Spö = våld??

Sv: Spö = våld??

Så gott som alla hästar jag har eller har ridit i större utsträckning har varit "bitchiga".
Jag har en viss förkärlek till krångliga ston som har mycket egna åsikter, och jag har inte för vana att slå på dom med spöt.

Man ska arbeta MED sin häst istället för MOT hästen.
Ridningen ska vara som en pardans... och man slår inte på sin danspartner.

Ett mål tycker jag är att INTE "knäcka" hästar som har temperament, utan att istället försöka att vinna över dom till "sin" sida, det ska fortfarande vara hästar och inte några döa sillar utan egen vilja.

Vinande spöslag är misshandel, vilka ursäkter man än tar till för att rättfärdiga sig själv.

Toudi skrev:
du bestraffar väl knappast en häst med skänklarna?
Lika mycket som man nödvändigtvis "bestraffar" med spö..

Hästar lär sig gå framåt vid tryck av skänkel för att det inte är behagligt med trycket. Det betyder ju inte att det är en bestraffning, men om det vore en njutning för hästen att bli omklämd eller lätt sparkad i sidorna så skulle den knappast lära sig gå framåt av det - då skulle den stå kvar och njuta. ;)
Det är ju därför man direkt när hästen går fram för trycket ska släppa efter på det (sluta trycka med skänkeln). Då lär sig hästen att "tryck = gå fram för då slipper jag trycket".

Även spö kan användas som en framåtdrivande hjälp. Inte heller då är det en bestraffning utan ett sätt att visa hästen att "tryck/lätt "dutt" med spö = gå fram för då slipper jag trycket".

Så, varken spö eller skänkel är i grunden bestraffningar, men kan naturligtvis bli det om man använder den på ett tufft sätt när hästen gör fel. En bestraffning kommer ju efter ett visst oönskat beteende. En framåtdrivning är snarare en "order".

squarepants skrev:
jag håller med toudi. skänklarna är något "posetivt" som hästen ska ta fint och framåt för. om den vet att ett bank med skänkeln är bestraffning så kanske den till slut blir skänkeldöv eller något.

(ludd ludd, dåligt skrivet av mig. :crazy: )
Skänkeltryck är aldrig positivt för hästen. Det är som Rumpnissen säger (eller snarare; hennes/hans tränare ;) ): Det är när hästen SLIPPER tryck eller påverkan som den får sin belöning. Dvs skänkel som slutar trycka = belöning. Tygel som slutar ta = belöning.

Björk skrev:
Skänkeltryck är aldrig positivt för hästen. Det är som Rumpnissen säger (eller snarare; hennes/hans tränare ;) ): Det är när hästen SLIPPER tryck eller påverkan som den får sin belöning. Dvs skänkel som slutar trycka = belöning. Tygel som slutar ta = belöning.

Därför är det så otroligt viktigt med eftergift från RYTTAREN...
Sitter man och skänklar och drar i munnen på hästen hela tiden så kommer den ganska snart att vara "stark", "skänkeldöv" etc....
Använder man hjälperna bara när man verkligen vill något så kommer hästen att vara uppmärksam och försöka göra det man ber den om.
Utan att man slår dom med spöt...

Jag tror hjälperna dock inte bara handlar om "slippa något obehagligt". Ta rösthjälperna: om jag säger något till min häst så lyssnar hon på det och går i t.ex. skritt, trav eller galopp och det är inte för att slippa något obehagligt.
Det är inlärt via en kombination av "slippa obehagligt" (lite vift med spöet när hon var yngre och inte reagerade) men också en stor del positiv feed-back, d.v.s. matte blir glad, man får beröm när man gör rätt, kombinerat med hennes vilja att göra rätt.

Vad jag försöker säga är att jag tror att både skänkel och spöhjälp KAN vara mer av en neutral signal som hästen reagerar på, beroende på styrkan man applicerar. Det är precis lika viktigt ändå att man t.ex. slutar skänkla när hästen går framåt, annars begriper ju hästen inte att den reagerat rätt på signalen.

Om man håller på med klickerträning så finns ju inget "obehag" som släpper utan det är den positiva feed-backen som gör att hästen försöker ge rätt respons.

Man förmedlar ju en massa till en utbildad häst med sitsen så det är ett bra instrument för signaler, men undras om man lika gärna kunde rida med den pinne som man petar på olika ställen på halsen t.ex. ? En fundering - jag har ingen aning... :smirk: men elefanter styrs ju så till viss del.

Björk skrev:
Lika mycket som man nödvändigtvis "bestraffar" med spö..

Hästar lär sig gå framåt vid tryck av skänkel för att det inte är behagligt med trycket. Det betyder ju inte att det är en bestraffning, men om det vore en njutning för hästen att bli omklämd eller lätt sparkad i sidorna så skulle den knappast lära sig gå framåt av det - då skulle den stå kvar och njuta. ;)
Det är ju därför man direkt när hästen går fram för trycket ska släppa efter på det (sluta trycka med skänkeln). Då lär sig hästen att "tryck = gå fram för då slipper jag trycket".

Även spö kan användas som en framåtdrivande hjälp. Inte heller då är det en bestraffning utan ett sätt att visa hästen att "tryck/lätt "dutt" med spö = gå fram för då slipper jag trycket".

Så, varken spö eller skänkel är i grunden bestraffningar, men kan naturligtvis bli det om man använder den på ett tufft sätt när hästen gör fel. En bestraffning kommer ju efter ett visst oönskat beteende. En framåtdrivning är snarare en "order".

Du lyckades uttrycka det så mycket bättre än mig. :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 877
Senast: Dopy
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 848
Senast: Exotizc
·
Hoppning Hej, var somsagt på min första tävling idag och jag såg någonting som jag faktiskt inte trodde jag skulle se! Jag blev faktiskt chockad...
Svar
17
· Visningar
2 836
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 528
Senast: Wildhearts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka