Spolspilta på vintern

Illuzter

Trådstartare
Vad har ni för vattenanordning i era spolspiltor? Vår rörmockare säger att man inte kan ha en duschblandare även om man stänger av den på vintern för den kommer frysa. Har ni några bra tips på vad vi kan ha istället?

Sv: Spolspilta på vintern

Klart du kan ha spolspilta på vintern, det har ju var och vartannat stall?!

Beror kanske på var just du bor och hur ditt stall ser ut.

Men tex Wången uppe i Åre har ju spolspiltor också...

Vi har två kranar som en gammaldags dusch och det fungerar bra. En vanlig duschblandare kanske är känsligare? Vår har inte fryst trots att ledningen in till stallet frös i vintras. Vi har en fläkt som går igång automatiskt när det blir under nollan i stallet som sitter vid kranen just för att det inte ska frysa.

Spolspiltan i vårt stall ligger bredvid sadelkammaren och blandaren står inne i sadelkammaren = fryser inte. Förra stallet jag stod i frös blandaren sönder gång på gång

Hmm tror jag blandade ihop blandare och varmvattens beredare ;)

Senast ändrad:

Du kan ha vanliga, hederliga kranar ;)

Dvs en för varmt o en för kallt, så får du blanda själv. Trots att vattnet råkat frysa ett par ggr har de hållit, medans en kompis till mig som envisas med att ha blandare har fått byta den ett antal ggr för att blandaren pajar på vintern.

Hej!! Montera en dubbel vattenutkastare som stänger av andra sidan väggen. Om du vill ha lagom varmt vatten så sätt in en blandningsventil som håller rätt temperatur på varmvattnet. Lycka till :)

Vi har en blandare,det händer någon gång per vinter att den fryser men vi har aldrig behövt byta ut den.Jag tycker det är bra med blandare.Vi bor i Skåne.Hade jag bott längre norröver hade jag tänkt över hela instellationen.Med isolerade rör och man kan ha någon form av elektriskt flöde...som jag inte kan redogöra för hur det fungerar men verkar bra:)

Hej! En vattenutkastare är konstruerad så att vattnet stängs av andra sidan väggen och röret som går genom väggen töms på vatten. Vilket gör att den inte kan frysa sönder. Men viktigt är att det inte sitter någon slang kvar på utkastarn som förhindrar att vattnet dräneras ifrån rören och därmed risk för sönderfrysning. FMM dubbel vattenutkastare är att rekommendera!!

Jag har sadelkammare som jag håller varm där jag har beredare och blandare. Har sen vattenutkastare som inte fryser ut till stallet och spolspiltan. En för kallvatten och en för blandat vatten som jag ställer in på lagom duschtempratur så det är bara att koppla på slangen i duschspiltan och vrida på så är det bara att duscha. Funkar utmärkt tycker jag då jag har lösdrift och inte vill hålla stallet varmt i onödan.:)

Liknande trådar

Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
340
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
28
· Visningar
1 961
Senast: Galant
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 149
Senast: Lars L
·
Utrustning Jag har en spårklippt frusen b-ponny som i HW pony har 100 cm, tyvärr säljer inte HW varmare täcken än 250 gr vilket är för lite. Han...
2
Svar
31
· Visningar
1 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka