Sporrar.. ?

L

Love_Maya

Hej!

Har för mig att jag läst att man måste ha sporrar i lite högre klasser i dressyr.. ? :confused: Från vilken klass är det isåfall? Om det är så tycker jag att det är LITE dumt eftersom vissa hästar kan ju inte gå med sporrar, blir galna fastän man bara nuddar dem lite.. :crazy: Kommer inte ihåg om det stod "ett måste" men ni kanske kan förklara om det är så? :idea:

Mvh Jacqe

Sv: Sporrar.. ?

men räcker det inte med att bara ha själva bågen runt foten =) inte själva piggen? har för mig att jag hört det...

Love_Maya skrev:
Hej!

Har för mig att jag läst att man måste ha sporrar i lite högre klasser i dressyr.. ? :confused: Från vilken klass är det isåfall? Om det är så tycker jag att det är LITE dumt eftersom vissa hästar kan ju inte gå med sporrar, blir galna fastän man bara nuddar dem lite.. :crazy: Kommer inte ihåg om det stod "ett måste" men ni kanske kan förklara om det är så? :idea:

Mvh Jacqe

Man måste ha sporrar från regional tävling och uppåt.. Det har alltså med statusen på tävlingen att göra och inte klassen.

Håller med om att det är en aning dumt att man måste ha sporrar.

jo lite dumt är det, finns ett jättesmart knep faktiskt, man köper ett par minimala ponnysporrar som man filar ner så att dom blir nästintill obefintliga dom där små piggarna.

Det finns sporrar hos Sprenger som inte har något alls på! ;)

Anledningen till att man ska ha sporrar på tävling är för att de vill se att man har så fina hjälper att det inte gör något att sporren är där. Det är iaf grundidén.. men att det sen kanske blivit lite åt fel håll e ju galet.. Nu så ser man tyvärr alldeles för många ryttare som bankar in långa sporra i varje steg. *ryser*

Okej. Det tar nog några år innan jag är uppe på regional med min pålle ;) Håller på att utbilda henne ordentligt nu. Men bara undrade för jag tyckte det var LITE dumt som sagt.. :P Men om jag nu tävlar så högt ska jag komma ihåg alla tips att fila ner & köpa sporrar som det nästan inte är något på :) Tack för alla tips!

Personligen tycker jag att om man rider regionalt ska man kunna rida med sporrar så det ska inte vara något problem. En häst som blir "galen" om man nuddar lite med sporrarna accepterar inte hjälperna + att man ska väl kunna rida med sporren på foten utan att inverka med den när det inte behövs? Eller?

jag håller helt med pathofclovers. klarar man inte att rida med sporrar har ekipaget inte på reg el högre tävling att göra....

när man rider på regional nivå bör man väl kunna rida så bra att man kan välja när man vill inverka med sporren ochi nte. vanligtvis ska man ju inte rida med hälen in mot hästen utan med sidan av foten och vaden = sporren inverkar inte. klarar mani nte det ska man inte rida på regional nivå, och vill man ändå göra det får man väl fila ner sporren som några säger..

Håller med. Jag har en ponny som slår mot sporrar men jag har ändå alltid mina 15mm sporrar på henne när jag tävlar (har inga kortare), går hur bra som helst! Att man måste ha sporrar betyder inte att man måste använda dom - verkligen inte!

precis!
förra hästen jag red och tävlade var rejält pigg, hon accepterade sporren och den behövdes ibland, men långt ifrån alltid. och eftersom jag inte är något proffs :angel: så åker sporren tyvärr in i magen ibland även när jag inte ville... :crazy:
jag tävlade helt enkelt med jättekorta kulsporrar, dom tar nästan ingenting jämfört med vanliga, lite längre, men de fanns där ändå när jag behövde få "trycka till" lite extra...

har alltid sporrar när jag rider MEN ANVÄNDER dom sällan
med andra ord de väl bara att låta bli att använda dom ...hade det varit lag på att du måste rida med spö hade man väl inte använt det bara ör det..

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 839
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023