Språkresa för vuxna

Stinaelin

Trådstartare
Jag är sugen på att försöka lära mig franska. Jag läste franska i 6 år i grundskolan, men det resulterade i mest teoretiska kunskaper (som jag har förträngt mycket av) och i stort sett INGEN kunskap i konversationsfranska. Kan knappt beställa mat på franska. :o

Jag har nu pluggat franska med Duo Lingo appen i 3 år kontinuerligt, så den är lite uppfräschad. Men jag när en dröm om att lära mig PRATA franska, om än så bara grundläggande, och det på plats i ett fransktalande land.

Jag undrar om det finns bra, prisvärda och trevliga, resor till Frankrike, där en kan kombinera lärande med lite turistande kanske i kombination med ridning eller vandring i fina miljöer.

Jag sökte lite på nätet och visst finns det en uppsjö, men hur vet en om de är bra?

Nån som testat denna form av resande? Nån som har tips?
 
Efter gymnasiet läste jag två terminer franska för utländska studerande på ett universitet i Montpellier i södra Frankrike. Jag lärde mig mycket på lektionerna, dock tyckte jag att det var svårt att knyta kontakter med fransmän, jag umgicks mest med andra utländska studenter. Nu är det så länge sedan men jag har minnen av en stadsvandring och olika studiebesök, bl a på en vingård och på en dagstidning.

Det är nog svårt att veta i förväg om det är bra eller inte… man får nog googla runt och skapa sig en känsla.

En vän till mig har väldigt god erfarenhet av att ta språklektioner på olika språk via appen italki. Det är privata språklektioner online. Jag har kollat runt lite och tycker det verkar som ett bra upplägg, och ofta inte alls dyrt.
 
Jag snickrade min egen språkresa till Italien för 15 år sedan. Var i ett läge där jag kände att antingen fräschar jag upp italienskan eller så tappar jag den. Valde först stad (krav: havsnära, hyfsat stor), sedan kollade jag upp lämplig skola. Jag upplever att det finns så många erbjudare av sådana tjänster att det funkar bra. Jag pluggade på förmiddagarna och turistade/umgicks på eftermiddagarna. Skaffade några kontakter i förväg genom Couchsurfing och frågade också där om mitt tilltänkta resmål innan jag bestämde mig. Jag valde att inte bo via skolan (ville maxa språkutbytet) utan hittade en gammal dam som hyrde ut del i lägenhet. Det visade sig att min kombo inte var italienare tyvärr, utan spansk, men jättetrevlig. Jag hade en heeeelt fantastisk sommar och skuttade definitivt framåt i min italienska. Det kan ha varit lika mycket eller mer pga nattliga diskussioner om politik, filosofi och livet som skolans förtjänst, men bådadera gjorde sitt till. Umgicks jättemycket med kombon och en couchsurfer. Gjorde underbara småutflykter. Kollade utebio. Fick stammishak. Det blev verkligen över alla förväntningar både sett till livserfarenheter och språkförmåga.

Jag skulle rekommendera att fixa resan själv just för att det blir enklare att skapa genuina sammanhang och hamna närmare lokallivet snarare än bland en klick utländska studenter. Tycker ändå det brukar gå att få en känsla för kvaliteten via lite research. De flesta länder har ett officiellt graderingssystem av sin undervisning av språk för utländska studenter. Att plugga lite språk på sommaren kan vara helt naturligt för folk som ska göra ett utbytesår skolåret efter och då blir studierna mer seriösa jämfört med språkresa för sakens skull.

Jag pluggade en månad och var där sex veckor tror jag.
 
Ursäkta extremt sen respons… Tack för era svar!

Jag har hittat en språkresa med vandring i Aix-en-Provance och en i Bordeaux med vin-och matfokus.

Men, nu kommer det kniviga. Jag vill verkligen inte flyga. Är det rimligt att åka tåg så lågt? 😬 Bordeaux är ju närmare men ändå långt.
 
Ursäkta extremt sen respons… Tack för era svar!

Jag har hittat en språkresa med vandring i Aix-en-Provance och en i Bordeaux med vin-och matfokus.

Men, nu kommer det kniviga. Jag vill verkligen inte flyga. Är det rimligt att åka tåg så lågt? 😬 Bordeaux är ju närmare men ändå långt.

Varför inte? Jag har åkt tåg till franska alperna.
 
Ursäkta extremt sen respons… Tack för era svar!

Jag har hittat en språkresa med vandring i Aix-en-Provance och en i Bordeaux med vin-och matfokus.

Men, nu kommer det kniviga. Jag vill verkligen inte flyga. Är det rimligt att åka tåg så lågt? 😬 Bordeaux är ju närmare men ändå långt.


Man får nog vara utrustad med tid, tålamod och pengar för att det ska fungera. Är ju oftast väldigt trixigt där det krävs att boka flera olika tågbolag i olika länder. Ett alternativ skulle kunna vara att ta färja till till exempel Tyskland och sen vidare med tåg. Säkerligen en bra bit kvar med tåg även därifrån men kanske ändå skönt att åka färja en del av vägen.
 
Hur gör en? Bokat biljett vid SJ eller resebyrå eller var och en av alla länders tågbolag? 😬
Går att boka med SJ ner till Tyskland (nattåget), sedan kan du kolla DeutscheBahn och SCNF och se vad du hittar för priser. Senast bokade jag allt förutom nattåget via DB. Supersmidigt!

När du har en överblick över vad det kan kosta så kan du också jämföra med priset för ett Eurorail eller vad tågluffarkorten heter. Ibland är det billigare än resan du vill åka (tillkommer tillägg för kupé på nattåg).
 
I Kalmar finns en resebyrå som i alla fall tidigare hade lite som specialitet med tågresor i Europa. Jag vet inte exakt vad den heter men borde gå att hitta och ringa och prata med dem.

Centralens resebutik heter den. Hört flera reportage i p1 om den, så det borgar för att den är bra, i mitt tycke 👍
@Stinaelin
De är extremt kunniga och väldigt uppskattade men har hårt tryck på sig och kan vara svåra att nå. De hjälper kunder utifrån resedatum så är ens resa längre fram i tiden kan det dröja länge innan man får svar.
 
Ursäkta extremt sen respons… Tack för era svar!

Jag har hittat en språkresa med vandring i Aix-en-Provance och en i Bordeaux med vin-och matfokus.

Men, nu kommer det kniviga. Jag vill verkligen inte flyga. Är det rimligt att åka tåg så lågt? 😬 Bordeaux är ju närmare men ändå långt.
För typ 100 år sedan åkte jag till La Rochelle med tåg flera gånger, men det var mycket enklare då På den tiden fanns det nattåg mellan Köpenhamn och Paris. Idag tror jag du blir tvungen att göra ett stopp/byte i Hamburg. Nyckeln är att komma till Paris, därifrån går det bra tåg till resten av Frankrike. Kanske skulle jag lägga in en övernattning i Paris (hände att jag gjorde det förr också). Både för att Paris är Paris 😍 och för att ha en "buffert" mot förseningar, strejker och ändringar. Eftersom det är byta av station behövs marginal för byte oavsett. Eller ev att köpa biljetten till Bordeaux/Aix först när du kommer till Paris om det är krångligt hemifrån, men borde gå bra på SNCF:s hemsida.

Var länge sedan jag studerade SNCF:s tidtabeller/prislistor (internets tid) men DB har en jättebra hemsida*. Även om man inte kan köpa alla länders biljetter där så har de tidtabellerna för hela Europa. SJ:s sida för tågköp utomlands verkar inte fungera (dottern försökte använda den förra året men resorna försvann i bokningen). Jag gissar att någon form av interrailkort kan löna sig (två korta om du ska vara borta längre än en månad).

På 70-talet tog resan Stockholm - La Rochelle knappt 1,5 dygn m 2 byten. Start på morgonen i Stockholm, nattåg Köpenhamn - Paris och c:a 4 timmar därifrån om jag minns rätt (med gamla tåg som stannade överallt). Idag borde det gå fortare eftersom man slipper färjorna som tog mycket tid och det har kommit snabbtåg.

* snabb koll: ex Sthlm - Bordeaux 24 timmar m 3 byten (Hamburg, Mannheim, Paris). Nattåg Sthlm - Hamburg

Bordeaux låter fint, älskar Atlantkusten! Aix har en historia av att ha mycket språkkurser och verkar också vara en väldigt fin stad och Provence är fint 😍. (Allt i Frankrike är fint)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp