spökålder??

C

crazy horse

Min häst är en cool, trygg valack på snart fyra år. Nu på sista tiden har han börjat flamsa och bli rädd för saker åt höger och vänster, är det nån där ute som har erfarenhet av att hästar precis som hundar går igenom en "spökålder"? Jag tycker ju att det är lite besvärligt att han ska vara så nervig, han har nu slitit sig en gång då vi skulle promenera till vår åker, för att han hörde ett knak och såg nåt som verkade farligt. Han tvärvände så jag hann inte ens med att försöka hålla emot, utan det var bara att släppa grimskaftet. Han stannade ju uppe på vår gård vi hagen sen, så det var ju lätt att ta fast honom. Jag skulle väl ha gått ner med honom till åkern igen då, men jag sket i det..... Han fick gå en annan runda och sen in i hagen. Sitter jag på och han gör sådär så får han ju springa en liten bit, sen lugnar han ner sig och vi kan fortsätta. Har inte hänt jättemånga gånger, tre kanske, men hur undviker man att det blir ett beteende?
 
Sv: spökålder??

Vi har en c-ponny född 2002 som är precis likadan. De unghästar jag ridit tidigare har alla varit fullblod så då har jag inte tänkt på det eftersom de var lite nerviga redan från början. Denna ponny (inriden förra året) har från början varit så supercool, inte rädd för något utan redan från början alltid klivit på med öronen framåt vart vi än har varit. Senaste månaden har hon, precis som du skriver, börjat att se spöken. Fnyser och stirrar på det mesta och tar stora skutt framåt om något låter lite bakom henne som t ex en stor och farligt kvittrande gråsparv :smirk: .

I början försökte jag låtsas ingenting, men nu börjar jag tröttna på det som jag tycker verkar vara mest trams. Det kanske är en period som går över...

/Duvis
 
Sv: spökålder??

Jag antar att man får göra som med hundar; gå fram till det "farliga" sen gå därifrån som om det inte är nåt alls, eller bara ignorera och på så sätt visa att det inte är farligt, men det är så svårt när 500 kg häst vill vända och springa.....Vad har man att sätta emot liksom....:confused:
 
Sv: spökålder??

Tycker det verkar som typiska unghäst beteenden....4 och 5 år är den värsta enligt min erfarenhet.
Det du måste göra är nog att lära dig förutse att saker o ting ska hända. Se till att aktivera hästen när du gå rmed den. Den ska hela tiden ha fokus på dig och inte allt runt omkring. Lär den att stanna bara du stannar osv.
När min 5åring får fnatt så är det det enda som hjälper. Hon får inte ta ett enda steg utan att jag har sagt att det är ok! Basta!

Lycka till!
/anna
 
Sv: spökålder??

många hästar ser mer spöken ute när det blir kallare ute.
Jag har en 2 åring som jag har tränat mycke och han brukar vara lungnet själv när vi är ute och går. Nu ser han spöken lite var stans och hoppar till och fnyser.men han sticker inte utan makerar att det är läskigt
samma sak med mina 10 åringar och de ser spöken när det blir kallare ute och det letar spöken och lejon.

jag igorerar och visar att jag bryr mig inte om faligheterna berömer med rösten och går vidare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 105
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 892
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp