Sporranvändning inom dressyr?

Sv: Sporranvändning inom dressyr?

Fast i din film, till o från syns det att du bara är ostadig i skänkeln, men på vissa ställen så trycker du ju in sporren i magen på hästen.
Om du inte gör det så kan du omöjigt ha sporren på rätt plats, iom att dina tår pekar rakt ut samtidigt som du trycker in hälen i magen.

Men det är ju skillnad på "gupp o gupp".

Sitter man avslappnat, med hälen sänkt så rör sig foten på ett annat sätt än en ryttare med dålig balans och ostadiga fötter (och ibland - hälen uppe).

Fast 10 gånger under ett program låter ändå väldigt lite! :p

MER än tio gånger. :angel: Det är inte mycket om man jämför med hur andra rider kanske. Men det var ungefär lika månger gånger på 5 minuter som jag annars gör under ett pass. Jag hade kanske inte behövt använda sporrarna så mycket som jag gjorde. Troligen hade han i mellan åt svarat lika bra om jag bad snällt, som jag brukar göra. Men på grund av nerverna åker sporren i. Någon konstig "för säkerhetsskull" grej. :crazy:

Sitter oxå på ett fuxsto med ganska starka å egna åsikter, å att tycka om hackande med sporre är inte en av dem. Ser oxå tyvärr allt för ofta hästar med mer eller mindre sporrskav. Vad det beror på, måste vara ryttarens okunskap....
Antingen tror man att det ska vara så, eller så vet man inte vilken känsla man letar efter, å tror att hästen stannar om man slutar gno å är det så att den stannar, tycker iaf jag ändå att det är ryttarens fel för någonstan har utbildningen blivit galen....

Att fotleden "guppar" i takt med gångarten är naturligtvis helt ok, vi ryttare måste ju ta upp och parera hästens rörelseenergi och det fortplantar sig till viss del ända ut i fotlederna. MEN - då "guppar" fötterna upp och ner (dvs. tå/häl rör sig upp och ner), det man oftast ser är fötter som "vevar" runt (dvs. fotleden gör en cirklande rörelse).

Om fötterna "guppar" upp och ner i sin normala position, dvs. med tårna pekande (snett) framåt, kommer man inte åt hästen med sporren. Flyger fötterna runt i en cirkel lär du komma åt hästen, utan att mena det, i varje steg. Och det är inte korrekt, det är ett symptom på dålig kroppskontroll.

Det är ju också rätt lätt att se om det "bara" rör sig om "fladdriga" skänklar eller om sporren/hälen verkligen kommer i kontakt med hästen, vilket ju är det TS tar upp i sitt inlägg.

Sedan kan jag hålla med om att just inne på dressyrbanan har man inte alltför många val än att försöka kämpa på så gott det går, med de medel man har tillgängliga, och låtsas som ingenting om hästen visar sig vara allt annat än med på noterna.

Även till nancy:

Kanske formulerade mig lite otydligt, menar såklart inte att sporren ska ta i i varje steg i detta "guppande" men jag tror många som ser tex. filmer osv kan tro att sporren tar i i varje steg när det egentligen bara är guppet de ser, alltså gupp med sporren i luften. haha shit vad flummigt det låter men ni förstår? Sen finns det självklart ryttare som hackar i varje steg också men ursprungsinlägget sa ju att ALLA ryttare gör så, det verkar ingå i dressyren osv osv. vilket absolut inte stämmer över huvud taget.

men ursprungsinlägget sa ju att ALLA ryttare gör så, det verkar ingå i dressyren osv osv. vilket absolut inte stämmer över huvud taget.

Vill bara förtydliga att jag absolut inte tror att ALLA gör det, men efter att ha trott att det var relativt få som använder sporrarna och sen blivit "motbevisad" när man sett ovanligt många dressyrekipage på sistone och alla (av dom) använt sporrarna flitigt så fick jag ett annat intryck :p

"Det känns nästan som en grej inom dressyr som man -ska göra- för att ens få kalla sig dressyrryttare, lika självklart som att ha vita ridbyxor och ridkavaj... "

Det tolkade iallafall jag som att du tyckte att alla (eller i princip alla) dressyrryttare gör så.

Förstår om du tolkade det så efter det citatet, men det var inte menat så. Det ÄR ju en måste-grej inom dressyr på så vis att det oftast krävs precis som ljusa ridbyxor och kavaj, men det var väl snarare menat som en frågeställning om sporranvändandet kanske också är en måste-sak rent allmänt inom dressyr.
Hursomhelst, ber om ursäkt för taskig formulering! :p

Har inte läst hela tråden, men...

Jag tror många tror att ryttarna hackar med sporrarna när det man ser egentligen är helt naturligt, OCH helt korrekt. Nämligen att fotleden "guppar" i takt med (framför allt) traven. Om man sitter helt blixtstilla med vristerna är antingen helt låst i sin underskänkel eller kniper ohyggligt mycket med knäna. Sen kräver många dressyrhästar drivning inne på banan just för att de blir spända, många hästar svarar på nervositet genom att stå emot tex och väl inne på banan kan man inte lösa det på så många andra sätt än att just driva och se glad ut.

Du skrev ungefär som jag tänkt innan, det där med "guppandet" som man inte får stopp på (hade sj jätteproblem med det på en stortravad D-ponny, jättejobbigt.:crazy: Kändes liksom skämmigt för även om jag inte rörde alls med sporren så såg det ut från sidan som om jag nötte i varenda steg. Som tur e så kändes det mer än vad som syntes :p ), och även att hästens nervositet kan leda till uppbackning.(likaså att ryttarens nervositet påverkar hästen).

Jag hade problemet på Frida med innan, men inte nu längre, då vi har en mkt bättre sadel för oss båda och så jobbar hon med ryggen på ett bättre sätt :D.
På ponnyn jag hade problem med minns jag att vi inte hade en till hundra passande sadel iheller, tror det bidrog till viss del med, kan störa båda parterna. :idea:

Lite halvt OT....

Ja rider sällan med sporrar då jag inte alls tycker mina hästar går bättre fram eller blir mer lätt ridna. Det enda som händer är att allt går väldigt uppåt och bli supersamlad, går knapt att få fram dom. :p
Så sporrar är något jag endast använder om jag vill träna mkt samlande rörelser.

Därför har jag svårt att se hur folk kan sitta och hacka med sporren för att driva Fram hästarna?? :confused:

Att det är fult och elakt mot hästen är en annan sak...

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
Dressyr Är lite nyfiken på det här fenomenet... På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i...
2
Svar
33
· Visningar
6 561
Senast: Hedwig
·
Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka