Spola hästen på sommaren.

G

glasss

Känner mig lite vimsig, men känner mig för att fråga ändå.

På sommaren hur gör ni då när ni spolat/duschat av hästen efter ett träningspass?
Ni har väl inte fleece täcken på?

Sen också, när är det dags att ta fram täckna till hösten ?
Om ni duschar hästen på hösten, har ni fleece täcken och byter dom flera gångerför at få hästen torr?

Usch vad jag känner mig dum när jag frågar eftersom jag borde förstå men jag tänker såhär, bättre att fråga och framstå som en idito än att inte fråga och göra fel!? :angel:

1000 tack till er som svarar :idea:

Sv: Spola hästen på sommaren.

nu i denna värme e dom nog bara tacksamma att få en svalkande dusch, dra av med skrapan allt överflödigt vatten så torkar dom av sig själva i solen.
till hösten så duschar jag bara av henne om hon skulle vara sjöblöt av svett, använder då fleestäcke, annars så svampar jag bara av henne.
vintern så svampar jag bara av henne å på me täcke.

okej, men på sommaren på kvällen då, när dom ska in i boxen?
tack för det andra svaret :)

På sommaren får hästen vara utan täcke om de är varmt och soligt eller behagligt så man vet att hon inte blir kall, om de inte är så att jag gör "Arnika-inpackning" på ryggen då hon får ha på sig ett täcke...

På hösten brukar jag ha flera lager fleece, så hon alltid är torr på kroppen.
Sen när hon är torr byter jag till vanligt stalltäcke :)
På vintern om jag får för mg att bada henne så blir de tjocka ulltäcken (flera lager då också så att fukten transporteras bort från kroppen)

Jag undviker helt att spola av hästarna med kallt vatten efter ett pass. Känns som musklerna kylls ner för snabbt.
Och om jag gör det så är det på med ett täcke på en gång tills dom har torkat.

På benen går bra men inte på ryggen.
Den ena hästen har dessutom en muskelskada och får absolut inte bli kall så henne duschar jag inte under ngr omständigheter av med kallt vatten.

På vintern/hösten/våren står jag i ett stall med varmt vatten (under juli-augusti renoveras stallet så då måste vi flytta ut) så då spolar jag alltid med varmt vatten och sedan på med ett täcke tills hästarna torkat och därefter får dom på sig täcke efter väder.

Som "torktäcke" har jag Dyon våffeltäcke, torkar upp superbra och snabbt.

Sen kan jag tilläga att jag helst undviker att spola av, brukar gå tills hästarna är torra och därefter borsta. Brukar endast duscha för att göra dom rena inför tävling eller dyl.

Vem har sagt att dom duschas med kallt vatten?!
Jag skulle inte göra de, jag själv duschar ju itne i kallt vatten.

okej. här fick jag några tips. tack! :laugh:
men hur gör ni om ni ridit på kvällen och sen duschar av den och in i boxen, då blire väl utan täcke?

jag brukar spola av med ljummet vatten och sen lite kallare på benen sen ta bort det mesta vattnet med en skrapa och sen på med ett fleecetäcke lr liknande och sen tar jag av täcket när hästen är torr.

i det stallet jag står har nästan alla hästar täcken på natten och ute även sommartid.

Vem har sagt att dom duschas med kallt vatten?!
Jag skulle inte göra de, jag själv duschar ju itne i kallt vatten.

Jag skrev vad jag gör och inte gör. TS har ju inte skrivit om hon andvänder kallt eller varmt vatten så jag skrev som jag gör.

jag duschar min pålle efter träningspasset nu på sommaren med kallt vatten och han ÄLSKAR det. han går ute dygnet runt nu på sommaren och han uppskattar verkligen en dusch lite då och då. duschar då hela hästen och skrapar sedan av vattnet. om det är lite kyligt får han torka med fleecetäcke på, men när solen skiner släpper jag ut honom lite blöt i hagen. på hösten/vintern duschar jag inte honom, skulle han bli allt för svettig svampar jag med ljummet vatten där sadeln suttit, hals och mellan frambenen och sedan torkar han med täcke på.

Spolar alltid av mitt sto ifall hon blivit svettig efter ett ridpass en varm sommardag. Har bara kallvatten så det får bli kallvatten, sen skrapa och sen ut i sommarhagen där hon alltid letar upp den största grushögen och rullar sig så hon blir alldeles grå :p Hon älskar det!
Under hösten/vintern/våren svampar jag oftast bara av och lägger på svettäcke och fleecetäcke (hur många beroende på hur kallt).

Undrar dock om vi inte är för "fjolliga" med hästarna. Tror de klarar betydligt mer än vi tror. När jag praktiserade i ett tävlingsstall i England i höstas skulle alla hästar badas minst typ två-tre ggr i veckan (dagen före utställning/hunting/tävling) och då ställde man upp dem utomhus och spolade hela hästen med iskallt vatten (dom hade konstigt nog inget varm vatten). Och hästarna var så vana vid det så de stod alldeles blickstilla! Nån dag var det frost och svinkallt ute så vattnet hade frusit. DÅ gick stallägaren med på att låta mig bada hästarna i varmvatten med en svamp inomhus, haha. ;) (Kan dessutom tillägga att de använde YES diskmedel som shampoo :grin:)

jag duschar min pålle efter träningspasset nu på sommaren med kallt vatten och han ÄLSKAR det.

Kanske inte var riktat till mig men du hade iafa andvändt min svarskanpp :p

Mina hästar har ju heller inget emot att jag spolar dom med kallt vatten, men musklerna kan ju inte prata och säga vad dom tycker:
Efter att jag har varit hos kirpopraktorn med ena hästen med muskelproblem har jag slutat bada båda med kallt vatten.
Som sagt så år jag helt tills dom är torra, har jag inte tid med det så får dom torka med dyons våffeltäcke (om det inte är skitvarmt men det är det ju typ aldrig så det har inte varit ngr problem) så det blir långsam nerkyllning. Sedan får dom stå med BoT täcke på.

Sen märker jag enorm skillnad när jag spolar med varmt(ljumet, lagom varmt) vatten. Då njuter dom verkligen. Stoet får man typ inte spola på halsen och framåt men med varmt vatten kan jag spola på huvudet och överallt.

Ja kanske må vara fjollig med mina hästar men isåfall bryr jag mig inte om det :D Jag har vanligtvis tillgång till varmt vatten och då andvänder jag det, annars får det va :p

Senast ändrad:

Svalkar min pålle med en dusch då och då, även om jag inte har ridit.
Inga täcken på under sommaren. Vintern svampar jag utav och på med täcke!

Jag håller med! det kan inte vara bra för musklerna att bli nerkylda så snabbt. Duschar man sig själv i kallt vatten när man tränat kan man nästan känna hur de drar ihop sig... kanske är inbillning från min sida men jag spolar alltid hästarna i varmt/ljummet vatten. men gärna kallt vatten på benen.
Om det är väldigt varmt ute och jag vill svalka av hästen kan jag iofs duscha av den snabbt med kallt vatten ute, men inte efter träning.
Sommartid lägger jag inte på något täcke om det inte är kallt (för att vara sommar alltså).

jag duschar Flash varje dag när han blivit svettig. Nu på sommaren släpper jag ut honom som vanligt utan täcke, på vintern ställer jag in honom med fleece täcke. Han är klippt o torkar raketsnabbt.
Självklart alltid med varmt/ljummnet vatten. Utom benen som spolas med kallvatten.

i det stallet jag står har nästan alla hästar täcken på natten och ute även sommartid.

Missriktad djurvänlighet och bevis på stor okunskap tyvärr :( . Jag blir lika ledsen varje gång jag ser dessa sommartäckade hästar. Snälla, snälla (gäller många hästägare), skaffa er kunskap om vad hästens verkliga behov är...

Och jag är INTE någon täckesmotständare eller "naturivrare", självklart bör klippta, tränande hästar täckas under den kalla delen av året, men i sommarväder med temperaturer över sådär 10 grader är det enda som kan vara motiverat ett insektstäcke (eller kanske, kanske ett tunnt regntäcke VID REGN).

På sommaren hur gör ni då när ni spolat/duschat av hästen efter ett träningspass?
Ni har väl inte fleece täcken på?
spolar av med ljummet vatten, skrapar av vattnet och ut i hagen, eller tar en promenad tills han torkat eftersom det är väldigt populärt att rulla sig efter en dusch:angel:

Sen också, när är det dags att ta fram täckna till hösten ?
Om ni duschar hästen på hösten, har ni fleece täcken och byter dom flera gångerför at få hästen torr?
var nog 2-3år sedan jag täckte utan att pållen var klippt så jag kommer inte ihåg när vi började.
brukar inte slänga på något täcke på hösten.

Usch vad jag känner mig dum när jag frågar eftersom jag borde förstå men jag tänker såhär, bättre att fråga och framstå som en idito än att inte fråga och göra fel!? :angel:
bra inställning;)

slangen, rull i paddocken och så ut i hagen.
De uppskattar verkligen att få en dusch när det är som varmast mitt på dan, för att sen rulla sig i gruset. Här varken torkas eller täckas.
Ska nämnas att de går på lösdrift med tillgång till ligghall året om.(nej, jag blöter dem inte på vintern)

ja, man kan väl duscha sina hästar i ljummet vatten om man känner för det, men om det nu är så farligt för deras muskler med kallt vatten, hur gör ni då när ni badar med era hästar? eller ni kanske aldrig gör sådant? oftast är det ju inte 25 grader i vattnet i sjön...när jag menar KALLT vatten är det inte minusgrader jag pratar om..

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 008
Senast: Lavinia
·
E
Hästvård Min häst har alltid varit lite speciell, han tycker inte om när det är mycket folk och spring omkring honom, har är sur och vrång runt...
Svar
10
· Visningar
2 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka