Calippo

Trådstartare
Finns det någon regel på hur långa sporrarna får vara på dressyrtävling, lätta klasser?

Bettan

Sv: Sporrar

Om det är ponny så är det väl max 1.5 cm som gäller?

Har jag fel, (rätta mig gärna)

på ponny är det 1,5 som gäller, dom ska bäras rättvända o blablabla :angel:
på storhäst är det valfri längd o dom får vara konstruerade på vilket sätt som helst (om jag nu har för mig rätt) men ska bäras rättvända o inte sarga hästen.

Ah, då är jag med :idea:

Jag såg framför mig att man skulle ha dem bak-och-fram med piggen framför stöveln eller nåt :rofl:

Ja, jag tror också att det är 15 mm (1,5 cm :P)
Elin

Egentligen så tycker jag att dressyren borde vara med grimma och grimskaft. Utan sadel, utan sporrar, utan kandar mm. Dressyren går väl ut på att man ska få hästen att gå i form och göra alla moment så bra som möjligt med så små hjälper som möjligt? Det är ju såklart lättare när man har en massa sadlar och sporrar mm (det är dock inte särskilt lätt att rida med varken sporrar eller kandar, men ju svårare klasserna blir, ju mindre utrsutning tycker jag, hoppas att ni fattar vad jag menar ;) ).
Elin

På häst ska det va så att sporren inte kan skada hästen! Fast det kan man göra utan sporre

Okej, kan vara bra att veta även om jag alltid har dem neråt :angel:
Elin

Dressyren går ut på att få hästen att bära ryttaren på det mest koordinerade sättet, som inte gör att hästen sliter ut sig underryttarens extra vikt. Dessutom vill man att hästen ska göra som ryttaren säger med så små hjälper som möjligt. (Sen tycker jag dagens dressyr är ute och cyklar men det är ju min åsikt) Som sagt, sporrarna hur man vill på häst, nedåtvända bara.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Från den 1 september 2024 blev det frivilligt att använda sporrar under dressyrtävlingar i USA, enligt en ny regel från USEF. Precis som...
Svar
0
· Visningar
114
Senast: Gunnar
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 592
Senast: BornAgain
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 343
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sedan den 1 januari i år är det valfritt att rida med sporrar i internationell dressyr. Vid helgens femstjärniga tävlingar i Doha valde...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka