Sv: Sporrar

Självklart förstår iallafall ja dej! De är väll inga fel i att dröma å de finns faktiskt otroligt mycke grejjer som förgyller vardagen, även om man inte skulle vilja ha dem om man tävlar!!!:angel:

Om din häst är seg för skänkeln beror det på att du gjort henne/honopm sådan.
Se till att göra honom /henne mer känslig för dem istället för att använda skarpare hjälpmedel.
Sporrar liksom skarpare bett skall användas på en häst som är känslig för hjälperna, för att kunna rida med ännu minre hjälper på tex tävling.

och sporrarna tråden handlar om kallas "bumpers" och är till för att förstärka skänkeln åt mestadels barn eftersom de har så korta ben och på större hästar sitter de nästan i spagat och har svårt att få skänkeln riktigt effektiv.

monke

Jag har inga åsikter om sporrarna du visade i ditt första inlägg och jag menar inte heller att du använder din utrustning fel.

Det jag reagerade på var att det i två inlägg förekom uttryck som: ”rätt snälla tror jag..?” och ”å såg milda ut”.
Mitt inlägg var mer av generell karaktär och gäller för all typ av utrustning: bett vs. bettlöst, bomsadel vs. bomlös mm… Det som verkar harmlöst kan i längden ge oönskad effekt.

Omvänt, kan tillsynes skarp utrustning ge en positiv effekt. Att lära sig rida med sporrar utan att använda dom, kräver att man har koll på sina skänklar, vilket leder till en bättre sits, vilket leder till bättre ridning…

Btw, om du är ute efter rosa sporrar, så föreslår jag något sånt här:
http://cgi.ebay.com/HORSE-HAND-ENGR...hZ018QQcategoryZ47288QQtcZphotoQQcmdZViewItem

Mm dom var fina :love: . Om man ska gå efter ren snygghet och inte efter funktion så är ju dessutom stjärnsporrar snyggare än "bumpers":) . Synd bara att de blir lite dyra innan de är här, 487kr.

Kan inte se :cry: och du får var hur ot du vill :D det följer ju ändå den röda (eh rosa) tråden i tråden... :D

*KL*

Om min häst skulle bocka/busa etc så skulle jag hellre ha "bumpers". min häst blir väääldigt sur när det bara är en "pinne" som trycker, vi har nästan tränat bort detta. (ps, jag använder inte benen så mkt, så bumpers skulle inte göra någon specíell skillnad. )

Ja det känns som att så länge man inte sitter och gnager med dem så är de ändå snällare. som sagt jag gillar mina dressyrsporrar som liknar de där och det slutar nog med att jag kommer köpa både bumpers och stjärnsporrar för att använda vid olika tillfällen.

Hm..

Fungerar detta?:D Med risk för stora bilder..

pink3.jpg

pink2.jpg

pink1.jpg

Villka skulle ni tagit?:smirk:
//Gilly

De nedersta ser ut som mina, fast de är svarta förstås.... Mycket sköna

Svarar igen, tycker dock att de översta är snyggast.

Skulle nog tagit dom längst ner då jag gillar kalla rosa färger bäst, passar bäst med grått (som min gråvita häst) Jättefina:love: Fast dom översta är snyggast mönster på tycker jag.

Ja det är ju klart :) , man kan både sparka och gnaga med ett par snälla sporrar likaväl som man kan vara fjäderlätt med ett par rejäla stjärnsporrar. Det är ju precis som med bett, det är ju ryttaren som bestämmer hur snällt betet är beror ju på hur man rider... allt är relativt.

Liknande trådar

Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 622
Senast: BornAgain
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Förra fredagen blev litauiska Justina Vanagaite historisk när hon startade en 5* Grand Prix utan sporrar. Inte nog med det tog hon en...
Svar
0
· Visningar
199
Senast: Gunnar
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 284
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar