spolspilta/spolrum utanför stallet?????

Empalie

Trådstartare
Vi är i färd med att bygga stall men jag valde att inte ha ngn spolspilta inne i stallet utan skulle vilja ha den utanför som ett extra rum i anslutning till byggnaden. Har börjat tänka på hur vi skulle kunna lösa detta. Stallet blir 7*15 m, jag tänkte i så fall bygga rummet på baksidan av stallet längs en av kortsidorna. På andra sidan väggen finns det bl a ett tvätt och torkrum där det är draget avlopp och och vatten. Även värme finns det där. Hur skulle jag kunna bygga??? Tanke på material, hur stort. Tänkte om golvet får vara singel och att det blir lite högre så det rinner av, kanske att väggarna är öppna längst ner? Ska rummet vara öppet ut, vill ju inte att det ska bli för stort.
På vintern känns det lite si och så med spolning, ingen tävlingssäsong och resten av året är det ju plus så då kan det väl inte vara farligt att duscha hästen och sedan ställa in den med täcke plus massa hö....???

SVAR MOTTAGES TACKSAMT!

Sv: spolspilta/spolrum utanför stallet?????

Måste det vara ett rum? Det räcker inte med ett skärmtak och möjligen en halvvägg av t ex murblock för att rama in det hela längs med sidan? Och så öppet fram och bak så att det bara är att leda in hästen, sätta fast den i uppbindningarna, spola av och leda ut.

Vår skötselplats är ca 2,8 x 5 meter och den känns lagom. Lysrör på var sida som är vinklade i 45 grader. Uppbindningar högt så att man ledigt kan passera under. Köpte en sån där telefonsnurrsslang på Cheapy för 10 kr (normalpris 99 kr), samma finns på Hööks för 250 spänn eller något i den stilen...

Vi har våran "spolspilta" ute i ett hörn. Har bara dragit ut en slang och spolar av hästarna utomhus. Under vinter, höst & vår brukar vi ändå inte spola hästarna särskilt mycket (känns inte riktigt schyst) och på sommaren är det ganska härligt att kunna stå ute!:)

Det beror ju helt på hur mkt du använder spolspiltan framförallt till heltvätt, jag som har ett antal skimmlar som tävlar året runt skulle aldrig ha en spolspilta öppen, det blir kallt som sjutton vintertid när man tvättar dem, det tar ju en stund efter man blötat ner dem innan man shamponerat och sköljt av och dragit av vattnet innan man får på dem varma täcken. Man ser ju tom inomhus (vi har vår inne i stallet) när temperaturen inne är nära noll på vintern hur de börjar frysa även om man snor sig.

Nästa sak är ju hur du hade tänkt dig med vattendragning, du kan ju inte ha något permanent utdraget dit om du har öppet då fryser det ju sönder direkt vid minusgrader.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 989
Senast: pews1972
·
Anläggning Har kört fast i mitt skissande på stallet. Kan ni hjälpa till?? :) Stallet ska vara rektangulärt. Ca 10m brett. Lösdrift på 100kvm...
Svar
13
· Visningar
1 045
Senast: Habina
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 633
Senast: majha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar