Sporrar eller spö??

M

M00lla

Har precis skaffat mig en mkt envis fjording,då han kastar av sin ägare men har inte testat mig ännu,mer än att vilja gå till höger (när han sj känner för det)
lite halv-trög i start-traven o i galoppen,vill gärna stanna av mitt i allt!
använder mig av spö för tillfället men det går ändå inte "mkt" bättre!

Sv: Sporrar eller spö??

Tror inte att varken sporrar eller spö är lösningen på dina problem (även om de ofta kan vara bra hjälpmedel för att förtydliga sina budskap till hästen). Istället måste du se till att hästen får respekt och förtroende för dig. Ledarskapsövningar från marken är grunden till en bra kommunikation, också i ridningen. Det finns nog många trådar här med tips på ledarskapsövningar, löslongering mm.
Lycka till!

ja det har du iofs rätt i.. vet inte om det kanske skulle hjälpa att byta bett/träns då han gärna vill dra iväg till höger sida,finns det ngt som hjälper för att få honom mer stabil samt få lite bättre kontroll på honom!

Hur gammal är hästen till att börja med?

ja det har du iofs rätt i.. vet inte om det kanske skulle hjälpa att byta bett/träns då han gärna vill dra iväg till höger sida,finns det ngt som hjälper för att få honom mer stabil samt få lite bättre kontroll på honom!

Min foderhäst drar gärna till vänster, för att slippa ställa åt höger (därmed inte sträcka ut muskler i vänster sida) Vi stretchar, masserar och tränar. Alla hästar har en stark och en svag sida, och det går att träna upp. Du kanske bör kolla upp lite vf din häst beter sig som den gör, jag tror inte att spö/sporrar löser problemet ..

pontus är 15år gammal,men pigg ändå! men fjordingar brukar vara litta envisa av sig :D

Min är 4, det jag syftade på har inget med åldern att göra, ungefär som att vara vänster/högerhänt ..
:idea:

Ta hjälp av en tränare! :idea:

Min fjording var ungefär sådär i början också. Ite så hon slängde av men hon lydde inte.
Jag fick helt enkelt vara envis, koncekvent och rättvis.
Spö o sporrar kommer inte lösa dina problem, utan det är din ridning som måste bli bättre/starkare/annorlunda.
Lycka till! :)

red pontus idag,uteritt.. o han gick tom på tygel.. han var en riktig pärla!! :banana:
får hoppas att detta förtsätter,han kanske har insett att jag är hans överman.. för han testade ingenting utan bara mös :rofl:

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 687
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama