Spolmask på ettåring

Ruskare

Trådstartare
Jag har en ettåring på lösdrift, han kom dit i dec och varje gång jag hälsat på har han varit lös i magen (1gg/mån). I Februari såg han ok ut i hullet men hade fortfarande diarré. När jag kom dit i mars såg han hemsk ut:( Mager, snorig, hostade, geggig i ögonen och fortfarande diarré. Jag pratade med innehavaren och han höll med och nu när jag var där verkade det som att ´magen var ok, men fortfarande snorig, hostig och mager. De sa att de avmaskat honom och att han får komma in och äta extra varje dag. När jag läst tyder allt på spolmask.

Har någon erfarenhet av detta? Om han har spolmask, hur länge kan man förvänta sig att det tar innan han börjar må bättre efter maskningen? Kan spolmasken påverkat hans tillväxt, eller något annat viktigt? Tacksam för svar då jag är väldig orolig och funderar på om jag ska ta ut veterinär om det är någon som har någon annan idé om vad det kan vara?

Sv: Spolmask på ettåring

Ta ett träckprov så får du svar på om det ÄR spolmask.

sen en tilläggsfråga - VAD avmaskades han med? Många spolmaskstammar är idag resistenta mot ivermectin och moxidectin, så är han maskad med t.ex ivomec eller cydcetin så är risken att eventuella spolmaskar lever kvar lika lyckliga som innan avmaskningen...

En ettåring bör ha fri tillgång till grovfoder av god kvalité.
Vilka vitaminer får han och hur ofta.
Räcker ligghallen till alla hästar, vet du om han använder den pga av de andra hästarna.
isfritt vatten ?
Kan ju finnas fler orsaker än mask tills hans nedsatta allmänkondition.

Det ska gå ganska fort om det beror på masken. Som ameo säger, kolla upp vad han avmaskades med och om möjligt, ta ett prov 10 dagar efter avmaskningen för att se om ni fick allt.

Liknande trådar

Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
10 073
Senast: mollyphlox
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 434
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 873
Senast: aiquen
·
Hundhälsa Nikka (jaktlabbetik på 3 år) fick i augusti en halsinfektion som diagnostiserades genom att de gick ner i halsen och kikade under...
Svar
12
· Visningar
3 685
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka