Ravishing
Trådstartare
Jag har en 6 mån rottistik som alltid varit tuff och framåt, sällan reagerat på någonting och har varit med i alla möjliga konstiga miljöer och situationer. Hon har alltid varit väldigt obrydd. Men nu, helt plötsligt har hon blivit otroligt spökig av sig. Hon skäller mot fönstren, vaktar och har sig, reagerar tydligt på olika ljud som hon tidigare aldrig brytt sig om. Dessa saker är eg. inga jättestora problem. Det jättestora Problemet vi har är att hon är "rädd" för andra människor. Särskilt män är superläskiga. Hon kan närma sig om de är heeelt stilla, men rör människan minsta min hoppar hon fyra meter bort, kanske skäller och vågar sig närmre i krypfart. Slickar på händerna på människorna gör hon om hon vågar sig så nära.
Jag vet INTE hur jag ska hantera detta. Ska jag ta det lugnt och låta henne vänja sig vid människor och ha "terapi" med rädslan á la KBT, och ta små steg i taget, eller ska jag skita i det och hoppas det går över?? Jag är helt rådvill.
Ska tillägga att hon inte är understimulerad, hon får fysisk och mental stimulans varje dag, spår, upplet, lydnad eller dylikt.
Jag känner mig lite sådär nöjd med detta beteende, tävla lydnad med en hund som är skiträdd för människor...
SÅ snälla hjälp mig alla duktiga människor! What to do?
Jag vet INTE hur jag ska hantera detta. Ska jag ta det lugnt och låta henne vänja sig vid människor och ha "terapi" med rädslan á la KBT, och ta små steg i taget, eller ska jag skita i det och hoppas det går över?? Jag är helt rådvill.
Ska tillägga att hon inte är understimulerad, hon får fysisk och mental stimulans varje dag, spår, upplet, lydnad eller dylikt.
Jag känner mig lite sådär nöjd med detta beteende, tävla lydnad med en hund som är skiträdd för människor...
SÅ snälla hjälp mig alla duktiga människor! What to do?
Senast ändrad: