Spö = våld??

Sv: Spö = våld??

jan anser att man inte skall använda skänklarna som bestraffning.

jag håller med toudi. skänklarna är något "posetivt" som hästen ska ta fint och framåt för. om den vet att ett bank med skänkeln är bestraffning så kanske den till slut blir skänkeldöv eller något.

(ludd ludd, dåligt skrivet av mig. :crazy: )

Hon vägrar att gå först först backar hon sedan om man tar i med skänklarna rdentligt kan man få flyga lite upp och ner i sadeln ;) ne men hon sparkar lite bakut,har bockat lite men det har bar hänt att jag ska gå först 2 gånger men de 2 gångerna höll hon på en bra stund..Numera (eller snarare idag) tog jag med ett spö inte som bestraffning men hon lyssnar inte så bra när man ska flytta bort baken från vägen och då NUDDADE jag henne med spöt och då flyttade hon sig direkt...Ska ju rida lektion för ridlärare på lördag så jag vill helst inte att hon dummar sig då... :smirk:

te x de här med bockningen så hade ja gett den en chans säg åt den på ett väldigt tydligt sätt NEJ kickar iaf hade ja gett den en omgång ;)

jag använder spöet om det behövs! hellre det än o sitta o skänkla o skänkla.

Jag är en mesig ryttare som tycker att man kan prova att motivera hästen med andra sätt. Har du provat att låta den andra hästen gå före när ni går bort från stallet och sedan ta ledningen hemåt?

När man sedan klarar det tar man nästa steg...

Jag tror inte du gör bort dig när du rider lektion!

Hästar dummar sig inte, dom håller inte på och planerar på samma sätt som vi människor...
Dåliga vanor hos ridhästar kommer så gott som alltid från dålig ridning eller människor som har haft bristande förmåga att visa hästen vad dom vill.
Tex med skänklar så är det inte naturligt för hästen att gå undan för tryck.
Testa själv med att nån knuffar på dig, din första reaktion är som regel att knuffa tillbaka.
Spöt ska inte användas för att slå hästen med, vinande spöslag är detsamma som misshandel.
Det borde vara åldersgräns eller licenskrav på att få rida med spö...

jag har alltid spö med mig när jag rider min 3-åring, men använder bara om det behövs dvs går det att få fram honom på annat sätt så gör jag det hellre men tvekar inte att använda spöet om det behövs.

Lazio skrev:
jag har alltid spö med mig när jag rider min 3-åring, men använder bara om det behövs dvs går det att få fram honom på annat sätt så gör jag det hellre men tvekar inte att använda spöet om det behövs.

Har du frågat dig själv varför han inte går framåt ?
Det kanske finns ett bakomliggande problem i din hästhantering eller ditt sätt att rida som får honom att inte vilja gå framåt ?
Det är trots allt en osäker unghäst som du har att göra med...
Du kanske borde tveka att använda spöt.

Toudi skrev:
jan anser att man inte skall använda skänklarna som bestraffning.

Nej det är ju det man inte ska, det är ju just det jag menar. Men om jag driver hästen med skänklarna upprepade gånger så blir det en bestraffning. Då är det bättre att använda spöt.

Ja jag förstår att man inte använder spöt i onödan (vilcken jag inte gör!) men när hon dummar sig så kommer jag inte sitta på en bockande häst och vänta 30 min på att hon ska tröttna utan jag säger till henne med spöt när jag använt skänklarna och hon inte lyssnar :smirk:

Skönt att det finns fler än jag som inte mesar :devil: med hästarna (hoppas ni förstog vad jag menade och ta inte illa upp!!)

//Michelle

nej mesa skall man verkligen inte göra, men det beror ju på va du har för typ av häst har du en mkt känslig och nervös häst så rekomenderar ja inte att använda spö alls, då de finns risk att du förstör hästen.

Hon är känslig och en aning stressad :smirk: men hon testar hur långt hon får gå då jag ridigt henne ca: 15 gånger, idag när jag red så gick det jättebra hon ville helst inte gå förts men hon fick gå först nästanb hela tiden (45 min av ca:1 timme ) och jag tror inte att jag förstör henne för jag har pratat med ägaren och hon säger att hon kommer antagligen testa lite på sina småvis... :)

ja de avgör du ju själv det är upp till dig hurvida du vågar använda spöt och inte.

Jag själv tycker att det är mycket mer "proffsigt" av en ryttare att få fram hästen med hjälpt av "kroppen", ett spö löser inte alltid alla problem, tycker att ett spö ska annvändas så lite som möjligt. Kom igen va!! Ett spö är inget straff det är en tillrätta visning. En 7 åring är fortfarande väldigt ung i mina ögon, bara fortsätta o tare lugnt, och som sagt du har juh inte ridit hästen så mkt heller! tror det kommer gå bättre när ni lärt känna varandra! Viserligen kan man annvända spöt en gång, för att sen inter behöva annvända det igen! Dumt att få till vanna att alltid rida med spö så fort man rider. men men sådan e jag! ;)

Jag brukar inte rida med spö det gör jag nu i början på henne då jag vet att hon kan testa hon har väldigt mycket respekt för spön så det hjälper att bara ha det med sig... :smirk:

//Michelle

Jag rider alltid med spö, men använder det rätt sällan.

Kan använda det någon gång om hästen inte går fram ordentligt. Jag VET att hästen känner skänklarna och jag VET att hästen vet vad det betyder, lyssnar den inte då så väcker jag den lite. Givetvis följt av beröm när den lyder.

Eller en häst som jag känner inte riktigt kommer räcka till en kombination, den kan få en liten klatsch så att den tar i ordentligt och inte kraschar i sista hindret. Som en förstärkning av skänkeln.

En bitchig häst som står emot skänkeln, stannar, backar och försöker vända får också lite tillrättavisning. Det är farligt om en häst gör på det viset. Väl hemma igen kan man analysera situationen och försöka lista ut vad som var fel och hur man ska ändra på det till nästa gång.

Skulle aldrig piska en häst från marken eller slå den upprepade gånger bara för att jag själv är arg, men i en "akut" situation händer det ibland.

Pansi skrev:
Jag rider alltid med spö, men använder det rätt sällan.

Kan använda det någon gång om hästen inte går fram ordentligt. Jag VET att hästen känner skänklarna och jag VET att hästen vet vad det betyder, lyssnar den inte då så väcker jag den lite. Givetvis följt av beröm när den lyder.

Eller en häst som jag känner inte riktigt kommer räcka till en kombination, den kan få en liten klatsch så att den tar i ordentligt och inte kraschar i sista hindret. Som en förstärkning av skänkeln.

En bitchig häst som står emot skänkeln, stannar, backar och försöker vända får också lite tillrättavisning. Det är farligt om en häst gör på det viset. Väl hemma igen kan man analysera situationen och försöka lista ut vad som var fel och hur man ska ändra på det till nästa gång.

Skulle aldrig piska en häst från marken eller slå den upprepade gånger bara för att jag själv är arg, men i en "akut" situation händer det ibland.

Kan inte säga annat än att jag rider på exakt samma sätt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 688
Senast: Dopy
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 837
Senast: Exotizc
·
Hoppning Hej, var somsagt på min första tävling idag och jag såg någonting som jag faktiskt inte trodde jag skulle se! Jag blev faktiskt chockad...
Svar
17
· Visningar
2 832
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 524
Senast: Wildhearts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama