Spondylos?! Vet du något om detta?

W

Witzippa

Är intresserad av all info jag kan få om denna diagnos, varför får hästarna spondylos? Vad kan man göra åt det? Är det ärftligt?
Någon med erfarenhet av detta på sin häst??
Det ska visst vara mycket ovanligt, jag hittar mer eller mindre ingen info alls om detta varken här på forumet eller nätet och tar tacksam emot tips!!:bump:

Sv: Spondylos?! Vet du något om detta?

Ingen som vet??

putt, putt...

MIn häst har spondylos i ett par av kotorna precis vid manken. som det är just nu har hon inte ont av det, det är alltså som en liten utväxt på kotorna, men de går inte ihop så att säga.

Däremot varnade veterinären när vi köpte henne, att det kan vara något hon är född med, eller att hon har gått omkull eller liknande så att det har blivit så, och att det kan gå upp. Som han sa så kan hon få ont av det imorgon, om ett år, eller kanske aldrig någonsin. Han kunde inte garantera något.

"Går det upp" eller vad man nu ska kalla det så finns det dessvärre inget att göra, då kommre det inte gå att rida henne eftersom hon kommer ha ont av det, men hittills är det inga problen. Röntgade henne ytterligare en gång drygt ett eller närmare 2 år efter att jag hade köpt henne och då var det ingen förändring så jag tror inte att xde kommer bli nåt problem med henne :)

Spondylos förekommer inte så ofta på hästar, men kan inte uteslutas, däremot på hund är det mer förekommande. Spondylos är ett för kroppen ett sätt att läka på vid en skada i kotor etc. Spondylos är såvitt jag känner till inte ärftlig, eftersom den kan komma av skador som uppstått mekaniskt.

Jag var tvungen att ta bort min gammelhäst för liknande problem, vet sa aldrig spondylos utan förklarade det som att han hade bryggor på både under och översida i hela ländryggen. Vi försökte behandla musklerna med antiinflammatoriskt samt lägga om ridningen. Jag red bara ca 2 dagar/vecka resten tömkörde och longerade jag men det hjälpte tyvärr inte. Efter bara 4 månader så hade han ont igen så på vets rekomendation så lät jag honom somna in. :cry::cry::cry:

Mitt livs svåraste beslut! Men han skulle förmodligen bara ha blivit värre och jag ville inte att han skulle lida.

Sorry för tråkigt svar.:(

OK, ja det verkar ju onekligen svårt att veta hur denna åkomma utvecklar sig, jobbigt med sådana diagnoser just att man inte vet vad utgången kan bli.
Tack för era svar i all fall! =)

Spondylos är det samma som artros i ryggen(pålagringar)
Vårat sto måste vi tyvärr ta bort p.ga denna åkomma.
Symptom på henne har varit stelhet i hela ryggen( då så gott som hela ryggen är angripen) hon stegrar sig ofta, tappar bakben och kan inte galoppera i höger varv.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 164
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 315
Senast: Efwa
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka