spola benen på vintern?

H

haringenfantasi

känner mig okunnig :o

Men efter träningspass på vintern, spolar ni benen med kallt vatten som vanligt då eller hoppar ni över det?
Känns så.. kallt :crazy:

Sv: spola benen på vintern?

Jag spolar alltid av min häst efter ett hårt träningspass (trav) för det är bättre det än att hon/han går svettig. Ja, jag spolar benen som vanligt men torkar mcyket noggrannare och lindar med en gång. Samma med hästen lägger på täcken innan jag går ur tvättboxen och har även täcke med hals. Tycker man ska sköta hästen som vanligt men vara mer noggrann så att inte hästen fryser och drar på sig onödiga förkylningar.

Spolar av benen om han är smutsig, annars spolar jag bara av hov, hovskägg, karled osv (inte så högt upp dvs). Använder bara varmt vatten och torkar torrt med handduk på en gång. Tycker att det fungerar bra!

Mvh Huntress :)

spolar bara om pollen är väldigt lerig annars hoppar jag över det... tycker att det är för kallt!

Eftersom ridbanan kan vara lerig ibland vill jag spola av benen från knäna ungefär och neråt när det är för lerigt. Tror inte en häst lider av lite svalka längst ner på benen när den hålls varm för övrigt? Det vore väl värre med mugg?

Om du bara har kallvatten att tillgå men måste tvätta av hästen kan du väl skaffa en vattenkokare? Kontakt finns i flesta stall. Blanda med kallvattnet och ev. schampoo i en hink, använd svamp. Mycket behagligt! Var dock noga med att torka hästen efteråt. Gnugga först med trasor/handdukar, lägg sedan på ett första svettsugande täcke 15-60 min (känn efter) och byt till ett gott fleecetäcke för natten, är mitt recept.

Liknande trådar

Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
389
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 471
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 887

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat