T
Toudi
Sv: Spö = våld??
jan anser att man inte skall använda skänklarna som bestraffning.
jan anser att man inte skall använda skänklarna som bestraffning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lazio skrev:jag har alltid spö med mig när jag rider min 3-åring, men använder bara om det behövs dvs går det att få fram honom på annat sätt så gör jag det hellre men tvekar inte att använda spöet om det behövs.
Toudi skrev:jan anser att man inte skall använda skänklarna som bestraffning.
Pansi skrev:Jag rider alltid med spö, men använder det rätt sällan.
Kan använda det någon gång om hästen inte går fram ordentligt. Jag VET att hästen känner skänklarna och jag VET att hästen vet vad det betyder, lyssnar den inte då så väcker jag den lite. Givetvis följt av beröm när den lyder.
Eller en häst som jag känner inte riktigt kommer räcka till en kombination, den kan få en liten klatsch så att den tar i ordentligt och inte kraschar i sista hindret. Som en förstärkning av skänkeln.
En bitchig häst som står emot skänkeln, stannar, backar och försöker vända får också lite tillrättavisning. Det är farligt om en häst gör på det viset. Väl hemma igen kan man analysera situationen och försöka lista ut vad som var fel och hur man ska ändra på det till nästa gång.
Skulle aldrig piska en häst från marken eller slå den upprepade gånger bara för att jag själv är arg, men i en "akut" situation händer det ibland.