Sporranvändning inom dressyr?

Totola

Trådstartare
Vet att det har varit en liknande diskussion uppe tidigare, men nu skulle jag rent objektivt vilja försöka analysera detta (med er hjälp!);

Nästan alla ryttare på dressyrträningar och -tävlingar (vad jag sett) använder sporrarna som i princip konstant drivning dvs i varje steg. Det känns nästan som en grej inom dressyr som man -ska göra- för att ens få kalla sig dressyrryttare, lika självklart som att ha vita ridbyxor och ridkavaj... :crazy:

Först tänkte jag att, hästarna kanske har jobbat hårt för att bli ordentligt framridna och kanske är svåra att "få fram" inne på tävlingsbanan? Men nja, alla kan inte ha sådana hästar. Är det så att hästarna behöver den stimulansen för att få ett snyggt och taktmässigt steg?
Jag gick så långt i mina spekulationer att det kom till detta; BEHÖVER dressyrhästarna den distraktionen för att kunna vara fullständigt lydiga och inte komma på tanken att hitta på något eget som kan dra ner poängen? :p
Är det som ett litet "fusk" för att få upp ryggen (genom att hästen spänner magen) på hästar som kanske inte kommit så långt ännu? Eller i förebyggande syfte - att ryggen inte ska riskera att inaktiveras?
KAN hästarna inte gå i "bra form" ur dressyraspekt utan sporrar eller samma drivhjälp med skänklarna istället?
Använder man sporrarna för att få stadigare/bättre sits?

Som sagt så försöker jag hålla det här objektivt och är uppriktigt intresserad eftersom jag märkt att det är såpass standard. :idea:
NÅGON anledning måste det ju finnas?:p

Sv: Sporranvändning inom dressyr?

Tror i alla fall inte det är nåt man "ska göra" för att räknas som dressyrryttare. Jag har fått credit från flera olika "riktiga" tävlingsryttare just för att jag Inte hackar med sporrarna.

Jag tror att det har med ryttarens balans/sits att göra.. alltså att den skulle ha hackat lika mkt om den inte haft sporrar..
eller så är det nån som missuppfattat lite..

men jag håller med, var på tävling i helgen o man såg mkt sånt..

Jag rider utan sporrar på min häst, inte för att jag är emot sporrar utan för att hon inte gillar dem. (Tävlar bara lokalt)
Fuxsto:angel:
Men jag känner igen mig i det du skrivit, var och tävlade igår och jag reagerade faktiskt på att många satt med sporren i buken på hästarna konstant ända från framridningen. Känns lite bakvänt. Imponerande att hästarna inte säger något tycker jag
Nu gjorde jag säkert också massa ryttarfel som andra reagerade på, men just det här med sporrarna verkar vanligt...

Senast ändrad:

varför får man ha sporrar överhuvudtaget kan man ju fråga sig, ska man inte kunna rida sin häst utan? dressyr går väl ut på att man ska visa upp en lydig häst som man rider med väldigt små och fina hjälper, att ha sporrar, det kallar inte jag fina hjälper.

på vissa stackars hästar så är det ju sporrförbud efterom ryttarna suttit och gnagt emot så mycket att hästen inte lyssnar alls/har stoa sår/skavmärken på sidorna....sjuk.

Vissa har säkert blivit tillsagda att göra det, men många tror jag inte tänker på att de gör det. De har kommit in i det och är nu inte uppmärksamma på att de gör det längre. Det blir ju så när något "sätter sig i ryggmärgen", vare sig det är korrekt eller felaktigt.

Det ironiska är ju att det här ständiga gnagandet och hackandet med sporrarna istället motverkar syftet som de flesta nog tror att de ska uppnå. :smirk: Tanken är oftast att hästen ska lyssna bättre och få bättre framåtbjuding men vad som händer är istället att hästen blir dövare och dövare för skänkeln (precis som du hade blivit om någon hade suttit och petat dig i revbenen hela tiden utan att vilja något särskilt) och många hästar blir irriterade av obehaget och går och trycker emot istället. Och hur reagerar ryttaren då? Jo, med att trycka och hacka ännu mer...

Personligen vet jag inte vad jag tycker är värst; personer som blivit lärda att det är så man gör (hur felaktiga deras argument än må vara), eller de som inte ens har en tanke på att de gör det. Är man inte ens medveten om vad man gör i sadeln och vad man önskar att uppnå med det har man en lång väg till medveten ridning anser jag.

Rider själv alltid med sporrar (runda 15 mm) och spö, men det är faktiskt för att jag inte ska behöva använda dem. Rider mer med säte, vikt och placering i sadeln än med hälarna. "Skänklarna" betyder för mig hela benet uppifrån och ner och kan användas mycket effektivt utan att hälen (och dess förlängning: sporren) dras upp och trycks in i magen på hästen. Sporre och spö använder jag endast om jag känner att jag inte får den uppmärksamhet och reaktion jag ber om (under förutsättning att jag vet att hästen förstår vad jag vill) och detta gör jag då väldigt medvetet med ett särskilt mål i sikte. Och det rör sig då om en snabb liten "puff" med hälen - inte ett segdraget tryck eller gnagande. Nästa gång är hästen mer uppmärksam och reagerar på finare hjälper och jag behöver då inte använda sporren. Utan sporren (och spö) att ta till hade det dock lätt blivit mer och mer tryckande och direkt hade jag hamnat i fällan som jag vill undvika - en begynnande skänkeldöv häst. Men kan jag rida ett dressyrprogram på tävling utan sporrar om jag vill? Ja visst, inga problem.

Rider nog annars mycket efter principen som Kyra kallar för "sparkstöttings-effekten" eller något liknande. Ber om en sak med en hjälp och förväntar mig sedan att hästen ska bibehålla det jag bad om tills jag ber om något annat (även om det kan behövas en lite påminnelse då och då i rörelsen). Gnag med sporren likställer jag med oavbrutet tjatande och det vet vi ju själva vad vi tycker om och hur vi till sist reagerar på det...

Men i grund och botten tror jag att det är en av de vanligaste missuppfattningarna när det gäller hur man "ska" rida dressyr faktiskt. Sporrhackandet kallas ju för "drivning" och i dressyr ska man ha en väldigt starkt drivning tror de flesta. Kan väl jämställa det med föreställningen om att hoppryttare inte gör något annat än sliter och drar hästen i munnen. Det är mycket vanligt förekommande det också, men inte mer rätt eller effektivt för det...

Vet nu inte på vilken nivå de tävlande var på, men förr fick man lära sig att driva i varje steg- med skänkeln.

Det är svårt att få bort en ovana- fråga mig:angel:
Men nej- det ska inte behövas, men en del hästar står emot av spändhet inne på banan o då kanske man måste driva för att den överhuvudtaget ska gå framåt.

tror också det beror väldigt mycket på ryttarens balans. även längd.
är du kort och det minsta ostadig så hackar du med skänkeln oavsett om det är avsett eller ej.

självklart så skall hästen inte vare sig behöva sporren för att gå fram, eller för att vara i en viss form. tror inte man kan åstadkomma form via sporren ö.h.t. Ur TR synpunkt är den ju till för att förfina hjälpgivningen, dvs göra hjälpen ännu subtilare, i det att man då bara behöver ett litet litet tryck för att hästen ska uppfatta det.

själv har jag långa ben och alltid haft lätt för mig att hålla skänkeln stilla. Har andra ryttarproblem i stället, men just detta hackandet hör inte till.

jag har inte srtt många alls göra det. Sen är det skillnad på vad man ser o vad som faktiskt sker, har man lite ostadig underskänkel som gungar med i steget kan det se ut som sporren är i på varje steg fast den inte är det. Har i film ngnstanns i galopp där det ser ut som jag nöter konstant vilket jag inte gör, isf hade jag suttit i taket. Ska leta lite.

edit, här är den

http://www.youtube.com/watch?v=JAt5h8WI85Q

Senast ändrad:

Jag har aldrig tänkt på det, men kankse har det med ryttarens balans att göra. Och lite som axel säger. En vana.
På en del hästar så kankse ryttarna att den aktiviteten behövs.

Ska bli mera uppmärksam och titta efter hur andra gör och hur det ser ut.

Jag blir också nyfiken på vilken nivå de ryttarna rider som du pratar om?

Jag vet inte om jag hackar med sporrarna, i så fall är jag inte medveten om det, men jag har ganska långa ben och hänger benen där dem ska vara så når jag inte hästens buk.

Hemma rider jag sällan med sporrar. Det är på träning och tävling.

Blir lite halvt svar till alla:

Okej, att det har med sitsen att göra kan jag förstå. Att det inte faktiskt tar i däremot utan bara "ser ut" så har jag svårt att tro på de flesta ekipage jag sett eftersom det sett ganska medvetet ut. Att det är en ovana är jag också med på, skumt bara att "alla" skulle ha samma ovana? :crazy:

De jag sett är allt från vanliga dressyrlektioner med ryttare som på sin höjd ridit klubbtävling, till MSV/GP-nivå. Fler på halvlåg nivå än riktigt låg eller riktigt hög kanske eftersom jag mest sett såna ekipage öht (som rider med sporrar).

Att hästarna står emot pga nervositet inne på banan var jag som sagt också inne på, men att man då petar i varje steg är ju antingen en ovana eller så är det många hästar som står emot hela tiden? Eller så har alla olika anledningar att peta med sporrarna och det är en ren slump att så många gör det?

grejen är ju den att endast en optimal sits släpper upp ryggen.
Ryggen är en del av bakbenen rent rörelsemässigt.
Skall bakbenen hela vägen in - så måste ryggen få komma upp. Annars får bakbenen inte plats

Det är jättelätt att sitta i vägen för bakbenen. Bakbenen hindras också om inte balansen är optimal.

Ovanstående dilemma kan man försöka lösa på två sätt.

Dels det klassiska som går ut på att rätta till sitsen och därmed släppa upp ryggen - och in bakbenen.

Tyvärr så är många okunniga i hur detta hänger ihop, och försöker då istället driva in bakbenen....

Det funkar ju sällan så bra tyvärr - utan det blir en hel del sporrande.

ryttaren upplever dock ofta att "det behövs" för en häst som är hindrad - står emot, och går då inte fram av sig själv...

Allt är inte perfekt på SRS men några hackande underskänklar ser du aldrig...

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet hur det är med en eller annan av mina elever. Det sitter i huvudet. Det handlar inte om att hästen inte går fram eller att ryttaren sitter fel. Men nervositeten och kraven gör att man gör sådant man inte brukar göra och man inte behöver. En sådan sak kan vara att börja rida med sporrarna.

Jag själv är mycket snabbare med att säga till med sporren inne på banan än vad jag göra annars. Det sitter i huvudet på mig också.

Alltså inget medvetet - omedvetet. Man rider mer än man behöver - vilket sällan gör att det blri bättre.

Sen så finns det ju givetvis de som har hästar som inte går fram - och de som helt enkelt inte rider bättre.

Igår tävlade jag en häst som jag aldrig tävlat förr. (Ridit honom 2 gånger innan) Jag vet att han brukar få total soppatorsk inne på banan med ägaren, absolut inte alltid, men ofta. Han tappar bjudningen så det absolut inte går att göra nånting överhuvudtaget. Jag hade detta i bakhuvudet när jag red in. Han tappade bjudningen, absolut inte så som han kan göra, men till viss del. Jag skäms för hur jag red med sporrarna. Inte i varje steg, absolut inte. Men fler än 10 gånger under programmets gång i alla fall... Men det gav resultat. Hästen gick fram och vi blev placerade. Logiskt = klart man rider så då. Men inte korrekt enligt läroboken (inte etiskt heller...)

Senast ändrad:

varför får man ha sporrar överhuvudtaget kan man ju fråga sig, ska man inte kunna rida sin häst utan? dressyr går väl ut på att man ska visa upp en lydig häst som man rider med väldigt små och fina hjälper, att ha sporrar, det kallar inte jag fina hjälper.

Tanken med sporrar är ju att de ska vara de förfinade hjälperna. Sporrarna tar man till när man kommit så långt att hästen lyssnar på små signaler och då behöver man bara lägga till sporren vilket gör att skänkeln är mer stilla, sitsen är mer stilla. Samma sak med kandaret.

Sen är det ju en viss skillnad på hur det BORDE vara och hur det ÄR. Jag har också sett hästar med ärr efter konstant sporrdrivande och jag vet inte vad det beror på, men en teori är att jag faktiskt hört både ridskolelärare och tränare säga "sätt på ett par sporrar så du får fart på hästen" och då har man ju blandat ihop drivning och hjälpgivning... Sporrarna är ju till för förfinad kommunikation inte för att bli starkare i drivningen... På samma sätt som bettet är till för kommunikation och inte kontroll, men där hör man samma auktoriteter säga "sätt på ett skarpare bett så du får stopp på hästen!".

Då är det inte så underligt att alla ridskoleelever och tävlingsryttare börjar sin bana med vanan att "hålla i" och "gräva på".

/Camilla

Håller med.
det är väl samma fenomen som egentligen råder helt allmänt i hästvärlden idag. För 20 år sen hade inte var och varannan människa häst, och man köpte framför allt inte egen häst så snabbt som man gör idag, efter ganska begränsad erfarenhet och ffa ridvana. För 20 år sen satt inte hobby ryttare och red med sporrar på rutin, - dem satte man på sig när man skulle ut och tävla typ, för att TR krävde det.
Idag sitter sporren permanent sittandes på ridstöveln hos många, vare sig det är markarbete, hoppning eller skogsridning som gäller. och ett pass på dressyrbanan är = sporre, oavsett ryttarens kompetens.

Jag tror att många tar det här med att skänkeln kontrollerar bakbenen ett steg för långt. Man tänker sig att man måste driva i varje steg för att få in rumpan och få lyftet i bakbenen, och då blir det ju också så tillslut. Har ridit några hästar som i princip dör och slutar bjuda så fort man slutar driva just pga att de är vana vid att hela tiden ha drivningen. Synd tycker ajg då hästarna blir så okänsliga av ständigt gnagande skänklar.

Fast 10 gånger under ett program låter ändå väldigt lite! :p

Sen om man har en orsak till det, att hästen vet att man inte har spö med sig in i programmet och "står emot" då har jag full förståelse för att man i tävlingssammanhanget försöker få det se bättre ut...
Själv har jag inte tävlat nämnvärt, bara på klubbtävlingar, och sporrarna användes när de verkligen behövdes, varken mer eller mindre. T ex på ridskolans lataste ponny som alltid "dör" inne på banan, höll mig ända fram till slutet av programmet när det kändes som att hästen skulle stanna om jag inte drev :p Driver man redan från början har man ju då inget att förstärka med när det verkligen behövs?

Tack för synvinklar, att det har med nerver att göra låter som en logisk förklaring!

Har inte läst hela tråden, men...

Jag tror många tror att ryttarna hackar med sporrarna när det man ser egentligen är helt naturligt, OCH helt korrekt. Nämligen att fotleden "guppar" i takt med (framför allt) traven. Om man sitter helt blixtstilla med vristerna är antingen helt låst i sin underskänkel eller kniper ohyggligt mycket med knäna. Sen kräver många dressyrhästar drivning inne på banan just för att de blir spända, många hästar svarar på nervositet genom att stå emot tex och väl inne på banan kan man inte lösa det på så många andra sätt än att just driva och se glad ut.

Två frågor, allmänt ställda men utgår från ditt inlägg:

1. Menar du att det är meningen att sporren tar i i varje steg för att fotleden är avslappnad? Men bör ryttare egentligen rida med sporrar öht då? Jag har också hört detta om att fotleden ska vara så avslappnad så att den rör sig men är fundersam på om det verkligen är menat SÅ? Hur kan man ha kontroll över något som rör sig okontrollerat?

2. Frågan är om det inte är bättre att låta det gå dåligt än förstöra sånt man ägnat månader åt att bygga upp bara för att prestera så höga poäng som möjligt på en tävling? Det jag menar är att om man är nervös och hästen går emot då kanske man ska utgå därifrån och inte försöka pressa hästen till ett resultat som man ändå inte är mogen för. Förstår du hur jag menar? Bättre att försöka slappna av och få hästen att slappna av och ta att det blev skit av första starten för dagen och kanske göra bättre ifrån sig i nästa klass. På så sätt bygger man upp en bra grund för sitt tävlande i motsats till att man INTE bearbetar nervositeten i första hand utan försöker tvinga både sig och hästen till något som varken blir bra eller vackert.

Visst det är lätt att säga, men det blir lite att det blir accepterat att "rida fult" bara för att det är tävling, men även tävling är ju träning och en av byggstenarna i hästens och ryttarens utbildning, eller hur?

/Camilla

Imponerande att hästarna inte säger något tycker jag
.

Håller med!

Jag har sett mängder med hästar som faktiskt går rätt fint o "bra"- trots att de har ett par sporrar hackandes i magen nästan hela tiden.

Detta borde väl vara ett tecken på att det inte bara inträffar på tävlingsplatsen?
Jag skulle snarare vilja påstå att dessa hästar faktistk har vant sig vid en hackande skänkel/sporre.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
Dressyr Är lite nyfiken på det här fenomenet... På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i...
2
Svar
33
· Visningar
6 561
Senast: Hedwig
·
Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka