Spolar ni av benen med varm- eller kallvatten?

Kaupajaur

Trådstartare
Funderar på att seriöst installera varmvatten i stallet då jag är sjukt utmattad på hästar som står och pinas igenom iskalla spolningar hur snabb man än försöker vara - men har bara fått kommentarer om att jag curlar sönder hästarna eller är hemsk som spolar kallt, då är det bättre att låta bli.

Undrar därför av ren nyfikenhet: spolar inte de flesta i kallt vatten? Använder ni kallt eller varmt?

Sv: Spolar ni av benen med varm- eller kallvatten?

Kan ha kallt vatten på benen, iaf så länge det inte är för kallt ute. Aldrig kallvatten på kroppen. Vintertid stängs vattnet i spolspiltan av pga frysrisk så då spolas inget av naturliga skäl.

Jag spolar oftast för å kyla... Men om det är någon dum lera så löser ju varmvatten bättre (å man kanske har tvål/såpa)...
Om inte annat för mina egna fingrars skull om man håller för strålen för å få sprutt :p
I övrigt så tror jag seriöst inte att hästar bråkar för att det är kallt utan för att de blir spolade...
En del hästar är ju däremot tvärt om bråkiga å bada i ljummet vatten men om på kallvatten...

Mina söndercurlade hästar ogillar skarpt iskallt vatten så här års. Lillan vet jag inte så mkt om än, men gammelmannen kan acceptera svalt vatten på sommaren, men så här års så trampar han runt och velar om vattnet inte är minst ljummet (och då menar jag benavspolning - vill inte väcka den vrede som iskallt vatten skulle rendera i om jag fick för mig att bada honom i det så här års). :)

Så: alltid i vart fall fingervarmt.

Jag spolar aldrig ben, varken sommar eller vinter, funkar det också. Inga muggproblem har mina hästar heller.

Inte jag heller!
Och då har min häst 4 vita, han har aldrig haft mugg.

Jag spolar aldrig ben, varken sommar eller vinter, funkar det också. Inga muggproblem har mina hästar heller.

Inte jag heller!
Och då har min häst 4 vita, han har aldrig haft mugg.

Fast spolningsbehovet beror ju helt klart på jordmånen där man bor. Här finns ju den härliga blåleran och den går inte att få bort annat än om man spolar. Ofta får man skrubba samtidigt för att det ska bli bra. Det enda jag saknar med skåne är sandjorden... :D

Det är gammal sjöbotten där jag står nu, och dit jag ska flytta. Delvis är det rätt geggigt delar av året, dock finns det alltid torra fläckar så det är gott om lera iaf, men jag vet inte vilken typ det är :D

Alltså, jag är inte noga med att ta bort leran alls. Låter säkert galet, men som sagt, jag har aldrig haft problem med mugg ell dyl ändå. Många med mig gör likadant i de stallar jag stått så verkar inte unikt iaf :)

Jag tar inte bort leran pga risken för mugg utan det är för att kunna sätta på benskydd/lindor. Det vill jag inte ha på leriga ben.

Min pålle har lyckats dra av skor i boxen, jag litar inte på att hans ben överlever högre hastigheter utan sår om han går oskyddad :D

Spolar när hästen fått boots av lera... Som kan va svår i få bort med varmt vatten + hovborste... underbart!
På både förra foderponnyn och nuvarande dam har jag använd rätt varmt vatten, de trampar runt så väldans och verkar inte nöjda annars! Iallafal foderponnyn föredrog varmt vatten att jag nästan "brände" mig på det. Då stod hon som ett ljus oavsett vart man spolade. Men använder alltid händerna när jag spolar, så sålänge jag kan "hantera" vattnet är det okej :)

Jag trodde det var en självklarhet att spola djur i kroppstempererar vatten eller ngt varmare. För att minska obehaget. Kallt vatten i Sverige är ju ofta just det, kallt.

Benen kan jag spola med kallt vatten. Jag har till och med lärt mig att det är nyttigt att kyla benen efter ansträngning. Annars varmt. Hatar själv att duscha i kallvatten :-)

Spolar i och för sig bara hovarna då det endast är dem som blir leriga (när vi är ute o rider o devis i hagen).

Men det är med kallvatten. Duschar hela hästen endast sommartid/varm höst o vår, och då är det i varmvatten.

Jag spolar benen med kallvatten efter ridning pga nyttan det gör .
Lera spolar jag med ljummet vatten liksom när jag badar hästarna .

Vi har en spärr på varmvattnet så att det bara ställs in på ljummet , så ingen inackordering kan välja ngt varmare alternativ än det som är inställt . Är ett bra ekonomiskt tips .

Kyler benen med ljummet/kallt vatten efter ordentlig ansträngning (t.ex. distansritt) under de inte alltför kalla årstiderna.
I övrigt spolas hästen med varmt/ljummet vatten, även om jag ibland avslutar med att spola av med lite svalare (inte kallt) vatten de riktigt varma sommardagarna.
Vintertid spolar jag inte hästen öht, förutom förra vintern då han fick diarre - då tvättade jag bort rinnet med varmt/ljummet vatten.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick in min ridtravare lite svullen i vänster fram och markerade jätte lite på höger fram.. Idag när jag kom till stallet var han...
Svar
8
· Visningar
3 088
Senast: MizzFail
·
N
Hästvård Hur "seriöst" tar ni det? Hästen går ute dygnet runt så det är inte pga stillastående. Benen är varmare vid varmt väder och nästan helt...
Svar
8
· Visningar
1 287
Senast: Ashira
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
2 104
Senast: vindvissla
·
Hästvård lite frågor... kan man ha kylbalsam under nattlindor? eller är blue lotion bättre? får man linda ben som är blöta av vatten får...
Svar
9
· Visningar
1 838
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit