Sv: Sporrar

Ja! De begränsningar som finns gäller användadet av sporrarna och sporrar i samband med engelsk utrustning för rastävlingar.

Du har väl en regelbok som gäller för de grenar du tänkt tävla i...

Har inte börjat tävla än så jag har ingen regelbok. Har inte ens en inriden häst, satt bara och kollade på ebay och såg de här sporrarna och undrade om de var godkända. Fastnade ju mest för färgen men jag har liknande engelska sporrar och tycker de är bra, lagom effektiva, rätt snälla tror jag..?

Jag upplever oftast att man blir invaggad i en falsk trygghet när man väljer utrustning som verkar ”mild”.

Ett typexempel är bett. Man tror att man är snäll mot hästen genom att använda ett ”milt” bett, men det slutar i att man konstant sitter och segdrar eller nöter hästen i munnen för att få respons, vilket bara leder till att hästen blir sur och tar bettet och så är man inne i en dragkamp…
Samma med sporrar, där man ser ”milda” sporrar som hela tiden gnuggas i sidan på hästen för att den skall svara, inte undra på att dom lackar ur.

Utrustningen skall vara så utformad att hästen direkt svarar på användandet och när den gjort det skall utrustningen inte användas och målsättningen bör vara att den inte skall användas alls.

Annars blir det lätt som polisens pepparspray: en mildare typ av våld än skjutvapen, men så mild att man istället använder det i tid och otid även i situationer där det inte behövs något våld.

Jag kan inte hålla med dig där. Ibland kan man vilja använda ett mellanting. Har jag en häst som är lite seg för skänklarna och jag känner att det blir lite för drastiskt med vanliga sporrar eller att jag själv kanske inte är van vid sporrar tror jag visst att de kan vara en bra ide. Har själv funderat på de där sporrarna.

Jag förstår ditt resonemang, men jag tror att du (och hästen också förmodligen) hade fått mer ut av att du lär dig rida med ”vanliga” sporrar. Rätt använda finns det inget drastiskt i dom, man kan lägga på en sporre mjukt som en fjäder…

Man måste ju inte sitta och gnaga bara för att sporrarna är milda. Du kan säkert ha rätt att det kan bli så men jag har inte upplevt att det har varit så för min del. Iofs så är jag inte heller säker på att de där sporrarna är mildare över huvud taget, du slipper ju vinkla foten för att komma åt hästen så deras verkan kanske tom är mer direkt än vanliga sporrar. Vet man ju dock inte förrän man har provat. De engelska sporrana som påminner om dessa är iaf bra och ingen av hästarna jag ridit dem med har reagerat med att grina ihop eller att sura mot sporrarna, de har svarat direkt utan att jag behövt "tjata".

Hola,
De sporrarna är vanliga inom Barrelrace etc där det lätt blir ett attans bankande.
Då är de snälla mot hästen, jämfört med mycket annat som finns på marknaden.

Coolt om man hittar matchande utrustning.

mvh Eva

Egentligen så tyckte jag ju mest om dem för att de är rosa:o :D och så bara undrade jag om de var godkända... Har inget emot vanliga sporrar, har aldrig ridit med vanliga westernsporrar men med dressyrsporrar och det är väl eg inte jättestor skillnad.

Hola,
De sporrarna är vanliga inom Barrelrace etc där det lätt blir ett attans bankande.
Då är de snälla mot hästen, jämfört med mycket annat som finns på marknaden.

Coolt om man hittar matchande utrustning.

mvh Eva

Ja det stod nog att det var såna. Och jag kan tänka mig att om man blir lite i gasen så vill man gärna gasa med hela kroppen och då kan det kanske vara lätt att använda vanliga sporra lite omillt. Jag har hittat jättemånga vackra rosa saker på den här sidan:love: , så det lutar väl åt att jag blir en barrelracer :D ;)

Måhända låter jag lite oseriös i mina tankar kring min utrustning och min framtid som westernryttare... Men självklart är inte det viktigaste att mina grejjer är rosa även om de inte passar hästen eller om jag inte kan rida med dem. Jag sitter bara och drömmer (fattig och mammaledig som jag är) och min sambo är inte SÅ intresserad av vad jag vill köpa och begriper ingenting om hästgrejjer så jag skriver här och hoppas att någon vänlig själ vill svara på mina frågor och dela mina drömmar :)

Nej dem har jag inte hittat än...:angel: men det gör jag väl snart om jag ska sitta här i några timmar till. Fast nu ska jag ta sonen och köra till stallet, måste ju slita mig ur dagdrömmarna och ta hand om hästen som ska få den stora äran att bära all den vackra rosa utrustningen :D

Liknande trådar

Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 622
Senast: BornAgain
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Förra fredagen blev litauiska Justina Vanagaite historisk när hon startade en 5* Grand Prix utan sporrar. Inte nog med det tog hon en...
Svar
0
· Visningar
199
Senast: Gunnar
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 284
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18