Spö på framridningen

S

Suprize

Hur ligger det till där egentligen? Får jag rida fram till dressyren (D-ponny) med ett lååångt dressyrspö? eller inte...:crazy:

Sv: Spö på framridningen

Ja det får du väl.
Så vitt ja vet finns det ingen längd på dressyrspöna på framridningen. Jag har sett många lååååångs spön där förr.
Men jag är inte speciellt påläst i TR så lite inte helt på mig.

Jo, du får rida fram med dressyrspö som är max 1,00 meter.
Missade att det var fälttävlan... :S Kanske andra regler där...

Du får inte ta in det i collecting-ringen eller vad det nu kallas iaf. Det som är framför själva banan s.a.s :p

Ok... Men jag får använda det på själva framridningen? Maxlängd?

Vad jag har förstått så tog man aldrig Dressyrfolkets ändringar från ifjol med maxlängd och collecting ring i fälttävlan (inte ens på ponny), utan det är fritt fram (alltså så fritt fram som förr)
Jag är inte 100% säker på detta, men minst 95%:angel:

Vad jag har förstått så tog man aldrig Dressyrfolkets ändringar från ifjol med maxlängd och collecting ring i fälttävlan (inte ens på ponny), utan det är fritt fram (alltså så fritt fram som förr)
Jag är inte 100% säker på detta, men minst 95%:angel:

Japp så har jag också fattat det. 2006
Mom 430: Får ej bäras under dressyrprovet. Vid framridning till dressyrprovet får spö av valfri längd bäras. Att rida in på dressyrbanan med spö bestraffas som felridning.

Så har jag också uppfattat det och jag har ridit med spö runt banan nästan varje gång i år, men i Gärds där fick jag inte göra det, funktionären hävdade att man blev utesluten då, måste ha varit någon dressyrnisse...

Så har jag också uppfattat det och jag har ridit med spö runt banan nästan varje gång i år, men i Gärds där fick jag inte göra det, funktionären hävdade att man blev utesluten då, måste ha varit någon dressyrnisse...
Gissa... jo det har det varit. Vi har också stött på det...

Gissa... jo det har det varit. Vi har också stött på det...

Oj, men om det är en bana på gräs till exempel på en stor gräsbana, och man kan rida runt dressyrbanan innan man får startsignal. Visst får man inte ha spöt då väl?

Min tränare i fälltävlan B-tränare sa att spöt får vara max 110 cm..samma som i dressyr. Hon är iofs lite virrig men tycker hon borde ha koll?

Har för mig att ryttare blev uteslutna i Trossnäs förra året på lag Sm efter att ha ridit runt med spö..

Förra året trodde nog "alla" att spöreglerna skulle anammas av fälttävlansfolket, men framåt hösten började det pratas om att man aldrig tog ändringarna, och så har jag hört att det är :bow: Annars borde det ju rimligtvis skrivits in som TR-ändringar 2006 eller 2007 men så är inte fallet

på framridning ska man få ha det hade dem på stor häst när ja va på tävling..sedan får man inte gå in på banan med spö..:)

När jag tävlade i Bollnäs i våras mätte överdomaren mitt spö, och jag fick då knyta upp "snodden" för att det va för långt annars. Kommer inte i håg längden dock, det va på stor häst och jag va på väg till framridningsbanan.

När jag tävlade i Bollnäs i våras mätte överdomaren mitt spö, och jag fick då knyta upp "snodden" för att det va för långt annars. Kommer inte i håg längden dock, det va på stor häst och jag va på väg till framridningsbanan.

Fast det gäller dressyr inte fälttävlan. Då var den domaren inte påläst. Lite av det som vi avhandlat här på Buke. Man kan inte lita på att ÖD är det. :angel:
Ett TR i bakfickan, ev ändringar fr webben utskrivna och skinn på näsan krävs. :D

Liksom att aldrig titta på alla andra och tro att det är det som gäller...

Tyvärr är det svårt att veta vad som är rätt. Läs själv i TR och är det otydligt så kontakta Förbundet eler helst TR-Nisse. Alltid via mail så att man har det skriftligt. :idea:

Så jag kan alltså teoretiskt sett rida runt med en longerpisk? Finns ingen maxlängd inom f'älttävlan?

:) Jo det är 1 m som gäller OBS att ev tofs eller "flärp" ska inräknas i
detta mått. Gäller ponny vet ej vad som gäller för häst

Senast ändrad av en moderator:

:) Jo det är 1 m som gäller OBS att ev tofs eller "flärp" ska inräknas i
detta mått

Jag kan ha fel.. det står kanske någon annanstans men:

Mom 430: Får ej bäras under dressyrprovet. Vid framridning till dressyrprovet får spö av valfri längd bäras. Att rida in på dressyrbanan med spö bestraffas som felridning.

Fast det gäller dressyr inte fälttävlan. Då var den domaren inte påläst. Lite av det som vi avhandlat här på Buke. Man kan inte lita på att ÖD är det. :angel:
Ett TR i bakfickan, ev ändringar fr webben utskrivna och skinn på näsan krävs. :D

Liksom att aldrig titta på alla andra och tro att det är det som gäller...

Tyvärr är det svårt att veta vad som är rätt. Läs själv i TR och är det otydligt så kontakta Förbundet eler helst TR-Nisse. Alltid via mail så att man har det skriftligt. :idea:

Det va intressant! Jag blev förvånad men gjorde ju som han sa. Då törs jag kanske ta med mig dressyrspöet till nästa fälttävlan också. :)

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 193
Senast: Ajda
·
Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 322
Senast: hamilton1
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 415
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024