Spott och fräs

Popcorn

Trådstartare
Över julhelgen bodde dottern hemma med sina 2 innekatter. Dom är bröder och 16 månader gamla och kastrerade. Innan hon flyttade bodde katterna här hemma i ca ½ år.

För 1 månad sedan övertog vi 2 katter, steriliserade honkatter 4 och 5 år.
Så över julen var det 4 katter här hemma.

Det lustiga var att hankatterna började spotta och fräsa åt varandra!? Varför gjorde dom så? Visst fräste honkatterna oxå men inte åt varandra utan åt hankatterna. Men DOM var vänner men inte hankatterna.

Någon som vet varför dom betedde sej så? När dom hade varit här i 3 dagar så kunde dom titta på varandra utan att fräsa...
Dom har aldrig gjort så förr mot varandra.
 
Sv: Spott och fräs

stress över att nya katter finns på samma revir kan få kompisar att fräsa på varandra. De är helspända och kan tom fräsa åt allt då de helt plötsligt känner sig otrygga
 
Sv: Spott och fräs

"Felriktad" aggression kallas det. Det är ganska vanligt. Det handlar helt enkelt om att katten blir provocerad av A men låter av ren frustration ilskan gå ut över B. Mycket vanligt hos katt.

Det brukar gå över med tiden, men jag skulle råda er att försöka distrahera dem när de börjar visa aggression mot varandra så att de inte bygger upp frustration och till slut börjar slåss. Det händer.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
554
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt I februari blev vi tvungna att ta bort ena katten akut. Kvar blev min kisse som fyller 15 i år, hon har aldrig varit ensamkatt (överlevt...
Svar
8
· Visningar
1 129
Senast: Crossline
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 390
Senast: Alexandra_W
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 020
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp