stora ägg i typ 4-5 dagar, och andra släppper på 3,5cm.

Av mina ston släppte det ena vid 3,5 och det andra vid 6,5-6,8 båda stog med infektioner .

Oj skulle väll varit knapplån igentligen .;)

Mia

kl

Jag älskar stationer som är så duktiga att det räcker med 1 skick.

På mina senaste år så har jag enligt följande (om jag nu minns rätt)

2007:
Sto på AI 3-4 semineringar (stationen känd för att seminera mkt, dock köpte jag henne från den änden av landet så det var smidigast.)
Sto på TAI 1 seminering
Sto på TAI utlands, 1 seminering

2008:
Sto på TAI 2 skick, 1 seminering, var lite osäkert så de beställde ett extra som slängdes, för att safea
Sto på FAI 1 seminering ½ dos

2009:
Sto på TAI utlands, 1 skick * 2 brunster

2010:
Sto på TAI utlands 1 skick

En del stationer har man ju hört börjar seminera reda på 2cm ägg, det tycker jag känns lite onödig...
Med en bra station och duktig vette så hade jag kunnat tänka mig både utlands skick och fryst på ett maiden sto.

Liknande trådar

Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 665
Senast: CK
·
G
Avel Hur många hingsthållare här har det? Alltså, att stoägarna ringer i god tid innan de dyker upp med sin häst, och då får betala en del av...
Svar
3
· Visningar
911
Senast: Burra
·
C
Avel Jag är ägare till en i år treårig hingst. Planerna är att få honom godkänd till nästa år. Tänkte använda honom till avel i den mån...
Svar
4
· Visningar
971
Senast: tesora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka