ameo

Trådstartare
Moderator
Funderar lite bara...
Hur fungerar det med ersättning till artisterna som har sina låtar på Spotify? Får de några kronor eller ören varje gång låten spelas? Eller när man lägger låten på en lista?
För något måste de väl få i alla fall?

Sv: spotify

En kompis till mig som har sina låtar på spotify säger att han får ca 4-5 öre/spelad låt. Hurvida det stämmer eller fortfarande är aktuellt vet jag inte, han berättade det för mig ett par år sedan :)

Min man har en skiva ute på Spotify och han får ett par ören per spelad låt. Pengar betalas ut när en viss summa har uppnåtts.

Kom på en till fråga, är det nån skillnad på summan de största artisterna får jämfört med dom små?

Nej inte vad jag har förstått iallafall. Sen är det ju precis som Sol säger, man måste uppnå en viss summa för att få pengarna utbetalda. Många mindre artister lyckas nog inte med det i samma utsträckning som de stora.

Funderar lite bara...
Hur fungerar det med ersättning till artisterna som har sina låtar på Spotify? Får de några kronor eller ören varje gång låten spelas? Eller när man lägger låten på en lista?
För något måste de väl få i alla fall?

Varje gång en låt är streamad minst 30 sek så räknas det som en stream och artisten får mellan 2-5öre per stream beroende på avtal.

Du har väl inte missat nysläppet nu i eftermiddag, ny version (lugnare) av Belong - Boxroom version släpptes internationellt över hela världen (har aldrig hänt med en idol låt tidigare ;) ) Ännu ingen pressrelease om det men den kommer nog i morgon men den finns ute i webbshopparna i tex Australien, Usa, Japan mfl om man googlar runt.

Finns på spotify nu
https://play.spotify.com/track/6jbYCzqXeTr9kp1SZNfnMT

"Man"? Som artist får man som sagt betalt per spelad låt (som då tydligen betalas ut först när en viss summa uppnåtts). Om "man" i sammanhanget är lyssnaren så betalar man antingen inget alls eller 99 kr i månaden, beroende på om man har Free- eller Premiumversionen.

antingen så är du gratis med och då får man reklam rätt ofta och begränsad lyssningstid eller så betalar man och då är det andra villkor (finns ett par olika betalningssätt)

Eller också kör man via Grooveshark och åker helt gratis och reklamfritt. :angel:

fast det gör man inte om man vill att artisterna faktiskt ska kunna få lite betalt för sitt jobb...

Liknande trådar

Tjatter Varje sommar har vi en stor sommarfest med ett tema. Kläder, mat, musik och "pynt" mm följer temat. I år är temat film. Gästerna får...
Svar
3
· Visningar
334
Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 653
Senast: TeamLundVer
·
IT & mobiler Vad kan jag göra? Har inte Spotify Premium. Har provat att starta om datorn, utan resultat. Trodde först att det var något problem hos...
Svar
5
· Visningar
938
Senast: Rie
·
Skola & Jobb Kommer få en helt ny person att lära upp nu i sommar då hon ska vikariera för mig, inom städ/post. Funderar hur jag egentligen ska...
2
Svar
27
· Visningar
1 711
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar