Sporrar på tvling

C

CoNjAk

Jag har alltid bara hört att när man är junior och tävlar ponny så får man ha sporrar som är 15mm långa och med kula. Men nu säger min kompis att men får ha "vanliga" orundade sporrar bara dom inte är mer än 15mm långa.
Stämmer det???? :confused:

Sv: Sporrar på tvling

Jag har alltid hört att man får ha valfria sporrar, bara de inte är skadliga för hästen, och att de är max 15 cm. Sen om det är rundade eller inte spelar ingen roll.

Välkommen till Buke, förresten :banana: !

Tack för svaret! och tack för välkomnandet!!!! :bump:

Min kompis tävlar ponny (jag tävlar stor häst) och hon rider med 25 mm, men det kan bero på att ingen har upptäckt det, men det blir väl inte så kul för henne när de väl gör det.

15 mm gäller. Kula eller inte spelar ingen roll, det enda som reglerar formen är att de inte får sarga hästen. Man får heller inte ha dem upp-och-ner.

Senast ändrad:

På dressyrtävling så MÅSTE man ju ha sporrar men hur e dt me hoppning? Måste man ha sporrar på hopptävling??? :bump:

Nej det behöver man inte. Det är valfritt. Men oftas behövs det på det flesta hästar dock inte alla när man kommer upp i klasserna. Eftesom marginalerna blir mindre och man måste komma rätt och inte glida ut osv.

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 801
Senast: Raderad medlem 149524
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Okej, på senaste har jag och mina kompisar börjat släppa att gå på ”random” fester asså hemmafester hos folk man känner till runt om i...
Svar
3
· Visningar
946
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 990
Senast: linnsan
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar