Språngägare vem är det??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Anna1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 099
A

Anna1

Ska fylla i registreringsansökan för årets föl men är nu förvirrad vem ska stå som språngägare? Jag äger inte stoet men ska stå som uppfödare, så stoägaren har fyllt i överlåterlse av uppfödarskap. Men vems namn ska stå i raden för språngägare??:confused:

Sv: Språngägare vem är det??

Brukar vara ifyllt när det kommer från hingsten. Så om du har det andra i ordning så stunta i den biten.

Om jag inte kommer ihåg fel så står det registrerad språngägare på det fältet. Det betyder att det är den som hingsthållaren anmält som beställare/betalare av avgifterna. Så om det är du så blir det ju inte fel heller. Är det inte du så händer nog inget annat heller för det blir ju uppfödaren/föl ägaren som kommer att få betala avgifterna för registering och pass. Fölavgifterna är ju förhoppningsvis redan betalda.

Det var inte ifyllt i de ansökan som jag fick från hingsthållaren (Flyinge)bara stoägarens namn och uppgifter på stoet...hmm?

Jag såg inte ditt svar (du hann svara samtidigt som mig innan) men du har nog helt rätt det borde vara jag som uppfödare och ägare till hästen som är språngägare (beställare...)

... men du har nog helt rätt det borde vara jag som uppfödare och ägare till hästen som är språngägare (beställare...)

Det stämmer. Om det är du som beställt, och betalt språngavgift, så är det ditt namn som ska stå där. :)

Anna,
du skriver att du inte äger stoet men står som uppfödare. Får jag fråga hur ni har gjort upp, du och stoägaren? Jag äger ett sto som en annan tar föl på. Den blivande fölägaren står för språngavgift och vet. kostnad. Men om stoet står hos henne under dräktigheten ska då stoägaren betala foder för stoet? Och andra avgifter såsom avmaskning och dylikt. Hur gör ni andra? Skulle vara jättetacksam för lite hjälp.
Karin

Liknande trådar

Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
947
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
753
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i... 2
Svar
35
· Visningar
3 529
Senast: ameo
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 346
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka