Sporren, hur sitter den egentligen?

Ireland

Trådstartare
Efter en hopptävling för 10 dagar sen upptäckte jag att hästen var rejält halt på ena frambenet. Det kom och gick under ridturen. Ibland märktes det inget för att nästa sekund knappt kunna stå på benet. Satt av och tog av skydden och märkte att han ömmade över sporren på båda fram. Väl framme i stallet såg jag att precis under sporren på båda fram hade han som en liten ficka, ett horisontellt sår på ca 1 cm. Nästan som att sporren lossnat lite underifrån. Han har väldigt stora och tjocka sporrar, och denna dagen och sen dess har de varit väldigt svampiga och fnasiga. Har lagt jodopaxomslag och satt på penicillinsalva som brukar verak kanon. Men klart när han går så sträcks såret hela tiden så svårt att läka.
Hur sitter sporren? Kan den lossna? Hästen hade skydd på under hoppningen så det kan inte va att han slått i sig själv. Verkar mycket konstigt.

Sv: Sporren, hur sitter den egentligen?

En ponny som jag hade ansvaret över förut kunde inte ha senskydd, då de irriterade sporren på ena fram så att han blev näst intill blockhalt. Han fungerade bra med vaddstycken och bandage, han var ju ingen hopphäst som var tvungen att ha senskydd.

Du har inte skaffat nya skydd i samband med att hästen fick detta problem?

De kan ju fälla av sporren, precis som kastanjerna, speciellt om de är grova, men det är ju inget som de normalt får ont av. Har dock inte hört att de kan reagera på benskydd men det är säkert möjligt!

Jag har nya skydd, men de har jag använt i över en månad nu. Och såret under soporren sitter väldigt långt in, nästan gömt under sporren på undersidan. Det är skitskumt. Han är lite svullen runt sporren på ena frambenet. Verkar få svårt att läka.

Jag har svårt att se att just de skydden gett han dessa såren, då de går ner en bit och är rätt mjuka, men man vet ju aldrig. Och han har ju samma problem på båda fram. Man kan röra upp och ner på sporren, nästan som om den håller på o åka av, kan det va så att den gör det? Men ska den då lossna och lämna köttigt sår efter sig? Det är så trisr, har precis fått igång honom efter ett lymfangit på ena bak, och nu detta..

Ska se om jag kan fixa bild.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka